سرویس: اجتماعی 11:20 - پنجشنبه 11 خرداد 1396

مواظب ضد فرهنگ ها باشید؛

با ورود اسلام همه زنان ایرانی “ملکه” شدند

اگرچه تاریخ تولد و مرگ کمپین ها، چالش ها و آزادی ها که گاهی با توهین به ارزش حجاب، عفاف و گاهی هم با زبانی نرم و دوستانه، گاهی از دریچه هنر و گاهی از دروازه های تمدن حقوق بشری! وارد کشور شده اند کوتاهتر از آن چیزی است که بخواهد حداقل تأثیرات را بر جامعه اسلامی و مردمان ارزشمدار ما بگذارد اما حتی وجود آنی این دست تفکرات برازنده مردم و نظام ما نیست چرا که کلاه گشاد فرهنگی بر سر مردم ایران است.

به گزارش اصفهان شرق، منیره غلامی توکلی – حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بشری و بویژه جوامع اسلامی مطرح است. همواره این دو واژه در کنارهم به کار برده می‌شوند و در نگاه اول به نظر می‌آید هر دو به یک معنا باشند اما با جستجو در متون دینی و فرهنگنامه‌ها به نکته قابل توجهی می‌رسیم و آن تفاوت این دو واژه است. در برخی کتب لغت حجاب را این‌گونه تعریف کرده‌اند: «الحجاب، المنع من الوصول» حجاب یعنی آنچه مانع رسیدن می‌شود.

چرا حجاب و عفاف

برخی گفته‌اند حجب و حجاب هر دو مصدر و به معنای پنهان کردن و منع از دخول است و به عنوان شاهد آیه شریفه «و من بیننا و بینک حجاب»‌(فصلت،آیه۵) را ذکر کرده‌اند. در دیگر کتاب‌های لغت حجاب را به معنای پرده آورده و نوشته‌اند: «امراه محجوبه»؛ زنی که پوشانیده است خود را به پوشاندنی.

با توجه به معانی ذکر شده درمی‌یابیم حجاب امری ظاهری و در ارتباط با جسم است، اگرچه این پوشش برخاسته از اعتقادات و باورهای درونی افراد است ولی ظهور در نشئه مادی و طبیعی دارد یعنی پوشش ظاهری افراد و بویژه زنان را حجاب می‌گویند که مانع از نگاه نامحرم به آنان می‌شود.

عفاف نیز دارای معانی گوناگونی است که در مجموع تعریف کاملی را به ما خواهد داد. راغب اصفهانی در مفردات القران می‌نویسد: العفه حصول حاله للنفس تمتنع بها غلبه الشهوه؛ عفت حالتی درونی و نفسانی است که توسط آن از غلبه شهوت جلوگیری می‌شود.

فارغ از تمام بایدهای حجاب و نبایدهای بی حجابی که ما بین آن را می توان « بدحجابی» دانست باید گفت: کارکردهای عفاف و حجاب از منظر روانشناسی و جامعه شناسی مهم تر و تأثیرگذارتر از آن چیزی است که بتوان برای نبودنش فلسفه بافی و برای کارکردهایش بهانه تراشی کرد.

کارکردهای حجاب برای همه زنان در همه جوامع

کارشناسان حجاب را عاملی برای وحدت روانی زنان، رشد روانی- اجتماعی زنان، محافظت از عواطف انسانی زن، حفظ تحکیم خانواده، ارزشمند و بهادار شدن زن ، تعدیل غریزه خودنمایی ، احساس خود باوری و ارزشمندی ، پای‌بندی به اصول اخلاق انسانی، می دانند.

اما همین دو اصل (عفاف و حجاب) ارزشمند در جوامع اسلامی گاهاً دستخوش مناغشات می شود و آن زمانی است که مبحث فرهنگی – مذهبی « عفاف»  و ثمره آن « حجاب » سیاست زده و طاغوت زده شده و افراد در پی منفک کردن این دو اصل از یکدیگر به مبارزه علنی با مفهوم حجاب و اختیاری کردن این« حق الله» در جامعه می شوند.

کمپین‌هایی علیه نظام اسلامی با نوک پیکان هایی به سمت زندگی عفتمدارانه!

