سرویس: سیاسی 10:40 - جمعه 19 خرداد 1396

در حمله تروریستی تهران؛

اسلحه تروریست‌های داعش در حمله به مجلس و حرم امام (ره) چه بود؟/ فرمانده شجاعی که با AKS-۷۴ به صحنه آمد +عکس

نکته جالب دیگر در این عملیات، سلاحی بود که در دست یک فرمانده ارشد سپاه مشاهده شد. AKS-۷۴U از جمله سلاح هایی است که برای اولین بار در ایران به صورت رسمی دیده می شود.

به گزارش اصفهان شرق، شاید هنوز هم شنیدن شلیک گلوله و دیدن فیلم های رگبارهای کور تروریست ها در پایتخت، برای مردمان ایران زمین عادی و واقعی تصور نشده باشد، چراکه سالهای سال بود که یادمان رفته حدود ۵ هزار کیلومتر از مرزهایمان با کشورهایی درگیر تروریست و آشوب مشترک است، داعش در همسایگی مان دنیا را می ترسانده و انواع مزدوران سیه قلب و چشم آبی و ممهور به ننگ بلک واتر و تا دندان مسلح، در تورهای اطلاعاتی و عملیاتی و قدرت بازدارندگی نیروهای امنیتی – نظامی مان گیر می کردند و نهایتا با شلیکی در حوالی مرز فرار.

هنوز هم ایران اسلامی به برکت خون ها و ایثارها و فرماندهی ها و بی توجهی ها به زخم زبان ها و شایعات شبکه های اجتماعی، امن تر از هر جای دنیاست و در میان معرکه جنگ های منطقه، خانواده هایمان در آرامش و امنیت، به هلاکت رسیدن تروریست ها را می بینند و سر سفره افطار برای فرزندان گمنامشان، دعا می کنند. آنقدر امنیت پایتخت در خلال همین حملات تروریستی اخیر قابل اعتماد بود که شهر، تا پاسی از شب در جوش و خروش بود و خللی به زندگی عادی شهروندان وارد نشد و حتی عده ای بیش از حد مطمئن، از شلیک های کور تروریست ها، فیلم می گرفتند و به شبکه های داخلی و خارجی مخابره می کردند.

خلاصه آنکه روز گذشته در دو نقطه از شهر تهران یعنی حرم مطهر امام(ره) و ساختمان مجلس شورای اسلامی، درگیری میان عناصر گروهک های تکفیری تروریستی و نیروهای امنیتی کشورمان رخ داد و علی رغم برنامه ریزی و تجهیزات مخرب تروریست ها، حمله اول در نطفه خفه و حمله دوم با مهارت کامل و خسارتی مالی و انسانی بسیار کم در مقایسه با حوادث مشابه در جهان، به اتمام رسید .

شاید برای عده ای، این موضوع مهم باشد که در جریان این درگیری ها و بر اساس تصاویر منتشره، چه طیفی از سلاح ها مورد استفاده قرار گرفته است که در این گزارش به معرفی آنها می پردازیم.

سلاح های تروریستهای داعشی چه بود؟

بر اساس تصاویر موجود، تروریستی های داعشی به سلاح های هجومی کلاشینکوف ( به احتمال بسیار بالا از سری AK-۴۷ ) ، نارنجک و جلیقه های انفجاری مجهز بودند. در مقابل البته نیروهای کشورمان نیز عمدتا به AK-۴۷ و اعضای مشتق شده از آن مجهز بودند. درباره این سلاح هجومی معروف می توان به اختصار گفت: ” یک سلاح هجومی با خشاب ۳۰۰ تیری که توسط میخائیل کلاشینکوف طراحی و ساخته شد. تولید انبوه این سلاح در دهه ۱۹۵۰ میلادی آغاز شده و تا به امروز نیز سلاح های تولید شده از این مدل همچنان در خدمت هستند“.

یکی از نیروهای امنیتی مجهز به۴۷  AK

این سلاح از گلوله های کالیبر ۳۹*۷.۶۲ میلی متری استفاده کرده و دارای سه وضعیت آتش ضامن، تک تیر و رگبار است. جنس بدنه این سلاح از فولاد و بخش های دیگر آن از چوب است. قنداق این سلاح نیز در دو مدل ثابت و تاشو نیز عرضه شده است وزن این سلاح بدون خشاب ۳ کیلو و ۴۷۰ گرم و طول آن ۸۸۰ میلی متر است. نواخت تیر این سلاح در حدود ۶۰۰ گلوله در دقیقه و برد موثر آن در حدود ۳۰۰ متر است. سرعت دهانه گلوله های این سلاح در حدود ۷۱۵ متر بر ثانیه است. بر روی سلاح یک سایت هدف گیری آهنی وجود دارد که می توان آن را برای شلیک تا فاصله ۸۰۰ متری نیز تنظیم کرد.

