سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:53 - چهارشنبه 07 اسفند 1392

وضعیت آب شرب 8 شهر در مرحله هشدار

نگرانی از بابت تأمین آب در برخی استانها به حدی است که در شهرهای بندرعباس، مشهد و قم یک کمیته خاص برای بررسی چالش آب ایجاد شده که به صورت دائمی بحث آب شرب این شهرها را پایش می‌کند.

به گزارش اصفهان شرق: هر چند طی چند هفته اخیر بارش‌های مناسبی در بسیاری از استان‌های کشور صورت گرفت،  تاجایی که بارش برف سنگین در استان‌های شمالی مشکلاتی را برای مردم این استان‌ها به وجود آورد، اما برخلاف ظاهر فراوان بارش‌ها، بیشتر استان‌ها در یکی از بدترین سال‌های آبی قرار دارند، به گونه‌ای که هم‌اکنون 8 شهر کشور شامل تهران، اصفهان، بندرعباس، مشهد، قم، شیراز، اهواز و آبادان به مرز هشدار آبی رسیده است. نگرانی از بابت تأمین آب در برخی استانها به حدی است که در شهرهای بندرعباس، مشهد و قم یک کمیته خاص برای بررسی چالش آب ایجاد شده که به صورت دائمی بحث آب شرب این شهرها را پایش می‌کند. آمارهای رسمی نشان می‌دهد، بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری در رتبه آخر 46 سال گذشته قرار دارد و بدترین سال از لحاظ بارش‌ها تاکنون است. در همین حال ، وضع روان آب‌های  کشور نیز مناسب نیست و در رتبه 44 میانگین آماری 46 ساله کشور قرار دارد.

بندرعباس در بهار وارد بحران آبی می‌شود

بندرعباس مرکز هرمزگان از شهرهایی است که در حال حاضر به مرز هشدار آبی رسیده است. حسین خادمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با تأیید این خبر، گفت: اگر در ماه اسفند بارندگی مناسبی صورت نگیرد شهر بندرعباس در بهار در مرحله بحران آبی قرار می‌گیرد.

وضعیت آب شرب 8 شهر در مرحله هشدار

وی تصریح کرد: آب بندرعباس از 3 منبع سد استقلال میناب، چاه‌های دشت میناب و چاه‌های دشت شمیل و «نیان» تأمین  می‌شود که 40 درصد آب شرب از سد و 60 درصد مابقی از چاه‌های دشت فوق‌الذکر تأمین می‌شود.  این در حالی است که هم اکنون ذخیره سد استقلال 18 میلیون مترمکعب و به گفته خادمی ظرفیت این سد 250 میلیون مترمکعب است و با استناد به این آمار باید گفت ذخیره سدبسیارکم است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان مصرف ماهانه آب شرب بندرعباس را 5 میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: اگر در ماه آینده بارندگی مناسبی صورت نگیرد قطعاً برای تأمین این میزان با مشکل مواجه می‌شویم و در واقع بندرعباس به مرز بحران آبی می‌رسد.

وی تأکید کرد: در این خصوص راهکارهای لازم برای تأمین اضطراری آب در اولویت کاری آبفای این استان قرار گرفته است. وی مهم ترین راهکار در این زمینه با توجه به وجود سواحل خلیج فارس را استفاده از آب شیرین کن و حفر چاه جدید در دشت شمیل و نیان دانست. وی البته این را هم افزود که برای اجرای این راهکارها 10 میلیارد تومان اعتبار لازم است. گفتنی است برای شیرین کردن هر مترمکعب آب به یک میلیون تومان سرمایه‌گذاری نیاز است.

وی با اشاره به تشکیل کمیته ویژه مقابله با بحران آب در بندرعباس، گفت: راهکارهای عملی در این کمیته بررسی شده و اگر تا 15 اسفند بارندگی مناسبی صورت نگیرد این راهکارها به کار گرفته می‌شود. به گفته خادمی، میانگین بارندگی امسال هرمزگان کمتر از میانگین بلندمدت این استان بوده و با امسال 10 سال است که هرمزگان با مشکل خشکسالی مواجه است.

وی تأکید کرد: در هرمزگان به جز بندرعباس 11 شهر دیگر با کمبود آب روبه‌رو بوده و همین مسأله این استان را با چالش آبی روبه‌رو کرده است.

تأمین یک سال آب شرب قم با 10 درصد صرفه‌جویی آب کشاورزی

استان قم از استان هایی است که همواره برای تأمین آب شرب با مشکلاتی روبه‌رو بوده است به گونه‌ای که در یک سال گذشته برخی روستاهای آن با جیره‌بندی آب  داشته اند. در خصوص وضعیت آب شرب قم به سراغ سید حسن رضوی، مدیرعامل آب منطقه‌ای قم رفتیم.

وی با تأکید بر وجود بحران آبی در استان قم ، گفت: میانگین سرانه تأمین آب شرب برای هر نفر در سال معادل یک هزار و 500 تا یک هزار و 600 مترمکعب است در حالی که این میزان در قم تنها 800 مترمکعب است.

وضعیت آب شرب 8 شهر در مرحله هشدار

وی افزود: هر چند در سال آبی جاری میزان بارشها 3 تا 4 درصد بیشتر بوده ولی نسبت به سال آبی گذشته 25درصد کاهش داشته، اما خوشبختانه پراکنش بارشها مناسب بوده است یعنی در زمانی که لازم بوده برف داشته‌ایم و در زمانی که باران لازم بوده باران آمده است.

