سرویس: اخبار شهرستان 10:26 - دوشنبه 29 فروردین 1401

گفتگو با کشاورزان روزه دار جرقویه ای؛

15ساعت روزه داری کشاورزان در گرمای سوزان کویر جرقویه/ عمل به تکلیف خدا، گرما و سرما نمی شناسد

اعتقادات قوی کشاورزان باعث شده تا با وجود گرمای نزدیک 40 درجه کویر جرقویه علیا تکلیف شرعی خود را انجام دهند و همچنان شکرگزار نعمت های خداوندی باشند.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا، چند سالی است که این ماه مبارک و این مهمانی زیبا با فصل گرما و روزهای داغ تابستان مقارن می شود و شاید برای عده ای این سوال را ایجاد می کند که چه سخت است روزه گرفتن در هوای گرم و چگونه می توان در این هوای گرم بدون اینکه چيزی بخوریم و بياشاميم از کله سحر تا غروب آفتاب تقریبا در حدود 16 ساعت دهانمان را بسته نگه داریم و صد البته فلسفه روزه نيز همين است، خداوند در این ماه می خواهد به ما بگوید باید تمرین نخوردن٬ نياشاميدن٬ بسته نگه داشتن زبان و دهان از هر نوع حرف و صحبتی٬ مواظبت از چشم٬ گوش٬ زبان و دهان را به خوبی انجام دهید تا سربلند از این مهمانی خداوند بیرون بیایید.

برخی روزه گرفتن در فصل گرم را به جهت اینکه تکلیف شرعی است با کمی گلایه گی و بی تابی نوعی اجبار می دانند و برخی دیگر تمام سختی ها را به جان و دل می خرند تا حداقل آن درجه از معنویت را که اولیاخدا تجربه کرده اند، تجربه کنند.

ما نیز به سراغ چند کشاورز زحمتکش حسن آبادی رفتیم که با افتخار می گفتند علی رغم کار بسیار زیاد کشاورزی و گرمای سوزان هوا، روزه هستیم و از خدا می خواهیم توان روزه داری را از ما نگیرد.

یکی از این عزیزان که در زیر آفتاب سوزان در حال آماده کردن زمین برای کشت چغندر بود در باره روزه گرفتن چنین گفت: روزه یکی از عبادات است که هم جسم و هم روح را از آلودگی ها پاک می کند و همه جوانان باید مداومت بر روزه داری را راس کارهای خود قرار دهند.

وی در ادامه افزود: روزه گرفتن برای خدا سرما و گرما نمی شناسد چراکه در زمان قدیم ابا و اجداد ما با سختی های زیادی روزه را واجب می دانستند و این در صورتی بود که آن روزها نه یخی و نه یخچالی در منازل بود. آنها از سحر تا نزدیک ظهر با دست گندم و جو را درو می کردند و با زبان روزه دوباره از چند ساعت قبل از افطار تا نزدیک افطار این کار را تکرار می کردند و بعد از ان با آب کوزه افطار می کردند.

وی خطاب به جوانان تاکید کرد: اگر جوان امروزی به هر بهانه ای روزه نگیرد کفران نعمت کرده چراکه دیگر آن کمبود ها و سختیها دیگر نیست و همه در زیر کولر گازی یا آبی دیگر بهانه ای برای ترک این عبادت مهم نیست.

کشاورز دیگری در حال ابیاری و آماده کردن جوی آب بود و از چهره سوخته او مشخص بود مردی زحمت کش و قانع است، او نیز در مورد روزه گرفتن گفت: امروزه روزه گرفتن کاری سختی نیست چراکه امکانات زیادی در اختیار همه قرار دارد، ما در آن روزگار برای خنک شدن و رفع عطش، بدن خود را روی خاک نم صحرا قرار میدادیم تا تشنگی کمتر بر ما غلبه کند و یادم است که در چند سال قبل برای تهیه یخ چند ساعتی باید در صف بایستیم تا خاوری که یخ را از اصفهان به حسن آباد می اورد از راه برسد و قطعه یخی را بخریم و اگر امروز کسی به هر بهانه ای بخواهد روزه نگیرد واقعا کفران نعمت کرده است.

از دو کشاورز دیگری که با همکاری یکدیگر در حال کندن علف های هرز کرت های پنبه خود بودند سوال کردم که در این هوای سوزان و دهان روزه واجب است این کار را انجام دهید؟

یکی از انها گفت: نعمتی را که خداوند برای ما آفریده را باید به نحو احسن استفاده کنیم و شکر گزاری از خداوند متعال در همه حالات واجب است، چرا می گویید با زبان روزه کار سخت نیست؟ در جواب شما خواهم گفت که کار کردن با زبان روزه برای ما افتخار است.

کشاورز دیگر در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا در زمان قدیم ماه رمضان بهتر بود یا این زمان، گفت: ماه مبارک رمضان که تغییری نکرده چیزی که عوض شده است رفتار و کردار مردم است.

وی با بیان خاطراتی از گذشته سخنان خود را اینطور ادامه داد که امروز آسایش بیشتر شده ولی آرامش کمتر است؛ ولی در زمان گذشته بر عکس بود و آسایش کمتر و آرامش بیشتر.

کشاورز زحمت کش که دلخوش به خوبی های زمان قدیم بود، خاطرنشان کرد: در زمان قدیم گذشت مردم نسبت به همدیگر بیشتر بود اگر کسی در خانه خود دامی داشت نزدیک افطار که می شد ماست و کره و دوغ را به خانه همسایگان و افراد نیازمند می بردند یا اگر کشاورزی در مزرعه خود سبزیجات داشت به افراد و همسایگان می دادند ولی امروزه با وجود زیاد شدن وسائل و امکانات آن گذشت و مهربانی کم رنگتر شده است که امیدوارم که جوانان و نوجوانان از تجربیات پدران و مادران خود استفاده کنند و آن صمیمیت را دوباره به خانواده ها برگردانند.

انتهای پیام/ احمد صادقی

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.