سرویس: اجتماعی 13:00 - سه شنبه 09 خرداد 1396

معضل لاینحل شهرهای بزرگ؛

معضلی به نام متکدیان غیربومی در اصفهان/گدایانی که عاشق اصفهان شده‌اند

تکدی‌گری معضلی بزرگ برای شهری است که تمام تلاشش را می‌کند برای حفظ چهره‌ای زیباتر، اما همه این تلاش‌ها با وجود حجم ورودی متکدیان به شهر نیمه‌کاره می‌ماند و مسئولان را در چاره‌اندیشی دچار مشکل می‌کند.

به گزارش اصفهان شرق،  اصفهان شهری پرجاذبه و مهمان‌پذیر است که همه ساله بر تعداد گردشگران و میهمانانی که برای بازدید از آثار تاریخی و طبیعی این شهر می‌آیند افزوده می‌شود اما از طرفی دیگر شاهد افزایش تعداد متکدیان هم در این شهر هستیم و این موضوع باعث نگرانی مسئولان و حتی مردم شده است، متکدیانی که شاید در بیشتر موارد نیاز مالی ندارند و تکدی‌گری شغل آنان به حساب می‌آید.

حضور متکدیان زیبایی چهره شهر اصفهان را تحت تأثیر قرار داده و برخی نقاط پرتردد شهر را که می‌نگریم هستند افرادی که به اصطلاح به گدایی مشغول‌اند، به‌ویژه در برخی وسایل نقلیه عمومی که برای آنان هم محل استراحت است و هم کسب‌وکار سیار!

بیشتر متکدیان نیازمند نیستند

شیدا محسنی دانشجو است و از جنوب برای تحصیل به اصفهان آمده، وی درمورد حضور متکدیان در شهر و به‌ویژه در برخی اتوبوس‌ها می‌گوید: برخی متکدیان یک مسیری را سوار اتوبوس می‌شوند و دست خود را جلوی تمام مسافران دراز می‌کنند، بعضی‌ها دلشان می‌سوزد و به آنها پول می‌دهند، برخی‌ هم بی‌تفاوت حتی نگاهشان هم نمی‌کنند، بعضی‌ دیگر هم مانند من دلمان برایشان می‌سوزد اما نمی‌توانیم به آنها کمک کنیم، هم به خاطر اینکه کمک به آنها را جایز نمی‌دانیم و هم اینکه پول زیادی نداریم که بدهیم.

وی نگاهی به اطراف می‌اندازد و اضافه می‌کند: از وقتی به اصفهان آمدم، عاشق این شهر شدم، خیلی زیبا و پر از آثار باستانی و مکان‌های گردشگری است، بسیار تمیز و آراسته است، برای چنین شهری وجود متکدی باعث خدشه‌دار شدن زیبایی‌اش می‌شود، خصوصا اینکه این شهر گردشگران خارجی زیادی هم دارد، کاش مسئولان فکری به حال این معضل می‌کردند.

یکی از ماموران شهرداری که نامش را نگفت، در مورد متکدیان در اصفهان گفت: ما واقعا نمی‌دانیم باید چه کنیم، وقتی با متکدیان برخورد می‌کنیم و آنها را از مردم دور می‌کنیم متهم به بی‌رحمی می‌شویم و مردم جوری به ما نگاه می‌کنند که گویی ما مرتکب خلاف شده‌ایم! حتی بعضی از مردم اعتراض هم می‌کنند و از ما می‌خواهند ملایم رفتار کنیم.

وی می‌گوید: مردم نمی‌دانند که خیلی از این متکدیان اصلا نیازمند نیستند و ما هدفمان از جمع‌آوری آنها جداکردن نیازمند از بی‌نیاز و رسیدگی به این معضل است اما مردم با ما همکاری نمی‌کنند، اما از طرفی دیگر برخی از مردم با ما تماس می‌گیرند که چرا شهر پر از متکدی است، درحالی که برای بسیاری از امور مانند تکدی‌گری هنوز فرهنگ‌سازی درستی برای مردم ما نشده است.

معضلی به نام متکدیان غیربومی در اصفهان

به گفته معاون خدمات شهری شهرداری اصفهان بیش از 70 درصد متکدیان در اصفهان غیربومی هستند و ما در روز دست کم 5 نفر از این متکدیان را از شهر جمع آوری می‌کنیم اما در ایام عید به دلیل وجود مسافران نوروزی تعداد متکدیان بیشتر می‌شود.

احمدرضا مصور گفت: متکدیان به دو دسته نیازمند واقعی و افراد سودجو تقسیم می‌شوند که سودجویان راه نامناسبی برای درآمد برگزیده‌اند و هیچ ابایی از اینکه ایجاد این معضل به حرفه آنان تبدیل شده است ندارند.