در بحث خشاب، به غیر از مدل ۳۰ تیری، گونه های ۵، ۱۰، ۲۰، ۴۰، ۷۵ و ۱۰۰ تیری آن نیز موجود است. که در تصاویر منتشره از تروریست به هلاکت رسیده در حوالی حرم امام (ره) حدود ۱۰ خساب با ظرفیت ۳۰ تیر مشاهده می شود، یعنی حداقل یکی از تروریست های حاضر در آن محل، قصد شلیک ۳۰۰ تیر به مردم و نیروهای محافظ آنجا را داشته اما امکان شلیک حتی یک خشاب را نیز نیافته است.

نارنجک در دستان تروریست ها

اما یکی از نکته های جالب درباره ماجرای درگیری بین عوامل تروریست با نیروهای نظامی و امنیتی در تهران، مربوط به تصویر منتشر شده از تروریست به هلاکت رسیده در حرم امام (ره) است. در کنار جسد تروریست مورد نظر به غیر از یک قبضه کلاش و چندین خشاب، تعدادی نارنجک نیز دیده می شوند. این نارنجک ها مدل ساخت شوروی سابق و از نوع ترکش شونده بوده، ضد نفر محسوب شده و در حدود ۶۰۰ گرم وزن کلی دارند که حاوی ۶۰۰ گرم ماده منفجرهTNT است. شعاع کشنده ترکش های این نارنجک در حدود ۳۰۰ متر است.

نارنجک های سری از زمان جنگ دوم جهانی تا به امروز در نبردهای مختلفی حتی تا جنگ داخلی سوریه نیز مورد استفاده قرار گرفته است و با توجه به تعدد نارنجک های در اختیار این تیم، این موضوع که آنها نتوانستند حتی یک عدد از آنها را علیه مردم و نیروهای مسلح کشورمان به کار ببرند، حاکی از سرعت عمل و تبحر یگانهای مسئول در حرم امام، در مقابله با این افراد است.

زعاف در خدمت امنیت تهران

اما در ادامه به سلاح های نیروهای خودی می رسیم. در ابتدا سلاح کمری زعاف که در این درگیری خصوصا در دست پرسنل ناجا دیده شد.  در کشور ما در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی با ترکیبی از سلاح های کمری آمریکایی و اروپایی مثل M۱۹۱۱، HP ۳۵ و برتا ۹۲ کار می شد که برخی از این سلاح های مشهور و قابل اعتماد همچنان در خدمت هستند. در سالهای بعد و با توجه به نیاز نیروهای مسلح بحث طراحی و توسعه سلاح های کمری در کشور دنبال شد. یکی از اولین تجربه های عملیاتی ایران در این بخش سلاح کمری “زعاف” است.

این سلاح کمری ایرانی بر پایه P۲۲۶ سوئیسی ساخت زیگ زاور ساخته شده است و از فشنگ های ۹ میلی متری بهره می برد. وزن این سلاح بیش از ۹۵۰ گرم بدون خشاب بوده و ظرفیت خشاب آن نیز ۸ گلوله است .زعاف به صورت گسترده در سالهای اخیر در نیروی انتظامی وارد خدمت شده است.

مسلسل سبک تندر

یکی دیگر از سلاح هایی که امروز در دست پرنسل ناجا دیده شد مسلسل سبک ام پی ۵ آلمانی یا گونه تولید شده در ایران به اسم تندر است که البته به دلیل فاصله زیادی که در بسیاری از تصاویر از نیروهای عمل کننده دارند نمی توان به خوبی این مسئله را مشخص کرد که آیا در این درگیری از ام پی ۵ یا از تندر استفاده شده است.

مسلسل سبک  MP-۵ در اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی با کپی برداری از مکانیزم سلاح هجومی ژ-۳ و با استفاده از کالیبر ۹۹ میلی متر برای نبردهای فاصله نزدیک در شرکت هکلر اند کخ در آلمان غربی طراحی و ساخته شد. استفاده از مکانیزم گلنگدن بسته در این سلاح دقت فوق العاده ای را به ام پی ۵ حتی در حالت شلیک رگبار می دهد.

