اصفهان شرق

چرا سرعت اینترنت دریافتی کاربران از مخابرات پایین است؟

کدخبر: 134474
1396/03/09 در ساعت 17:00

به گزارش اصفهان شرق، سرویس ADSL شما با چند نفر SHARE شده است؛ جمله ای که گاه برخی از متقاضیان در پاسخ علت پایین بودن سرعت اینترنت از سوی شرکت مخابرات دریافت می کنند، اما موضوع از چه قرار است؟ دلیل این کندی خطوط اشتراکی یا  خطوط  pcm است.

شرکت مخابرات چند سالی است که بدلیل بافت فشرده برخی مناطق و عدم امکان حفاری مجدد در آنها، بمنظور کار گذاشتن کابل های مسی جدید و توسعه شبکه‌ کابلی، از همان کابل های قبلی استفاده کرده و به افزایش ظرفیت آنها روی آورده است. روشی که با نام Pulse Code Modulation ( PCM ) ( مدولاسیون پالس های کد شده ) شناخته شده و طی آن یک کابل مخابراتی به جای یک خط، بصورت همزمان به چند خط تلفن ثابت اختصاص داده می‌شود، تکنولوژی که براحتی صدای مورد نیاز را در تلفن ثابت برطرف و صرفه جویی خوبی  برای شرکت مخابرات به همراه می آورد، اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود.
زمانی که پای سیستم اینترنت ADSL به میان بیاید این صرفه جویی نه تنها جوابگوی متقاضی نخواهد شد بلکه صدای شکایت او را هم بلند خواهد کرد. شما تصور کنید با مراجعه به مخابرات منطقه، درخواست اتصال به اینترنت را می‌کنید ( دایل آپ یا سیستم آنالوگ )، مخابرات با اتصال خط تلفن شما به اینترنت، پاسخگوی نیاز شما خواهد بود؛ اما فراموش نکنید کابلی که خط شما از آن گرفته شده، بصورت همزمان در اختیار چند خط تلفن ثابت دیگر هم قرار داده شده است، حالا این خطوط که بدلیل نداشتن پهنای باند آزاد سیم تلفن ( 96 کیلو هرتز باقی مانده ) تنها  در سیستم صدا، توانایی افزایش ظرفیت را داشتند و امکان دریافت اینترنت بر روی آنها ممکن نبوده ، مجبورند کارایی متفاوتی از خود نشان داده و اینترنت 4 تا 8 مشترک را تامین کنند. ( هر مشترک بجای کدینگ با 64kbps خود مجبور است از 32kbps استفاده کرده و با متقاضی دیگری مشترک شود).

باری اضافی که به وضوح پس از مدتی خود را در ظاهر کابل ها نشان خواهد داد؛ در نتیجه ظرفیت تحمل ولتاژ 200 ولتی و جریان 100 آمپری، سیم های مسی که حداکثر ظرفیت تحمل 40 ولتاژ با جریان 20 آمپری را دارند سولفاته شده و به رنگ بنفش درخواهند آمد و با کوچکترین تغییر (باران و یا حرارت زیاد ) کارایی خود را از دست خواهند داد. ( در خارج از کشور سیم های مسی با ماده ای ژله مانند در داخل جعبه سوییچ احاطه می شوند تا از سولفاته شدن آنها جلوگیری شود).

بسیاری از مشترکان از این موضوع بی خبر بوده و تنها در مواقع پایین بودن سرعت اینترنت که گاه به 33.6 کیلو بیت بر ثانیه می رسد از آن شکایت می‌کنند. نکته قابل توجه در این موضوع عدم تفاوت در هزینه اشتراک و آبونمان این مشترکین با کاربرانی که از کابل مستقیم استفاده می‌کنند است.
در همین راستا به تازگی داوود زارعیان، معاون مشتریان شرکت مخابرات از توقف نصب و راه اندازی خطوط pcm در سال های اخیر گفت و عنوان کرد: “شرکت مخابرات در سال های آینده تمامی این خطوط را جمع آوری خواهد کرد و تنها در صورت تقاضا، این کار بصورت موردی برای مشترکین انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه تعداد pcm ها زیاد نیست گفت: “کمیته ای برای این کار تشکیل شده و نتیجه آن تا 2 الی 3 هفته آینده مشخص خواهد شد.”

روز گذشته نیز حسین فلاح جوشقانی، معاون نظارت سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از مجاز نبودن واگذاری خطوط پی سی امی که امکان ارائه اینترنت را ندارند گفت و اعلام کرد: “طبق کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تمامی خطوط قبل هم باید جمع آوری شود.”

از طرفی چندی پیش علیرضا صیدی، مدیر عامل شرکت مخابرات عنوان کرده بود: “هزینه درخواست خروج هر مشترک از پی سی ام، معادل 30 هزار تومان خواهد بود، مبلغی که به نفع مخابرات نبوده و از همین رو نیازمند همکاری شرکت های خصوصی برای نصب تجهیزات مورد نیاز برای تغییر pcm خواهد بود.” وعده‌هایی که در صورت تحقق می‌تواند برای کاربران نوید خوبی باشد.
 گفتنی است؛ مودمی که شما بین کامپیوتر و خط تلفن  نصب می کنید، اطلاعات را  به کامپیوتر منتقل خواهند کرد اما به چه صورت؟ در ابتدا درگاه خروجی خانه شما اطلاعات آنالوگ دریافتی را به دیجیتال تبدیل می‌کند و پس از انتقال روی سیم مسی  به مرکز می فرستد. حالا مرکز اطلاعات دیجیتال را دوباره به آنالوگ تبدیل کرده و به جعبه سوئیچ می فرستد.
چرا شرکت مخابرات شما را از اینترنت پر سرعت محروم می‌کند/ از خطوط pcm چه می دانید؟
در داخل جعبه سوئیچ همه آنالوگ ها به دیجیتال تبدیل می شوند، فرآیندی که طی آن دور کاملی از دیجیتال به دیجیتال و دوباره به آنالوگ و دیجیتال صورت می‌گیرد. همین موضوع است که باعث ایجاد نویز در صدا می شود. در این بین آنالوگ تنها بخش کوچکی از پهنای باند مسی را استفاده کرده و ما بقی را برای کابر دیگر باز نگه خواهد داشت. موضوعی که در اینترنت ADSL  و با سیستم دیجیتال براحتی حل خواهد شد. ( دیجیتال اطلاعات را بصورت صفر و یک در خواهد آورد تا قابلیت ذخیره شدن روی دستگاه را پیدا کنند  و محدودیت های این حوزه را نخواهد داشت).
انتهای پیام/خبرنگاران جوان