وی بیان داشت: تنها وظیفه شهردای این است که متکدیان را از سطح شهر جمع‌آوری کند و پس از آن بسیاری از آنان در مرکز فضیلت پدیرفته شده و برایشان شغل ایجاد و برای سودجویان هم جلسات ارشادی انجام می‌شود.

تکدی‌گری به امنیت اجتماعی آسیب می‌زند

رئیس انجمن آسیب شناسی اجتماعی ایران می‌گوید: تکدی‌گری امنیت و روابط اجتماعی را دچار آسیب می‌کند، چون متکدیان افرادی هستند که با مردم عادی جامعه تفاوت دارند و همین امر باعث ایجاد ناهنجاری در جامعه می‌شود.

کوروش محمدی افزود: مردم ما بسیار با عاطفه هستند اما با کمک‌های خود به متکدیان باعث پرورش و افزایش بیشتر آنان می‌شوند و این افراد را به ادامه کار تشویق می‌کنند؛ راه درست این است که به این عده کمک نکرده و آنان را به مراجع مربوطه معرفی کنیم تا از آن طریق به آنان یاری رسانیم.

وی ادامه داد: تکدی‌گری در استان اصفهان رو به افزایش است و به معضلی بزرگ برای استان و همچنین برای مردم تبدیل شده و به نوعی تهدید محسوب می‌شود.

زندگی در حاشیه، اشتغال در مرکز شهر

یک کارشناس علوم اجتماعی هم در این موردگفت: شاید یکی از علل ایجاد تکدی‌گری را بتوان حاشیه نشینی عنوان کرد، چون بیشتر کسانی که این کار را انجام می‌دهند در حاشیه شهرها و مناطق محروم زندگی می‌کنند، چه نیازمندان و چه سودجویان عموما در حاشیه‌ها زندگی می‌کنند و این باعث رشد و گسترش تکدی‌گری در این مناطق می‌شود.

اکرم باورصاد افزود: متولی جمع‌آوری متکدیان باید به این حواشی رفته و از نزدیک و به‌صورت حرفه‌ای و ریشه‌ای با این معضل برخورد و تصمیمات لازم را برای کاهش این معضل اتخاذ کند.

آن عده‌ای که در خیابان‌ها به راه می‌افتند و گدایی می‌کنند از همان حاشیه‌ها آمده و مشتی از خروار هستند، از میان برداشتن این معضل و یا حداقل کاهش آن هم به زمان و هم به اقدامات اساسی نیاز دارد و در کوتاه مدت و ظاهری نمی‌توان با آن برخورد کرد.

افسانه ترکش یکی از زنانی است که در مورد متکدیان تحقیقاتی انجام داده، وی در این مورد می‌گوید: من شاهد هستم که برخی مسئولان اقدامات بسیار دلسوزانه‌ای برای رفع مشکلاتی مانند تکدی‌گری درشهر انجام داده‌اند اما جهل ریشه‌دار است و به این سادگی‌ها از میان نمی‌رود و زحمات کسانی که عمری در این راه تلاش کرده‌اند تا حداقل شاهد کاهش تکدی‌گری باشیم به هدر می‌رود.

به نظر این محقق جوان، تکدی‌گری مانند درختی کهن و ریشه دار است که هر چه‌قدر آن را قطع کنی باز هم رشد خواهد کرد و گمان نمی‌کنم دست‌کم به این زودی‌ها چنین معضلی در جامعه کاهش پیدا کند.

تکدی‌گری آسیبی اجتماعی است

تکدی‌گری یکی از انواع آسیب‌های اجتماعی است که اگر اصولی و مداوم با آن مقابله نشود آن‌چنان در کشور و در میان مردم و جامعه رخنه می‌کند که دیگر نمی‌توان کاری از پیش برد.

از یک طرف دلسوزی‌ها و عواطف مردم مانع از این می‌شود که مسئولان مربوطه اقدامات اساسی را در این مورد انجام دهند و از طرف دیگر این اقدامات تا کنون آن‌قدر موثر نبوده که شاهد کاهش آن باشیم.

تشخیص متکدیان نیازمند از سودجویان و کمک به ایجاد اشتغال برای آنها، شناسایی مکان‌هایی که متکدیان در آن سکونت دارند مانند حاشیه شهرها، فرهنگ‌سازی بیشتر برای مردم به‌منظور مقابله با عواطف بی‌جا و همچنین آموزش‌های لازم به ماموران شهرداری در مورد برخورد مناسب با متکدیان در هنگام دستگیری آنان چند راه حلی است که  در کاهش این آسیب اجتماعی مؤثر خواهد بود.

یادمان باشد با کمک به متکدیان به افزایش این آسیب و خدشه‌دار شدن چهره جامعه و شهرمان کمک کرده‌ایم و شهر زیبای خدا را نازیبا خواهیم کرد.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.