این دقت بالا خصوصا برای نیروهای پلیس و رهایی گروگان که در بسیاری از اوقات در شرایطی که افراد بی گناه نیز در صحنه درگیری حضور دارند بسیار مهم می نماید. این سلاح توان شلیک با نواخت تیر ۸۰۰ گلوله در دقیقه را داشته و وزن آن در حدود ۲.۵ تا ۳ کیلوگرم است. این سلاح در مدلهای بسیار گوناگونی ارائه شده و که در آنها از قنداق های تاشو ، انواع صداخفه کن ، دستگیره زیر لوله و صدا خفه کن سرخود به بازار ارائه شده است. این سلاح در اکثر مدلها با کالیبر ۹ میلی متر عرضه شده و در برخی از مدلها با کالیبر ۱۰ میلی متر و ۴۰ اسمیت و وسون عرضه شده است.

برد مفید این سلاح بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر است و به صورت استاندارد با سامانه هدف گیر چشمی مجهز شده است. نیروی ویژه ارتش انگلستان “SAS”، نیروی های ویژه ارتش آلمان، یگان رهایی گروگان پلیس ایران ، یگان رهایی گروگان پلیس FBI و نیروهای ویژه ارتش فرانسه از جمله کاربران MP۵ هستند.

  اسلحه خوش خدمت روسیAK-۱۰۳

حضور نیروهای ویژه سپاه در جریان درگیری با عناصر داعش باعث شد تا به نوعی شاید برای اولین بار AK-۱۰۳ در خدمت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به صورت عملیاتی وارد صحنه رزم شود. این سلاح روسی سال پیش خریداری شده و وارد سازمان رزم سپاه شده است.

AK-۱۰۳ وزنی در حدود ۳ کیلو و ۶۰۰ گرم داشته و طول آن ۹۴۳ میلی متر است. نواخت تیر آن ۶۰۰ گلوله در دقیقه و سرعت دهانه گلوله در آن ۷۱۵ متر بر ثانیه است. وزن این سلاح به نسبت کلاش‌های موجود در کشور بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ گرم سبک تر است. برد موثر آن در حدود ۵۰۰ متر است.

بدنه این سلاح با مواد ضد زنگ زدگی پوشانده شده و مقاومت بسیار خوبی در برابر شرایط بد جوی و رطوبت دارد. مکانیزم عملکرد AK-۱۰۳ مثل اکثر مدل های این سری گلنگدن چرخشی و استفاده از نیروی حاصل از احتراق گاز باروت است. برگه ناظم آتش این سلاح به مانند مدلهای قبلی خانواده AK در کنار بدنه قرار گرفته و در سه حالت ضامن، تک تیر و رگبار فعالیت می کند. یک مدل از این سلاح به نام AK-۱۰۳-۲ توان شلیک سه تیر را نیز دارد.

خشاب این سلاح نیز از جنس پلیمر ساخته شده است و یک ارتقاء مهم به نسبت خشاب های فلزی این سلاح ها محسوب می شود. خشاب های فلزی خانواده کلاش که در کشور ما نیز وجود دارد معمولا ۴۳۰ یا ۳۳۰ گرم وزن دارند و با استفاده از مهمات استاندارد ۳۹*۷.۶۲ میلی متری یک سرباز می تواند در شرایط عادی ۱۱ یا ۱۲ عدد از این خشاب ها را که هر کدام حاوی ۳۰ گلوله است را حمل کند اما خشاب پلیمری AK-۱۰۳ تنها ۲۵۰ گرم وزن داشته و بار همراه استاندارد سرباز را به حدود ۱۳ خشاب می رساند.

در دو مدل خشاب قبل وزن کل خشاب ها به همراه مهمات به ترتیب ۱۰.۱۲ کیلوگرم و ۹.۸۴کیلوگرم است. اما در آکا ۱۰۳ با وجود اضافه شدن یک خشاب وزن کل به همراه آنها به همراه ۳۹۰ گلوله ۹.۶۲ کیلوگرم است. با استفاده از این سلاح و خشاب های پلیمری نه فقط وزن سلاح و مهمات همراه کاهش پیدا کرده و بلکه حجم مهمات همراه نیز افزایش یافته است.

