سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 03:29 - پنجشنبه 18 خرداد 1396

تقدیر از مسعود پورمقدس، پزشک متخصص قلب؛

او تنها یک متخصص قلب نیست/ هم نشینی با امام راحل توفیق الهی است

معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان، با برپایی مراسمی از تلاش های دکتر مسعودپورمقدس، پزشک متخصص قلب حضرت امام خمینی(ره) در تالار هشت بهشت شهرداری تقدیر کرد.

به گزارش اصفهان شرق، مسعود پورمقدس پزشک نام آشنایی است که در هر جای کشور نامی از رشته قلب و عروق بیاید حتماً نامی هم از این پزشک به گوش خواهد رسید.

پورمقدس در سال 1326 متولد شد و تحصیلات دکترای حرفه ای خود در رشته پزشکی عمومی را در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گذراند و برای گذراندن دوره تخصصی قلب و عروق عازم دانشگاه علوم پزشکی تهران شد.

مسعود پورمقدس فلوشیپ اینترونشنال کاردیولوژی را از بیمارستان گایز دانشگاه لندن کشور انگلستان اخذ کرد و در سِمت هایی مانند مدیر گروه قلب و عروق، معاون پژوهشی و رئیس دانشکده پزشکی، رئیس دانشکده داروسازی، رئیس بیمارستان قلب شهید چمران اصفهان، رئیس بیمارستان علی اصغر اصفهان، عضو هیئت ممیزه و هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مدیر مسئول مجله انگلیسی Arya Atherosclerosis به جامعه علمی ایران اسلامی خدمت کرد.

اما نکته ای که می تواند به وضوح مسعود پورمقدس را از هر پزشک متخصص قلب متمایز کند این است که وی مدت ها خدمت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران زندگی کرده و در محضر خمینی کبیر(ره) درس ها آموخته است. پورمقدس عضو تیم پزشکی و پزشک متخصص قلب امام راحل(ره) بود که تا آخرین ضربه های قلب معمار کبیر انقلاب، بر بالین وی بوده و مشغول تخصصی ترین خدمات پزشکی بود.

و اما روز گذشته، به میزبانی شهرداری اصفهان بار دیگر یادی شد از آن دوران سراسر خاطره برای یک پزشک اصفهانی که با هر بار با شنیدن نام خمینی(ره)، حال و هوای 28 سال پیش را می گرفت و همه این حال پزشک را در مراسم تجلیل از وی فهمیدند.

* تجلیل از یار امام(ره)، به میزبانی شهرداری

آئین تجلیل از پزشک حاذق و متعهد، دکتر مسعود پورمقدس ساعاتی پیش به میزبانی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اصفهان در مجموعه تالارهای هشت بهشت این مجموعه با حضور حضرت آیت الله مهدوی، رئیس و مسئولین دانشگاه علوم پزشکی، شهردار و معاونان، معاون درمان تأمین اجتماعی و دکتر عابدی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در حضور اعضای هیئت علمی و اساتید برجسته دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان برگزار شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در این مراسم گفت: دانشمندان در کنار قدرت تعقل درون و پیامبر بیرون، شش عامل را مقصر در هدایت انسان می دانند که این شش نکته در پاکی نطفه، خوراک و غذا، محیط، تربیت پدر و مادر، استاد و دوست خلاصه می شوند.

حضرت آیت الله سیدابوالحسن مهدوی افزود: علمای اخلاق عامل ششم یعنی دوست و همنشینی با دوست نیکو را مؤثرترین مورد برشمرده اند، به گونه ای که همنشینی می تواند نقش منفی سایر پنج مورد ذکر شده را جبران کند؛ البته این شش عامل به معنای سلب اختیار از انسان نیست و در نهایت این انسان است که برای انتخاب تصمیم گیر است.

* توفیق همنشینی دکتر پورمقدس با یک مرد الهی

وی ادامه داد: این موارد را از این حیث گفتم که بدانیم شخصی که امروز برای آن آئین تجلیل گرفته اید، مدت های زیادی توفیق همنشینی با یک مرد الهی را داشته اند و این توفیق قطعاً در زندگی ایشان تأثیر گذاشته است.