«کمپین آزادی های یواشکی» در جهت اشاعه فرهنگ بی حجابی و بی عفتی در فضای مجازی و رخنه آن در جامعه، «سه شبنه های بدون خودرو» در جهت قبح شکنی روابط آزاد بین دختر و پسر در سطح جامعه و در دو هفته اخیر ، «دوشنبه بدون آرایش» یا « چالش چهره بدون آرایش بازیگران زن»  برای به نمایش گذاشتن متفاوت چهره زنان هنرمند و در نهایت « چهارشنبه های سفید» حجاب اختیاری یا اجباری از این دست مناقشات و رفتارهایی است که در ظاهر با سمت و سوی آزادی های فردی و در باطن با نگاهی سیاست زده و ضدارزش های انقلاب اسلامی متولد و در نهایت محکوم به شکست می شوند.

اگر چه تاریخ تولد و مرگ این دست از کمپین ها و چالش ها و آزادی ها که گاهی با توهین به ارزش حجاب و عفاف و گاهی هم با زبانی نرم و دوستانه و گاهی از دریچه هنر و گاهی از دروازه های تمدن حقوق بشری! وارد کشور شده اند کوتاه تر از آن چیزی است که بخواهد حداقل تأثیرات را بر جامعه اسلامی و مردمان ارزشمدار ما بگذارد اما حتی وجود آنی این دست تفکرات برازنده مردم و نظام ما نیست.

عصمت میرجلالیان فعال فرهنگی در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس در خصوص برخی از تحرکات ضدعفتمداری و حجاب می گوید: اگر ما فضای آن طرف مرزهای جمهوری اسلامی را بررسی کنیم، می بنیم در فرایند 25 ساله جنبش ها و تشکل هایی با مطالبات عفتمداری، حیامحوری، پوشش و زندگی پاک، رفتار عفیف و خویشتن داری و زندگی پاک با سرعت و کیفیت بسیار بالا و گستردگی بسیار بالاتر، در کشورهای اروپایی و به ویژه آمریکا در حال توسعه است.

وی در ادامه با بیان اینکه کشورهای غربی 30 سال است در سیر برگشت از مسیری هستند که 80 سال قبل حرکت در آن را آغاز کرده اند، می افزاید: امروزه فیلم سازان غربی در زمینه عفاف و عفتمداری فیلم می سازند و حتی اطلاع موثق داریم که تشکل ها و سازمان های مردم نهادی غربی که مروج حیا و عفت هستند غیر محسوس توسط دولت ها حمایت می شوند.

«چهارشنبه سفید»، پروژه وارداتی و گردن سوار کنی

این کارشناس مباحث فرهنگی می گوید: حال به نظر شما عجیب نیست، درست در زمانی که غرب به عنوان پرچم دار عفت زدایی و عفت گریزی اکنون علم برگشت به سمت حیا را در پیش گرفته در کشور ما با سبقه طولانی فرهنگی برخی از سر نادانی یا خیانت علم  بی حجابی یا بی حیایی را در دست بگیرند و برایش تبلیغ کرده و میتینگ برگزار کنند!.

میرجلالیان در پاسخ به این سؤال که آیا مقابله با عفت و حیا و حجاب در جامعه ما در قالب چنین حرکاتی واقعا تأثیرگذار خواهد بود، می گوید: خیر این دست اقدامات به طور حتم با توجه به استحکام تاریخی و فرهنگی ملت ایران، محکوم به شکست است! چگونه ممکن است در آمریکایی که شکل جدید حکومتی آن هویت تاریخی ندارد و این کشور خودش بیشترین پول ها را صرف ترویج بی حجابی و بی حیای کرده است شاهد حرکت به سمت حجاب و عفت باشیم اما در کشور ما با 8 هزار سال سابقه تمدن ” پاک زییست” ملت علم رویارویی با عفت مداری و حیا و حجاب را بردارند!؟

این فعال عرصه فرهنگی با بیان اینکه وقتی با برخی بانوان بدحجاب صحبت می کنی، متوجه می شود که آنها خود در اصل رفتار خودشان را قبول ندارند! می گوید: این دست اقدامات و کمپین ها یک پروژه وارداتی و گردن سوار کنی برای ملت ایران است که از سوی صهیونیستم بین الملل برای دست یابی به مطامع سیاسی صورت گرفته است!

