سرویس: اجتماعی 18:00 - دوشنبه 15 خرداد 1396

معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

برخی پزشکان عمداً مادران را به سزارین سوق می‌دهند/ زایمان طبیعی کاملاً رایگان انجام می شود

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در طرح تحول سلامت، اگر کسی توانایی زایمان طبیعی داشته باشد می‌تواند به صورت کاملاً رایگان در بیمارستان‌های دولتی عمل زایمان خود را انجام دهد.

به گزارش اصفهان شرق، علیرضا یوسفی با اشاره به تأکید وزارت بهداشت بر زایمان طبیعی اظهار داشت: در راستای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در بحث جمعیت، ترویج زایمان طبیعی طی یک بسته حمایتی و به صورت جزئی از بسته سلامت در حال اجراست.

وی افزود: در این راستا به صورت جدی حمایت می‌کنیم و اگر کسی توانایی زایمان طبیعی داشته باشد می‌تواند به صورت کاملاً رایگان در بیمارستان‌های دولتی عمل زایمان خود را انجام دهد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به این سؤال که برخی پزشکان به دلایل متعدد مادران را به سمت زایمان غیرطبیعی سوق می‌دهند، گفت: این موضوع را رد نمی‌کنم و هستند پزشکانی که این کار را انجام می‌دهند اما عواملی دیگری هم در این بحث مؤثر است که باید به آن توجه داشت.

یوسفی ادامه داد: در موارد متعدد مادران خود اصرار بر زایمان غیرطبیعی دارند که این می‌تواند به دلیل توصیه پزشکان خصوصی باشد و هم نگرانی و درد زایمان طبیعی، چرا که در این روش مدت زمانی که مادر باید درد را تحمل کند کمتر است.

وی با بیان اینکه هزینه‌ای که دولت به تیم پزشکی برای زایمان طبیعی پرداخت می‌کند بیش از هزینه زایمان غیرطبیعی است، تصریح کرد: این در حالی است که بعضاً امکان پرداخت هزینه زایمان غیرطبیعی را نداشته و برای حل این موضوع به ما مراجعه می‌کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: البته باید به این نکته توجه داشت که در کنار رایگان بودن زایمان طبیعی اگر مادری امکان زایمان طبیعی نداشت باز هم می‌تواند از ویژگی‌های طرح سلامت استفاده کند و زایمان غیرطبیعی هم شامل خدمات خواهد شد.

وی سلامت مادران در زایمان را بسیار مهم توصیف کرد و یادآور شد: مرگ مادر در زایمان یکی از شاخص‌هایی است که آمار آن به صورت سراسری روزانه به شخص وزیر گزارش می‌شود و یکی از بدترین اتفاقات در حوزه علوم پزشکی مرگ مادر در حین زایمان است.

یوسفی اضافه کرد: این شاخص به صورت جهانی هم مورد توجه است و از سوی نهادهای بین‌المللی در رتبه‌بندی کشورها لحاظ می‌شود، مسؤولان بیمارستان‌ها و دکترهای ما نیز به این موضوع توجه لازم را دارند.

وی با بیان اینکه تغییر ساختار زایشگاه‌ها از سیستم سنتی به ترکیبی آل دی آر (LDR) در دستور کار قرار دارد عنوان کرد: اضافه شدن ۶۳ تخت آل دی آر به بیمارستان‌ها توانسته امکانات زایمان طبیعی را افزایش دهد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پایان خاطر نشان کرد: در کنار مباحث سخت‌افزاری سعی کرده‌ایم با فرهنگ‌سازی زایمان طبیعی را گسترش دهیم و اقدامات تبلیغی در رسانه‌ها و جاهایی که تریبون در اختیار داشته‌ایم انجام شده است.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.