سرویس: تولیدی 19:22 - شنبه 13 خرداد 1396

اصولی برخط خمینی کبیر از دیدگاه امام خامنه ای مدظله العالی؛

سیره و منش امام(ره)؛ ایستادگی در برابر تحمیل و نفوذ قدرت های خارجی

امام خمینی (ره) آنچنان در قول خود مصمم و راسخ بود که هیچ گونه تزلزلی در او مشاهده نمی شد و این همه به خاطر ایمان محکم و یقین قلبی به پروردگار عالَم بود.

اصفهان شرق_سید روح الله رفعتی پور، چهاردهم خرداد یادآور حادثه ای بزرگ در تاریخ ایران اسلامی است؛ حادثه فقدان مردی که پس از انبیاء و ائمه علیهم السلام بی نظیر بود. همان که احیاگر اسلام ناب در دوران معاصر بود و توانست دین را به صحنه جامعه بازگرداند و ثابت کند که می توان جامعه را با تکیه بر مبنای محکم دین خدا، اداره کرد.

بسیاری از اذهان، توانایی شناخت شخصیت خمینی کبیر رضوان الله علیه و کار بزرگ او در عالَم را ندارند و باید دهه ها و شاید قرن ها بگذرد تا شخصیت او شناخته شود.
در این میان، کسانی که تربیت یافته مکتب آن امام راحل و آن روح قدسی بوده اند، بهتر می توانند شخصیت و تفکر آن بزرگ مرد تاریخ را تبیین نمایند.
از جمله شاگردان مکتب حضرت روح الله، علامه شهید مرتضی مطهری است. آن گونه که در کتاب “پاره ای از خورشید” آمده، از منظر این شهید بزرگوار و متفکر انقلابی، امام راحل دارای چهار ویژگی بارز بوده است: ایمان به هدف، ایمان به سبیل(راه)، ایمان به قول و بالاتر از همه ایمان به ربّ.

امام عزیز آنچنان به هدف خود ایمان داشت که همه دنیا نمی توانست او را از هدفش منصرف کند. ایمان ایشان به راهی که انتخاب کرده بود، او را به گونه ای مصمم کرده بود که به هیچ عنوان بازگشت پذیر نبود. آن امام حکیم آنچنان در قول خود مصمم و راسخ بود که هیچ گونه تزلزلی در او مشاهده نمی شد و این همه به خاطر ایمان محکم و یقین قلبی به پروردگار عالَم بود؛ زیرا آنان که به منبع لایزال الهی متصل اند دچار هیچ تزلزل و سستی نخواهند شد.

اما به جرأت می توان گفت بهترین، شیواترین و کامل ترین توصیفات از امام راحل عظیم الشأن را می توان در کلام رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه ای یافت. معظم له که به حق نزدیک ترین افراد به امام راحل به لحاظ فکر و عمل هستند، در مناسبت های گوناگون و به ویژه در سخنانی که در مراسم سالگرد آن امام عزیز در سال های متمادی ایراد نموده اند، نکات ذی قیمتی درباره ی شخصیت امام و اصول مکتب و راه ایشان طرح کرده اند. در این بخش فقط به گوشه ای از این توصیفات به عنوان قطره ای از دریا می پردازیم و خواننده محترم را به مطالعه متن فرمایشات رهبر معظم انقلاب در 14 خرداد سال های 1369 تا کنون دعوت می کنیم.

از منظر رهبر انقلاب، امام راحل عزیز با انقلاب خویش آغاز عصر جدیدی را در تاریخ رقم زده است که باید آن را «دوران امام خمینی» نامید. این عصر، دارای ویژگی هایی است که کسانی که همراه و همگام با این تحولات نیستند و حتی دشمنان را مجبور به پذیرش آن کرده است. ویژگی های دوران امام خمینی را می توان این گونه برشمرد:

1- پس از آن که نظام سلطه ی جهانی برای حذف دین و معنویت از صحنه ی عالَم برنامه ریزی و تلاش نمود، امام راحل در انقلاب خویش با گسترش اعتقاد و باورهای مذهبی به جهانیان فهماند که می توان بر پایه ی دین نسبت به برنامه ریزی و اداره ی جامعه اقدام نمود که امروز می توان نتیجه ی این گرایش به دین و معنویت را در اقصی نقاط جهان دید.