در بازار صادرات نیز AK-۱۰۳ تا به اینجا موفق ظاهر شده است. کشور ونزوئلا خط تولید این سلاح هجومی را خریداری کرده و آن را به اسلحه سازمانی نیروهای مسلح خود بدل کرده است. یگان عملیات ویژه نیروی دریایی هند موسوم به MARCOS از جمله دیگر کاربران این سلاح به شمار می آیدارتش سعودی، لیبی و نامیبیا نیز از جمله دیگر کاربران این سلاح به حساب می آیند. تعدادی از این سلاح نیز در دست مبارزان گروه حماس در فلسطین اشغالی دیده شده است. بخشی از یگان های ارتش و نیروهای امنیتی و پلیسی روسیه نیز از جمله کاربران این سلاح هستند.

  هم به صحنه آمدAKS-۷۴U

یکی از اتفاقات جالب امروز حضور سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه در محل مجلس شورای اسلامی بود. نکته مهم و قابل اعتنا آن بود که مشخص شد سردار پاکپور خود نیز لباس رزم به تن کرده و به عنوان یک فرمانده ارشد نیروهای مسلح، برای سرعت عمل بیشتر و افزایش اطمینان خاطر مردم کشورمان در مقابله قاطع اما کم تلفات با تروریست ها، در خط مقدم درگیری حاضر شده است. نکته جالب دیگر در این میان، سلاحی بود که در دست این فرمانده ارشد سپاه و یکی از همراهانش دیده شد. AKS-۷۴U از جمله سلاح هایی است که شاید برای اولین بار در ایران به صورت رسمی دیده می شود.

یک اسلحه کوچک شده یا اصطلاحا “کارابین” که بر اساس آ کا ۷۴ برای نیروهای مخصوص و خدمه بالگردها و خودروهای زرهی توسعه یافت. این مدل ۲ کیلو و ۷۰۰ گرم وزن داشته و ۷۳۵ میلی متر طول دارد. این سلاح از گلوله های کالیبر ۳۹*۵.۴۵۵ میلی متری بهره می برد و دارای نواخت تیر بین ۵۰۰ الی ۶۰۰۰ گلوله در دقیقه است. تا به امروز تقریبا این سلاح در ایران مشاهده نشده بود و البته استفاده از سلاحی از این کالیبر نیز به طور کلی در کشورمان موردی نادر محسوب می شود.

دراگانوف؛ عنصر همیشه در صحنه

اما یکی دیگر از سلاح هایی که در این درگیری مورد استفاده قرار گرفت تک تیرانداز معروف روسی یعنی دراگانوف بود. به صورت سنتی و تا سال های دهه ۶۰ میلادی سلاح های سازمانی ارتش های مختلف دنیا با نصب یک عدد دوربین تبدیل به یک تفنگ تک تیرانداز می شدند. از میان می توان به سلاح هایی همچون : ماوزر مدل ۹۸ آلمانی، لی انفیلد انگلیسی، مویسین ناگات روسی و یا اسپرینگ فیلد ام ۱۹۰۳ آمریکایی اشاره کرد. سلاح هایی با مکانیزم گلنگدنی و تک تیر که با نصب یک دوربین می توانستند مسافتهایی در حدود ۱۰۰۰ متر و بیشتر را پوشش دهند.

تا سال ۱۹۶۳ میلادی این روش ادامه داشت و عمده ارتش ها با تغییر این سلاح ها و یا مدل های شکاری صاحب تفنگ های تک تیرانداز می شدند. اما در این سال ارتش شوروی سابق سلاحی را وارد خدمت کرد که بسیاری از آن به عنوان اولین سلاح ساخته شده برای ” تک تیر اندازی ” یاد می کنند .دراگانوف یک سلاح نیمه اتوماتیک با کالیبر ۵۴*۷.۶۲ بود که با یک خشاب۱۰ تیر مسلح شده و مکانیزم کلی مسلح شدن و عملکرد آن یک کپی از سلاح معروف AK – ۴۷به شمار می رفت. این سلاح با یک دوربین مدل ” PSO – ۱ ” با توانایی بزرگ نمایی ۴ برابر مجهز شد که به آن توانایی هدف قرار دادن به صورت موثر تا فاصله در حدود ۸۰۰ متری را می دهد.

 سادگی کار با این سلاح، ارزان قیمتی و مقاومت بالای آن در برابر شرایط سخت میدان نبرد باعث شده است تا این سلاح به یکی از پرطرفدارترین سلاح های تک تیرانداز در جهان بدل شود. یک جستجوی کوتاه در فضای مجازی به شما می گوید که با وجود طی شدن سالهای زیاد از طراحی این سلاح، ” داراگانوف ” هنوز به عنوان یکی از سلاح های محبوب تک تیرانداز در جهان به شما می رود.