وی با اظهار امیدواری برای ادامه بارشها در ماه اسفند  تأکید کرد: آب شرب قم از 2 سد 15 خرداد و سد گلپایگان تأمین می‌شود که متأسفانه مخازن آن‌ها کاهش قابل توجهی داشته است. ذخیره سد گلپایگان 12 میلیون مترمکعب است در حالی که به گفته رضوی ظرفیت این سد معادل 350 میلیون مترمکعب است.

وی خاطرنشان کرد: برای برون‌رفت از چالش موجود باید مدیریت مصرف  دردستور کار قرار گیرد. به گفته وی در حال حاضر سالانه 900 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی قم استفاده می‌شود که اگر با مدیریت مصرف بتوان صرفه‌جویی 10درصدی در این بخش داشت، مصرف یک سال آب شرب قم از این طریق تأمین می‌شود که رقم کوچکی نیست.

وی بازچرخ آب مصرفی در بخش صنعت را یکی دیگر از راهکارهای کنترل مصرف آب در قم خواند و افزود: این در حالی است که در برخی از کشورها مانند ژاپن از آب مصرفی در صنعت 5 بار استفاده می‌شود.

وی تأکید کرد: حل مشکل آب شرب قم یک نگاه فرا استانی نیاز دارد.

رضوی درخصوص گلایه مردم نسبت به ادامه عرضه آب شور در قم گفت: 78 درصد آب شرب قم شیرین است که مخلوط شدن آب با 22 درصد آب برخی چاه‌ها که هنوز شور هستند عامل این نگرانی مردم است.

وی تأکید کرد: در صورت تأمین اعتبار برای آبگیری سد «کوچره» این مشکل نیز رفع خواهد شد.

تشدید مشکل آب اصفهان در تابستان 93

در همین حال هاشم امینی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب  استان اصفهان نیز گفت: با توجه به وجود 6 سال خشکسالی پیاپی در این استان منابع آب زیرزمینی استان اصفهان تحت‌الشعاع قرارگرفته و شهر اصفهان در سال آبی گذشته نیز (مهر 91 تا مهر 92) در بخش کشاورزی و هم بخش آب شرب با مشکلاتی مواجه بود که اگر اقدامات لازم صورت نگیرد، وضعیت آب شهر اصفهان در تابستان 93 حادتر می‌شود و به مرز بحران می‌رسد. به گفته وی در حال حاضر آب 50 شهر و 300 روستای استان اصفهان از زاینده‌رود تأمین می‌شود.

وی با اشاره به تأکید استاندار اصفهان مبنی بر رفع مشکل آب این استان از سوی همه مسئولین افزود: در این خصوص ستاد خشکسالی فعال شده است.

وی حفر و تجهیز چاه‌های جدید در اصفهان را از راهکارهای عملی برای جلوگیری از بحران آب در این کلانشهر خواند و ادامه داد: در همین حال چاه‌های بخش خصوصی نیز که از نظر کیفی مشکلی نداشته باشند برای تأمین آب شرب مردم اجاره می‌شود. امینی در عین حال از مردم خواست، با صرفه‌جویی مسئولان را در این خصوص کمک کنند.

وی گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد، اگر مردم در مصرف آب شرب در استان اصفهان 20 تا 30 درصد صرفه‌جویی کنند که دست یافتنی است می‌توانیم از بحران‌آب اصفهان در تابستان 93 گذر کنیم.

آسیب یخ زدگی‌های اخیر  به تولیدات باغی گلستان

به گزارش ایران، در حالی که سازمان جهاد کشاورزی گلستان اطمینان می‌دهد باوجود یخ زدگی‌های اخیر میوه مصرفی شب عید امسال کمتر از یک درصد آسیب دیده،اما نگرانی از کاهش محصولات باغی برای سال آینده وجود دارد.

وضعیت آب شرب 8 شهر در مرحله هشدار

مرتضی صادقی، مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان تصریح کرد: در مورد کمبود میوه برای عید نگران نیستیم چرا که 99 درصد محصول برداشته شده و در این استان کمتراز یک درصد میوه‌ها روی درختان باقی مانده بود. اما برای تولید سال آینده دچار مشکل خواهیم شد. این استان با یخ‌زدگی درختان قسمتی از توان تولید محصولات باغی  خود را از دست داده است.

صادقی افزود: باغ‌هایی که بیمه بودند بخشی از خسارات خود را خواهند گرفت،اما بیشتر باغ‌های این استان به علت نبود تمایل باغداران به هزینه کردن برای بیمه، دچار خسارات جبران ناپذیر شده است.

وی ادامه داد: برای این که درخت‌ها از شوک سرمایی اخیر خارج شده و  بتوانند دوباره خود را ترمیم کنند توصیه فنی در بحث آب و کود داریم که از هفته آینده اعلام می‌کنیم تا باغداران به آن عمل کنند.

به گفته وی، خسارات بخش کشاورزی در یخبندان امسال نسبت به سال 86 کمتر است چرا که میزان برودت در آن سال منفی 14 بوده،اما امسال به منفی  7 درجه در غرب و منفی 11 درجه در شرق این استان رسیده است.

بهروز فتاحی، کارشناس مسئول دفتر باغ‌های میوه جهاد کشاورزی گلستان نیزبیان کرد:  باغ‌های مرکبات به خصوص در غرب این استان در بندرگز، کردکوی و گرگان ضربه شدیدی خورده و در شرق این منطقه در مراوه تپه، گنبد و کلاله نیز درختان زیتون آسیب دیده است.

منبع: مشرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.