سرویس: اجتماعی 14:59 - شنبه 13 خرداد 1396

توسط پلیس فتای اصفهان صورت گرفت

شناسایی ۷۵۰۰ عنوان مجرمانه در فضای مجازی در اصفهان

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان از اقدام پیش دستانه این پلیس در شناسایی هفت هزار و ۵۰۰ عنوان مجرمانه در فضای مجازی و برخورد با متخلفان در دو ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش اصفهان شرق،  سرهنگ سید مصطفی مرتضوی درباره جرایم فضای مجازی در دوماهه نخست امسال اظهار داشت: با تلاش و همت کارشناسان پلیس فتای استان در این مدت توفیقات خوبی در زمینه کشف جرایم فضای مجازی به دست آمد.

وی با بیان اینکه با وجود تلاش‌های صورت گرفته باز هم شاهد بروز جرایم در فضای مجازی هستیم، گفت: روند وقوع جرایم در این فضا حاکی از ضعف سواد رسانه‌ای و ضعف مهارت کاربران در استفاده صحیح از فضای مجازی است که عامل مهم در شیوع و بروز جرایم در این حوزه است.

رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان اصفهان عمده جرایم رخ داده در دوماهه امسال را کلاهبرداری‌های اینترنتی، هک و نفوذ و اختلال در سیستم داده‌ها و برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی عنوان کرد‌.

وی از افزایش 51 درصدی کشفیات پلیس فتای استان در دوماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: در همین زمینه 92 درصد پرونده‌های تشکیل شده در این مدت نیز کشف و متخلفان به مراجع قضائی معرفی شدند.

سرهنگ مرتضوی با اشاره به اینکه 80 درصد پرونده‌های جرایم فضای مجازی تشکیل شده در پلیس فتا را مربوط به شهرستان اصفهان عنوان کرد و افزود: پس از اصفهان بیشترین جرایم فضای مجازی مربوط به شهرستان‌های اطراف اصفهان هستند.

وی یکی از مأموریت‌های اصلی و ذاتی پلیس فتای استان را پیش‌بینی و خنثی‌سازی جرایم علیه کاربران قبل از وقوع عنوان کرد و گفت: یکی از حوزه‌های این پلیس حوزه تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری است که در این زمینه کارشناسان ما از توانمندی، هوشمندی و تخصص بالائی برخوردار هستند و با رصد و پایش روزانه سایت‌ها و شبکه‌ها، اقدامات مجرمانه در آن‌ها را شناسایی و برخوردهای قانونی با متخلفان را انجام می‌دهند.

رئیس پلیس فتای استان خاطرنشان کرد: در همین زمینه با تلاش کارشناسان پلیس فتای استان در دوماه نخست امسال تعداد هفت هزار و 500 عنوان مجرمانه در فضای مجازی به صورت پیش دستانه شناسایی و متخلفان به مراجع قضائی معرفی شدند.

وی افزود: بیشتر این اقدامات مجرمانه در حوزه جرایم اجتماعی، فروشگاه‌های آنلاین غیرمجاز، رمالی و فالگیری، کلاهبرداری، فروش اجناس قاچاق و غیرمجاز و سایت‌های فیشینگ بوده که مراحل قانونی برای مسدودسازی این نوع سایت‌ها و جلوگیری از وارد آمدن آسیب جدی به کاربران توسط آن‌ها صورت گرفت.

سرهنگ مرتضوی با بیان اینکه وسعت و گستردگی فضای مجازی محدود به جغرافیای خاصی نیست و هر کسی از هر شهری می‌تواند کاربران بی‌شماری را در نقاط دیگر تهدید کند گفت: در بین پرونده‌های تشکیل شده در پلیس فتا با مجرمانی از استان‌های دیگر کشور و حتی خارج از کشور نیز روبرو بودیم و این نشان می‌دهد که جرایم فضای مجازی محدود به مکان خاصی نیست و جرمی که در اصفهان به یک کاربر آسیب می‌زند می‌تواند منشاء در استان‌های دیگر و یا خارج از کشور باشد و تنها راه مقابله با این گونه جرایم افزایش دانش و مهارت کاربران در استفاده صحیح از فضای مجازی است.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.