اصفهان شرق

انتقاد از توقف زودهنگام جریان زاینده‌رود/کشاورزان: اگر آب به گندم‌ها نرسد نابود می‌شوند

کدخبر: 135134
1396/03/17 در ساعت 13:14

به گزارش اصفهان شرق، خروجی سد زاینده‌رود برای نوبت دوم کشت پاییزه کشاورزان شرق اصفهان و آبیاری باغات غرب استان از روز نهم فروردین‌ماه رهاسازی شد. طی 2 ماه گذشته آب در بستر زاینده رود جاری بود و علاوه بر نشاطی که به طبیعت اصفهان در بهار داد کشاورزان نیز شادمان از رسیدن روزهای کاشت و داشت و برداشت بودند.

اکنون و با گذشت حدود 2 ماه و یک هفته از بازگشایی دریچه‌های سد زاینده‌رود، بار دیگر خبر از کاهش خروجی سد داده می‌شود، حالا علاوه بر اینکه بستر زاینده‌رود روزهایی داغ را در تابستان انتظار می‌کشد کشاورزانی که عرق زحمتشان هنوز بر پیشانی خشک نشده چشم انتظار برداشت کاشته‌هایشان هستند.

آب باید زمان بیشتری در اختیار کشاورزان باشد

قائم مقام سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این باره گفت: آبی که برای کشت باز شد میزان کمتری بود و دیرهنگام نیز باز شد، ما امسال سطح کشت محدودتری داشتیم و حدود 27 هزار هکتار کشت غلات صورت گرفت، با توجه به اینکه کشت با تاخیر انجام شده قطعا بیشتر از سال نورمال به آب نیاز است.

مهرداد مرادمند افزود: به این دلیل که آب مورد نیاز کشاورزان در بهار دیرتر در اختیار آنها قرار گرفت نیاز است تا در محدوده زمان بیشتری آب در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

محصول ما به آب بیشتری نیاز دارد

یکی از کشاورزان شرق اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: زمین‌های خود را با گندم و جو به زیر کشت بردیم ولی اعلام کردند که قرار است نوزدهم خرداد آب را ببندند، اگر تا بیست و پنجم همین ماه یعنی حدود یک هفته یا 10 روز دیگر آب همچنان جاری بود محصول ما شرایط بهتری را داشت، چون گندم ما اکنون به یکی دو آب دیگر نیاز دارد.

م.باقری ادامه داد: البته آب چندان زیاد نیست که به منطقه ما برسد، در این دو ماه گذشته نیز آب خیلی کمی به زمین‌های ما رسید و نتوانستیم کامل کشت کنیم، در واقع همه زمین‌های ما زیر کشت محصول نرفت.

این کشاورز اهل ورزنه گفت: درخواست ما بازگشایی دائم آب زاینده رود است، همان طور که مسئولان پیش از این نیز بارها وعده داده‌اند، ما امیدواریم که به این وعده‌ها بالاخره عمل شود.

اگر به گندم‌ها آب نرسد نابود می‌شود

ر. زینعلی کشاورز دیگری از منطقه شرق اصفهان، گفت: محصول جو ما آماده است اما گندم اگر به این شکل پیش برود نابود می‌شود، البته الان زمان خوبی برای کشت گندم نیست، برداشت جو از اکنون آغاز شده اما گندم یک ماه دیگر باید برداشت شود به همین دلیل بستن آب زاینده رود در شرایط کنونی به ضرر کشاورزانی است که گندم خود را دیرهنگام کاشته‌اند.

کشاورزان شرق اصفهان امسال حدود 5 هزار هکتار کمتر از سال گذشته محصول کشت کردند اما این کشاورزان امیدوار بودند که با تداوم جریان زاینده رود محصول خود را به سرانجام برسانند.

ع.فتاحی از کشاورزان منطقه شرق اصفهان در این باره گفت: هرکاری که باید انجام می‌دادیم انجام دادیم، به توصیه‌های جهاد کشاورزی برای مبارزه با سِن غلات نیز عمل کرده و محصولات خود را سِن زدایی کردیم، حالا می‌خواهیم مسئولان نیز به ما کمک کنند تا محصول ما مدت بیشتری آب دریافت کند.

این کشاورز اصفهانی ادامه داد: همه کشاورزان در این مدت زحمت زیادی کشیدند اما با قطع شدن جریان آب حاصل زحمت آنها نیز از بین می‌رود، اگر آب تا یک هفته دیگر جاری باشد و به محصول ما یکی دو آب دیگر برسد شاهد از بین رفتن دسترنج خود نخواهیم بود.

با اعلام شرکت آب منطقه‌ای اصفهان رهاسازی سد زاینده‌رود روز نوزدهم خردادماه کاهش پیدا می‌کند و جریان آب در این رودخانه تا چند روز بعد قطع می‌شود. کشاورزان اصفهانی که سال‌هاست با مشکل کمبود آب روبرو هستند خواهان دائمی شدن جریان زاینده‌رود هستند، وعده‌ای که بارها داده شده اما هنوز محقق نشده است.

انتهای پیام/تسنیم