سرویس: اجتماعی 12:11 - چهارشنبه 10 خرداد 1396

مسئول پُست دامپزشکی جرقویه سفلی:

موردی از ابتلا به تب کنگو در جرقویه گزارش نشده است/ توزیع صد لیتر سم بین دامداران منطقه

عرب جعفری گفت: شهروندان از خرید گوشت بدون مهر تاُیید دامپزشکی اجتناب کرده و گوشت را ۲۴ساعت در دمای صفر تا چهار درجه در یخچال نگهداری کنند تا بتوان با رعایت کامل بهداشت، از خطر ابتلا به تب کریه کنگو عبور کرد.

مسئول پُست دامپزشکی جرقویه سفلی در گفتگو با اصفهان شرق، با اطمینان بخشی به شهروندان از عدم مشاهده تب کریمه کنگو در بخش جرقویه گفت: هیچ موردی از ابتلا به تب کنگو در شرق اصفهان مشاهده نشده است ولی مردم با رعایت همه نکات بهداشتی خود را از ابتلا به این بیماری محافظت کنند.

قربانعلی عرب مختاری با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در این رابطه اظهار کرد: به منظور پیشگیری از بیماری در بخش جرقویه، از امروز کلاس آموزشی با حضور کارشناسان شبکه و جهاد کشاورزی در شهر محمدآباد و نصرآباد برگزار می شود تا نکات مهم و ضروری برای جلوگیری از ابتلا به بیماری بین مردم بازگو شود.

وی افزود: شهروندان از خرید گوشت بدون مهر تاُیید دامپزشکی اجتناب کرده و گوشت را ۲۴ساعت در دمای صفر تا چهار درجه در یخچال نگهداری کنند و همچنین حتی الامکان گوشت را بدون دستکش پاک نکنند.

مسئول پُست دامپزشکی جرقویه سفلی با اشاره به اینکه صاحبان قصابی ها باید رعایت کامل نکات بهداشتی را در ذبح دام به کار گیرند، تاکید کرد: در حال حاضر هیچ‌گونه مشکل خاصی در مصرف فرآورده‌های دامی در شرق اصفهان وجود ندارد ولی قصابی ها باید با رعایت کامل نکات بهداشتی خود را از ابتلا به بیماری محافظت کنند و دام را در محیط بهداشتی و با دستکش ذبح کرده و در دمای صفر تا چهار درجه در یخچال نگهداری کنند.

وی پیرامون اقدامات پست دامپزشکی برای پیشگیری از انتقال کنه از دام به انسان اذعان کرد: در حوزه دام اقداماتی که تاکنون انجام شده شامل آموزش همه قصاب‌های بخش بود و در حد توان صد لیتر سم خریداری و بین دامداران توزیع شد و در این زمینه باید روستائیان نسبت به بهسازی اماکن دامی اقدام کنند.

عرب جعفری با اشاره به دیگر اقدامات پیشگیرانه در این خصوص گفت: آموزش چهره به چهره با افراد، توزیع بروشور با محتوای راهکارهای پیشگیری از بیماری، آموزش قصاب ها و دامداران منطقه و همچنین برگزاری کلاس آموزشی در نصرآباد و محمدآباد از جمله اقداماتی بود که تا کنون انجام شده است.

وی با بیان اینکه مردم نگران مصرف گوشت با رعایت کامل نکات بهداشتی نباشند، خاطرنشان کرد: بهتر است گوشت در خانه با دستکش پاک شود و قبل از مصرف حتما در دمای صفر تا چهار درجه به مدت 24 ساعت نگهداری و به هنگام طبخ غذا، خوب پخته شود.

*با تب کریمه کنگو آشنا شوید

تب کریمه کنگو که علائمی شبیه به آنفلوآنزا همراه با احتمال خونریزی از نقطه‌ای از بدن دارد،  بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان است و جزو موارد بومی ایران محسوب می‌شود. این بیماری در دام علایم خاصی ندارد و از ظاهر دام نمی‌ توان متوجه وجود ویروس شد بلکه شایع‌ ترین راه انتقال آن ذبح غیر بهداشتی دام بویژه در مناطق روستایی است. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نکاتی را برای پیشگیری از تب کریمه کنگو اعلام کرده است:
– مراقبت حفاظتی و بهداشتی کامل دامداران و کارکنان کشتارگاه‌ها و قصابی ها و … و استفاده از دستکش و وسایل حفاظتی.
– جلوگیری از گزش کنه آلوده بوسیله خودداری از خوابیدن در نقاط آلوده.
– عدم مصرف گوشت تازه، گوشت باید ۲۴ ساعت در دمای منفی ۱ تا ۴ درجه نگهداری شود بعد مصرف شود.
– پختن کامل گوشت.
– برای پرسنل بیمارستانی و کادر درمانی توجه کامل به مراقبت از خود یعنی استفاده از ماسک، گان، عینک و دستکش در برخورد با بیمار دچار خونریزی.
– درمان موارد مشکوک طبق پروتکل کشوری در ۶ روز اول.

انتهای پیام/ اصفهان شرق

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.