وی می گوید: در این راستا کار خود را با یک دروغ بزرگ پیش می برند که انقلاب اسلامی ” حجاب” را آورده است، ” حجاب” با ورود اسلام به ایران آورده شده است و .. در حالی که ملت ما سابقه چندین هزارساله زندگی پاک و حیامدار و عفتمدار را در تاریخ خود دارند و با ورود اسلام و پذیرش فرهنگ فاطمی در قالب مذهب تشییع بر مبنای عدالت و اوج خود رسید.

 این کارشناس مسائل فرهنگی پرچم دار این گونه فعالیت ها بر پایه حیازدای و عفت گریزی را صهیونیسم بین الملل دانست که در 150 سال اخیر  برای رسیدن به مطامع سیاسی خود کل دنیا را به سمت بی بندوباری سوق داده و در کشور ما هم کار خود را دنبال می کند با این تفاوت که در کشور های دیگر زودتر جواب گرفته اما استحکام فرهنگی کشور ما باعث شده است نه تنها دیرتر و دورتر به خواسته خود برسد بلکه تیرشان به سنگ خورده نتوانند از این پروژه کلاه برداری فرهنگی نفعی ببرند.

اما به راستی چه می شود که این دست افراد خودباخته حتی به مخیله شان می رسد که می توانند در جامعه ایرانی دست به چنین اقداماتی بزنند و هدف شان چیست و چه کسانی به آنها چراغ سبز نشان می دهند؟!

چرایی شکل گیری و چگونگی برخورد با کمپین های علیه عفاف و حجاب

دکتر سعید احدی کارشناس مسائل اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس در خصوص اهداف این گونه کمپین ها و چگونگی برخورد با آنها ، گفت: این دست اقدامات موجی است که با سه هدف سیاسی و فرهنگی به وجود می آیند.

وی ادامه داد: تروج کنندگان کمپین هایی مانند « چهارشنبه سفید» که درست بعد از پایان انتخابات به وجود آمده است، می خواهند بگویند که ما رأیی دادیم  و حال خواسته هایی داریم! می خواهند بگویند که جامعه در حال متحول شدن به سمت وسویی است که « حجاب سلیقه ای و داوطلبانه » شود! می خواهند القا کنند که  روزگاری که حجاب در جامعه ارزش و تعریفی داشت حال دیگر گذشته است و دیگر کسی پذیرای آن نیست.!

این استاد دانشگاه با بیان اینکه این دست گروه ها و کمپین ها بنابر شرایط موجود در جامعه “ترسو” و “سست اراده” هستند افزود:  آنها در هر موردی که ورود پیدا کردند خیلی زود عقب نشینی کرده اند.

این کارشناس مسائل اجتماعی راه های مقابله و برخورد با این دست کمپین ها و تحرکات را ایجاد موج شکن هایی متقابل در فضای مجازی در قالب محتوای ارزشمند، مناسب و قابل توجه  دانست و گفت: ما نباید از فضای مجازی در راستای فرهنگ سازی غافل باشیم؛ همچنین حضور بانوان محجبه در فضاهایی که این افراد دست به تبلیغ و ترویج می زنند نیز بسیار با اهمیت است تا قدرت حضور بانوان محجبه و افزونی تعداد آنها به چشم بیاید و در نهایت در نظر داشته باشیم که تمام اقدامات ما باید به شکل ایجابی صورت بگیرد.

احدی در پاسخ به این سؤال که آیا واقعا نگاه جامعه به سمت حیا و عفاف در حال تغییر و تحول است، گفت: خیر، اشکال کار مروجان فرهنگ بی بندوباری  این است که تفکر خود را که یک “فرضیه” است به عنوان یک “اصل علمی” مطرح می کنند! اگر چه ممکن است افرادی از  فرضیه ای استقبال کنند؛  اما اینکه جامعه در نگاه به حجاب و عفاف در حال تحول است فرضیه ای مردود است و کارهایی که بنابر این فرضیه صورت می گیرد محکوم به شکست می باشد.

انتهای پیام/ راه دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.