سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 10:40 - چهارشنبه 10 خرداد 1396

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

تغییر مزاج افراد به سمت سرد و تر محصول تغییر سبک زندگی است

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، مزاج افراد را به سمت سرد وتر می‌کشاند.

به گزارش اصفهان شرق، محمد مظاهری اظهار داشت: در حقیقت مزاج تمامی جنبه‌های زندگی ما تحت تاثیر طبیعت بدن قرار دارد، نوع غذایی که می‌خوریم می‌تواند تاثیرات بسیار مهمی بر تمامی اعضای بدن ما از مغز و اعصاب گرفته تا قلب، معده، کبد و کلیه ها داشته باشد.

وی بیان داشت: در بعضی از انواع مزاج، خوردن یک غذای نامناسب می تواند عواقب زیادی داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان داشت: غذای نامناسب با مزاج افراد می تواند موجب تغییرات خواب، حالت عصبی، اختلال حافظه، اختلال هضم، اختلال دفع، عوارض پوستی، نشانه های درگیری کبد و قلب را نشان دهد.

مظاهری اعلام کرد:‌ نوع نوشیدنی‌ها، لباس‌ها، هوای استنشاقی، استراحت روزانه و چگونگی دفع و حالت‌های عصبی و روانی، مستقیماً مرتبط با حالات طبیعی یا مزاجی است.

وی ادامه داد: بنابراین برای داشتن زندگی سالم و طبیعی و آرامش روحی، همه ما نیازمند به شناخت مزاج یا طبیعت خود هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه شاید بتوان گفت که مزاج شناسی مهمترین بخش در فهم طب سنتی ایرانی است، تصریح کرد: فصل گرما و مبحث روزه‌ خاصیت مشترک گرم و خشک دارد که موجب بروز احساس عطش و ضعف شدید در روزه‌داران می‌شود.

وی اعلام کرد: باید توجه شود که مزاج گرم شامل دموی و صفراوی مزاجی است که موجب خشکی شدید دهان و در پی آن تشنگی و عطش شدید می‌شود. افراد در چنین شرایطی بعد از افطار چندین پارچ آب یخ مصرف می‌کنند.

مظاهری با اشاره به مشکلات مصرف آب یخ بعد از افطار، افزود: مصرف چندین لیوان آب یخ بعد از افطار منشاء دو مشکل است که در گام نخست آب یخ موجب ضعف معده می‌شود.

وی بیان داشت: معده مانند یک تنور است که با مصرف آب یخ، در هضم غذا اختلال ایجاد می‌کند و شیره‌های معده نمی‌توانند حداکثر وظیفه خود را انجام دهند. فرد در نهایت دچار سوء هاضمه، سیری کاذب و نفخ و درد معده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره تاثیر مصرف غذاهای فست‌فود در کیفیت روزه‌داری گفت: معده بیشتر افرادی که از فست‌فود استفاده می‌کنند مزاج سرد و تر پیدا کرده و به‌عبارت دیگر رطوبت معده آن‌ها زیاد می‌شود.

وی گفت: نفخ،‌ سوء هاضمه، درد ناحیه معده، شکم و اختلالات گوارشی از جمله مسائل عمده این افراد است که افطار با آب یخ این مشکلات را تشدید می‌کند.

انتهای پیام/مهر

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.