2- در دوره های گذشته، قدرت های جهانی و سلطه گران، مردم جهان را به تسلیم در برابر خواسته های خود عادت داده بودند و ارزشی برای نقش مردم قائل نبودند؛ اما امام عظیم الشأن در حرکت پیامبرگونه ی خویش، به ارزش انسان ها و حضور مؤثر توده های میلیونی مردم معنا بخشید و آنان را محور فعالیت های نظام سیاسی اسلام معرفی نمود.

3- طی حرکت هایی که در کشورهای مختلف و توسط گروه های گوناگون انجام می گرفت، یکی از مسائلی که به وضوح مشاهده می شد آن بود که هدایت گران و عاملان تحولات سیاسی و اجتماعی برای موفقیت، خود را به یکی از قدرت های بزرگ متصل می کردند و در نتیجه به آنان وابسته می شدند؛ اما در انقلاب امام، آزادی از سلطه و تصرف و نفوذ قدرت های بزرگ یکی از ویژگی ها و خصوصیات مهم بود که در اصل “نه شرقی- نه غربی” ظهور و بروز یافت.

از دیدگاه رهبر فرزانه ی انقلاب حضرت امام خامنه ای، خط امام راحل دارای اصولی است که اهمّ ان عبارتند از:

– ایستادگی در برابر تحمیل و نفوذ قدرت های خارجی؛
– اهتمام به تعبد و عمل فردی و ایستادگی در برابر سلطه شیطان نفس و وسوسه های نفسانی؛
– اهمیت دادن به توانایی ملت ها؛
– اصرار بر وحدت مسلمین و مبارزه با تفرقه؛
– اصرار بر التزام به اسلام ناب و شکستن حصار تحجر و التقاط؛
– حفظ مردمی بودن حکومت؛
– اصرار بر سازندگی کشور و تحویل یک نمونه ی عملی از کشور و جامعه ی اسلامی به جهان؛
– و …

رهبر انقلاب، نقاط امید دشمن را عدم وحدت و یکپارچگی و عدم توفیق نظام اسلامی در برآوردن نیازهای مردم دانسته و الزامات ادامه راه امام راحل را به شرح زیر مطرح فرمودند:

الف- عدم غفلت: به این معنا که هیچ کس در هر سطحی نباید دچار غفلت و سستی شود، زیرا غفلت باعث توقف در طی مسیر و در نتیجه موجب ناامیدی دوستان و طمع دشمنان برای دست اندازی به این انقلاب و کشور خواهد شد و نهایت آن که از رسیدن به هدف باز خواهیم ماند.
ب- بصیرت و صبر: از مهمترین عوامل پیروزی ملت ایران به رهبری امام عظیم الشأن، دو ویژگی صبر و بصیرت بوده که برای ادامه ی این راه نورانی نیز به شدت نیازمند این دو خصوصیت هستیم و اگر این دو وجود داشته باشد می توان قله های پیشرفت را طی کرد و به سمت هدف والای انقلاب امام که ترقی و تعالی روز به روز و عزت و عظمت در سایه ی حاکمیت اسلام عزیز است، حرکت نمود.

به روح بلند آن امام سفر کرده سلام و درود نثار نموده و از خداوند حیّ متعال می خواهیم ما را در مسیر اسلام ناب و انقلاب اسلامی ثابت قدم بدارد و از پیروان و رهروان خمینی کبیر قرار دهد.

انتهای پیام/ اصفهان شرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.