سرویس: اجتماعی 12:54 - چهارشنبه 10 خرداد 1396

با همکاری جهاد کشاورزی جرقویه علیا و شبکه دامپزشکی شهرستان؛

دوره آموزشی بهداشتی دامداران جرقویه علیا در زمینه بیماری تب کریمه کنگو برگزار شد

کارشناس دامپزشکی شهرستان اصفهان در جمع دامداران جرقویه ای در مسجد امام خمینی(ره) در خصوص بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان هشدار داد.

به گزارش خبرنگار اصفهان شرق در جرقویه علیا، صبح امروز جلسه ای با موضوع آموزش و هشدارباش دامداران جرقویه علیا با حضور کارشناس مربوطه برگزار شد.

کارشناس دامپزشکی شهرستان اصفهان با اشاره به شیوع بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کشور، پیشگیری را مهم‌ترین موضوع در ارتباط با این بیماری عنوان کرد.

دکتر فرهاد کیانی تب کریمه کنگو را یک بیماری مشترک بین انسان و دام بیان کرد و افزود: در ایران بیش‌ترین موارد ابتلا به این بیماری از طریق ذبح غیر بهداشتی دام و تماس با لاشه دام های آلوده بوده است.

وی تصریح کرد: عامل شیوع این بیماری در دام‌ها کنه است که در زمان گرم بودن هوا بیش‌ترین فعالیت را دارند، به همین دلیل تب کریمه هم از اواخر فرودین ماه تا اوایل پاییز بیش‌ترین میزان شیوع را دارد.

کارشناس مربوطه افزود: این بیماری جز تب مختصر و گذرا معمولاً علائم دیگری در دام ایجاد نمی کند و چون تب نشانه‌ بسیاری از بیماری‌هاست، نمی‌تواند به تشخیص قطعی این بیماری کمک کند، ضمناً تلفاتی نیز در دام ها ندارد.

دکتر کیانی با تصریح اینکه ویروس بیماری تب کریمه کنگو با حرارت و طی پروسه پخت و پز از بین می رود، خطرنشان کرد: هنگام آماده سازی گوشت و آلایش دامی، محیط آشپزخانه و ظرف‌ها آلوده می‌شوند و وجود هرگونه جراحت در پوست ممکن است، سبب بیماری شود.

این کارشناس بهداشتی به همه ی مردم توصیه کرد: گوشت قرمز خریداری شده را به مدت ۲۴ ساعت و جگر را به مدت ۴۸ در یخچال خانگی(با دمای صفر تا ۴ درجه سانتی گراد) نگهداری سپس مصرف نمایند.

کارشناس دامپزشکی شهرستان اصفهان در توصیه به دامداران، انجام سم پاشی بدن و جایگاه نگهداری دام زیر نظر کارشناسان دامپزشکی با فاصله زمانی ۱۵ روز را تا پایان فصل تابستان از راه های مقابله با این بیماری برشمرد و تصریح کرد: این کار علاوه بر از بین بردن انگل های خارجی بدن دام باعث پیشگیری از بیماری های تب خونریزی دهنده کریمه کنگوو سایر بیماری های دامی و مشترک می شود.

وی اصلاح و بهسازی جایگاه نگهداری دام را از دیگر راهکار های موثر در پیشگیری از این بیماری دانست و خاطر نشان کرد: اصلاح کف، سقف و دیوار های جایگاه نگهداری دام شرایط را برای تکثیر و تزاید کنه ها نا امن کرده و موجب تسریع در رسیدن  سموم و شعله به کنه ها می شود و متعاقبا خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهد و در جایگاه دام نیز نباید هیچ‌گونه وسیله‌ اضافه‌ای نگهداری شود، چراکه این‌ها مکان‌های مناسبی برای مخفی شدن و تخمگذاری کنه‌ها هستند.

در پایان بروشورهایی درمورد این بیماری جهت آگاهی و اطلاع رسانی به افراد خانواده بین دامداران توزیع شد.

انتهای پیام/ احمد صادقی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.