سرویس: اخبار شهرستان 21:17 - چهارشنبه 10 خرداد 1396

با گسترش بیماری های مشترک دام و انسان؛

ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایجاد کشتارگاه صنعتی در شرق اصفهان/ بخشداری جرقویه سفلی آماده حمایت از بخش خصوصی

کشتارگاه دام سبک وابسته به شهرداری های شرق اصفهان، نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد لذا ورود بخش خصوصی به این بخش ضروری به نظر می رسد.

به گزارش اصفهان شرق، کشتارگاه صنعتی دام فساران از جمله کشتارگاه های مجهز کشور است که نقش بسزایی در سیستم فراوری دام و طیور دارد و قطعا وجود چنین مکان هایی می تواند تا حدود بسیار زیادی سلامت گوشت هر شهرستان و استان را تامین کند بر این اساس می توان ضرورت کشتارگاه های صنعتی در کشور را به خوبی احساس کرد و تمام توان را به کار برد تا بخش خصوصی را برای ایجاد این مکان ها به کار گرفت.

بر اساس آمار، بسیاری از مرگ و میرها در کشور به سبب عدم رعایت مسائل بهداشتی است و این آمارنشان می دهد که اگر در زمینه ارتقای بهداشت جامعه کوتاهی کردیم، باید پاسخ گو باشیم.

*لزوم ذبح بهداشتی دام در مناطق دور از شهر

مسئول پُست دامپزشکی جرقویه سفلی با اشاره به بیماری تب کنگو در استان اصفهان، به قصابان گوشزد کرد که برای ذبح دام دقت کافی را داشته باشند و از ذبح سنتی و بدون دستکش دام به جد خودداری کنند.

قربانعلی عرب مختاری با اشاره به وجود کشتارگاه در شهر محمد آباد اظهار کرد: کشتارگاه شهرداری محمدآباد صنعتی نیست ولی تا حدودی ذبح مطلوبی را برای منطقه رقم می زند ولی با گسترش بیماری های مشترک دام و انسان می طلبد گسترش خوبی در این سیستم کشتار در شهرهای کوچک نیز پدید آید.

*کشتارگاه های کوچک شهرداری جای توسعه دارد

شهردار شهر محمد آباد با اشاره به اینکه با شنیدن نام کشتارگاه یک سری الزاماتی مطرح می شود، افزود: کشتارگاه شهرداری اصلا قابل مقایسه با کشتارگاه صنعتی نیست ولی با توجه به مسافت جرقویه با شهر، می طلبد تا کشتارگاه صنعتی در بخش احداث شود.

مهدی نصر اصفهانی تاکید کرد: قطعا کشتارگاه های کوچک شهرداری جای توسعه دارد و می طلبد تا بخش خصوصی در این بخش وارد شود و قطعا این اقدام حمایت مسئولان دولتی در زمینه واگزاری مکان را نیاز دارد.

وی با بیان اینکه محمد آباد ورود خوبی را در بحث مبارزه با بیماری های دامی داشته است، گفت: چندی پیش با مشاهده آنفولانزای مرغی در شهر محمد آباد به صورت جمعی توانستیم با اقدام به موقع این بیماری را در نطفه خفه کنیم تا از وقوع خسارت سنگین به بخش جلوگیری شود و قطع به یقین پتانسیل بالای شهر محمد آباد و بخش جرقویه در اقدام به موقع برای مبارزه با آفات و بیماری ها مشهود است.

شهردار محمد آباد با اشاره به اینکه شهرداری در مورد اخیر و مشاهده تب کنگو در استان اصفهان، با ارسال نامه به قصابان شهر، آگاهی بخشی خوبی به این قشر در معرض خطر داده است، خاطرنشان کرد: همکاری قصابان و مردم و همچنین هوشیاری نسبت به بیماری تب کنگو، می تواند اقدام پیشگیرانه ای در این مورد بیماری باشد و بتوان بدون خطر از این اپیدمی عبور کرد.

*بخشدار حمایت خود از بخش خصوصی را اعلام می کند

بخشدار بخش جرقویه با بیان اینکه بخش جرقویه سفلی به دلیل مسافت کم بین شهرها، دارای یک کشتارگاه است، متذکر شد: کشتارگاه مذکور صنعتی نیست ولی به مراتب ذبح دام در این اماکن بهداشتی تر از محیط خانه و یا پیاده رو است و سعی ما این است تا قصابان را به سمت کشتار در کشتارگاه محمدآباد سوق دهیم.

حسن جعفری هرندی با اشاره به اینکه بخش جرقویه سفلی به سبب دام خیز بودنش نیاز به کشتارگاه صنعتی دارد، افزود: قطعا اگر بخش خصوصی در این زمینه ورود پیدا کند، بخشداری در زمینه واگزاری زمین و پیگیری وام به سرمایه گذار حمایت خود را اعلام می دارد.

به گزارش اصفهان شرق، با گسترش بیماری های مشترک بین دام و انسان و نیاز به ذبح بهداشتی دام، ضرورت کشتارگاه بیش از پیش در شهرهای کوچک احساس می شود و این در حالی است که برخی از شهرداری های شهرهای کوچک از سیستم کشتارگاه برخوردار هستند.

در این زمینه می توان از طریق جذب سرمایه گذار نیز اقدام کرد و این ضرورتی است که با توجه به اهمیت بهداشت، امنیت غذایی و سلامت جامعه باید به طور جدی، ایجاد کشتارگاه صنعتی پیگیری شود.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.