تک تیراندازها در کشورهایی همچون روسیه، ایران، چین، ونزوئلا، ویتنام، پاکستان، ترکیه و یا فنلاند از این سلاح استفاده می کنند.

 یک شات گان هم در صحنه حاضر بود

در یک تصویر که از حضور نیروی ویژه ناجا در مجلس منتشر شده است در کنار نیروهای مجهز به ام پی ۵ ، یکی از نیروها مجهز به یک قبضه شات گان است که البته به دلیل کفیت پایین عکس نمی توان به صورت دقیق مدل آن را تشخیص داد اما به صورت حدس می توان مدل راRemington Model ۸۷۰ معرفی کرد.

این سلاح یک شات گان نسبتا قدیمی است که از سال ۱۹۵۰ به این سمت در مدل ها و کالیبرهای مختلف تولید می شود. این سلاح در کالیبرهای مختلف تولید شده و ظرفیت مهمات گیری آن بسته به مدل های آن متفاوت بوده و وزن آن نیز بین ۳ کیلو ۲۰۰ الی ۳ کیلو و ۶۰۰ گرم است.

کارنامه ویژه ای که خوب دیده نشد

اگرچه خبر شهادت بیش از ۱۰ نفر از هموطنان مظلوم و نیروهای مسلح جان بر کف کشورمان باعث شده کام مردم روزه دار کشورمان غصه دار و تلخ شود اما نباید از ویژگی های و آمار تحسین برانگیز عملیات مقابله با این تروریست ها در روز چهارشنبه غافل شد. این موضوع که یک تیم مجهز عملیاتی با حضور غافلگیرانه در حرم امام (ره) قصد اجرای برنامه شوم خود را داشته باشند و به سلاح قدرتمندی چون کلاشینکوف، چندین نارنجم قدرتمند و جلیقه های انفجاری مجهز باشند، اما به علت سرعت عمل بالا و دقت یگانهای محافظ، یکی مجبور به منفجر کردن خود در فضای باز و نهایتا شهادت یک نیروی خدماتی بیگناه و مظلوم، دیگری قبل از هر حرکت و اقدامی، با یک شلیک دقیق به هلاکت رسیده و دیگری زنده و سالم دستگیر شود، یک کارنامه بی نقص و تحسین برانگیز برای پاسداران حافظ انقلاب است که باید در جای خود مورد تقدیر و توجه ویژه قرار بگیرند.

از سوی دیگر، حمله ناگهانی به صحن مجلس با شلیک گسترده صدها گلوله توسط ۴ فرد مسلح اگرچه موجب شهادت تعدادی از مراجعان به مجلس و کارمندان قوه مقننه در کنار فرزندان گمنام و محافظ این نهاد شد، اما هدایت این تروریست ها به محلی دور از صحن علنی، کشتن انها در زمانی کوتاه و جلوگیری از منفجر شدن جلیقه انفجاری و نارنجک های در اختیار انها، اقدام کوچک و مرسومی نبوده که از ان به سادگی گذر کنیم. هرچند ابهاماتی چون نحوه ارسال فیلمی هرچند کوتاه و بی کیفیت از اقدام تروریستی تیم تروریستی داعش در داخل ساختمان مجلس و قطع نبودن اینترنت منطقه در زمان چنین عملیات مهمی، باید در موقع خود مورد بررسی قرار بگیرد.

حضور و هدایت جسورانه فرماندهان ارشد سپاه پاسداران که علاوه بر نشان دادن جایگاه مهم مجلس شورای اسلامی و قوه مقننه، به علت توجه آنها به خنثی کردن این حادثه تروریستی با کمترین خسارت بود، موضوع مهم دیگری است که نشان داد از صدر تا ذیل نیروهای مسلح کشورمان در قضیه مقابله با تروریست ها و تامین امنیت پایدار ایران اسلامی، دلسوز و آماده به جانفشانی هستند.

نهایتا آنکه، شاید تا قبل از این حادثه، تصور نمی کردیم پس از هر اقدام احتمالی تروریستی، جوانانی کم سن و سال تر از هم صنفان خود در اول انقلاب یا مردانی مسن تر از عاقله مردان اول انقلاب، جلوتر از هر نیروی دیگری، بدون جلیقه و کلاه محافظ، به مقابله با تروریست ها برخیزند و اجازه صدمه دیدن جمعیت انبوه حاضر در مقابل مجلس را ندهند و شجاعانه در مقابل هر منفذ و روزنه ای بایستند تا گلوله ای به سمت اهالی بی گناه این سرزمین نیاید.

انتهای پیام/مشرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.