امام جمعه موقت اصفهان همچنین تصریح کرد: امام خمینی(ره) شخصیت والایی داشتند که کمتر کسی این فضائل را از امام دیده اند ولی اشخاصی مانند دکتر پورمقدس این گونه موارد را دیده اند و درک کرده اند.

آیت الله مهدوی همچنین از شهردار اصفهان به منظور تشکیل چنین مجلسی قدردانی کرد.

شهردار کلانشهر اصفهان در بخش دیگری از این آئین تقدیر، گفت: دکتر پورمقدس پس از احراز موفقیت های تحصیلی با وجود بورسیه شدن در دانشگاه بیروت، به تحصیل در دانشگاه تهران بسنده کرد و تخصص قلب و عروق را کسب کرد.

* دکتر پورمقدس آموخت که ارزش کار پزشکی در چارچوب ریالی نمی گنجد

مهدی جمالی نژاد ادامه داد: شرف یابی و همنشینی با حضرت امام خمینی(ره) فرصت تاریخی بوده تا فضائل حقیقی آن بزرگوار را بیشتر بشناسند.

وی خاطر نشان کرد: دکتر پورمقدس و خدمات ارزنده و ناب او را نمی توان در چنین مجالسی توصیف کرد، اما بدانیم که ایشان علم پزشکی و جراحی قلب را غنا بخشید و در حوزه اخلاق مداری نقشی نوین ایفا کرد تا پزشکان این مرز و بوم بدانند و ایمان بیاورند که ارزش کار آن ها در چارچوب محاسبات مالی و ریالی نمی گنجد.

جمالی نژاد در پایان صحبت های خود تأکید کرد: من همیشه گفته ام که اگر اصفهان نصف جهان است، این آوازه تنها به دلیل وجود آثار تاریخی نیست و وجود افرادی مانند دکتر پورمقدس این برند را از آن اصفهان کرده است.

* بیمارستان چمران، ارزان ترین بیمارستان فوق تخصصی قلب کشور

سخنران آخر این مراسم مسعود پورمقدس بود. پزشک متخصص قلب حضرت امام راحل(ره) گفت: من مسن ترین مدیر بیمارستانی کشور هستم، چرا که عمر مدیریت من در بیمارستان چمران اصفهان، به 35 سال رسید.

پورمقدس افزود: در ابتدا این بیمارستان مربوط به بیماران سوختگی بود که آن را به بیمارستان تخصصی قلب و عروق تبدیل کردیم و امروزه می بینیم که در ماه به طور میانگین هزار نفر مراجعه کننده حتی از استان های غنی مانند شیراز به این بیمارستان می آیند و از خدمات آن استفاده می کنند.

وی ادامه داد: به لطف خدا توانستیم در قالب این مرکز درمانی مباحث آموزشی را هم پیگیری کنیم و هر ساله سه فوق تخصص و بالغ بر 30 متخصص را به جامعه ارائه می دهیم تا سرآمد پزشکان میهن باشند.

این پزشک تصریح کرد: پس از اخذ تخصص در رشته قلب و عروق، برای اعمال پیوند قلب به امریکا رفتم و به لطف خدا پس از این سفر این گونه اعمال را برای اولین بار در استان اصفهان انجام دادیم که امروزه در این علم پیشرفت خوبی داشتیم.

مسعود پورمقدس در پایان اذعان  کرد: بیمارستان چمران اصفهان پیشرفت های خوبی را داشته و امروزه به ارزان ترین بیمارستان قلب و دومین بیمارستان مجهز و به روز تخصصی قلب کشور تبدیل شده که این جایگاه خوبی را برای استان اصفهان به ارمغان آورده است.

بر این اساس، در پایان این مراسم هدایایی به رسم تجلیل، از طرف شهرداری اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاه ها و نهادها به دکتر مسعود پورمقدس اهداء شد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.