سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 16:00 - جمعه 19 خرداد 1396

توصیه محققان به والدین کودکان نوپا؛

مصرف جایگزین های شیرگاو موجب کوتاه قدی می شود

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد کودکانی که شیر سویا، بادام یا سایر جایگزین های شیر را می خورند در مقایسه با کودکان مصرف کننده شیر گاو، کمی کوتاه قدتر هستند.

به گزارش اصفهان شرق، محققان دریافتند از بین بیش از ۵۰۰۰ کودک کانادایی ۲ تا ۶ ساله، کودکانی که روزی سه فنجان شیر غیرگاوی می نوشیدند ۱.۲۷ سانتیمتر کوتاه تر از کودکانی بودند که به همین میزان شیرگاو می نوشیدند.

به گفته محققان، مواد مغذی موجود در جایگزین های مختلف شیر به شکل وسیعی متفاوت است و این فرض منطقی است که کمبود پروتئین، چربی و سایر مواد مغذی در کودکان موجب کوتاه قدی آنها شود.

ارین کوریگان، عضو تیم تحقیق از بیمارستان کودکان نیکلاس در فلوریدا، در این باره می گوید: «بجز شیر سویا، سایر محصولات غیرلبنی حاوی هیچ پروتئینی نیستند.»

به گفته وی، «شیر نارگیل حاوی میزان نسبتا زیادی چربی است، اما بسیاری از جایگزین های شیرگاو چربی کمی دارند که برای افراد بزرگسال مناسب بوده اما برای کودک نوپا نه.»

در مجموع محققان دریافتند بین نوع شیر مصرفی کودک و قدش در ۳ سالگی ارتباط وجود دارد. به ازای مصرف هر فنجان شیر غیرگاوی در روز، کودکان به طورمیانگین ۰.۴ سانتیمتر کوتاه تر از حالت نرمال در چنین سنی بودند.

به عبارت دیگر، به ازای مصرف روزانه هر فنجان شیرگاو، کودکان ۰.۲ سانتیمتر بلندتر از حالت نرمال هستند.

انتهای پیام/مهر

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.