سرویس: اخبار شهرستان 12:48 - دوشنبه 08 خرداد 1396

گفتگو با کشاورزان روزه دار شرق اصفهانی؛

روزه داری با گرمای بالای 40 درجه در مزارع شاهتور/ روزه را به بهانه سختی شغل ترک نکرده ام

کشاورزان برکت محصول امسالشان را هم نمونه ای از تشکر بنده از خدای خود می داند و در حالی که در روزهای گرم روزه داری در مزارع خود مشغول آبیاری مزارع هستند، با عنایت به رحمت خداوند و زکات سلامتی بدن، روزه می دارند.

به گزارش اصفهان شرق، ماه رمضان با همه معنویاتش از راه رسید تا با برنامه ریزی دقیق از برکات این ماه بتوان کمال استفاده را برد. این روزها گرمی هوا غوغا می کند و قطعا روزه داری در این هوای گرم، طبق روایات جهاد است.

طبق احادیث بسیار خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنی و فقیر) مساوی گردند و در این خصوص مردم به انجام روزه امر شده اند تا درد گرسنگی و تشنگی را بفهمند و به واسطه آن فقر و بیچارگی آخرت را بیابند.

بر این اساس مردمی در سرزمین شرق اصفهان به دلیل اعتقاد راسخ خود با جدیت بسیار تکلیف الهی را لبیک و روزه داری را فدای کار صحرا و دیگر مشاغل سخت و طاقت فرسا در تابستان نکرده اند.

کشاورزان برکت محصول امسالشان را هم نمونه ای از تشکر بنده از خدای خود می داند و در حالی که در روزهای گرم روزه داری در مزارع خود مشغول آبیاری مزارع هستند، با عنایت به رحمت خداوند و زکات سلامتی بدن، روزه می دارند.

کشاورزان دهستان شاهتور نیز با وجود گرمی هوا و با زبان روزه در مزارع کشاورزی حاضر شده و با زبان روزه به شغل شریف کشاورزی می پردازند، اعتقاد راسخ مردم شرق اصفهان در امرو دینی مثال زدنی است و این گزارش گوشه کوچکی از این اراده قوی مردم را نشان می دهد که هیچ چیز مانع روزه داری آنها نمی شود حتی گرمی هوا و شغل سخت کشاورزی.

امروز به صحرای شاهتور رفتیم تا گزارش مردمی با طعم روزه داری را این بار با گفته کشاورزان زحمت کش شاهتوری تکمیل کنیم. از هر کدام از کشاورزها که سوال کردم که برخی می گویند با وجود گرمی هوا توان روزه داری نیست، در جواب من گفتند؛ چرا روزه نگیریم، ما ماه های زیادی را گذراندیم تا به این ماه پر برکت برسیم و قطع به یقین همه برکات حاصله در زندگی را از عمل به تکلیف الهی داریم و بس.

یکی دیگر از کشاوزان گفت: شاید باورتان نشود ولی محصولی که در ماه رمضان برداشت می کنیم، با برکت تر است و آیا به سبب شکر این همه نعمت نباید به دستور خداوند عمل کرد.

این کشاورز شاهتوری ادامه داد: ما از پدران خود به یاد داریم که با وجود گرمی هوا، از سحر تا افطار در صحرا به دروی محصول در فصول گرم و با وجود ماه مبارک رمضان مشغول بودند و گاها حتی پارچه خیس بر پیشانی گذاشته تا عطششان برطرف شود و اصلا فکر اینکه روزه خواری کنند را نداشتند.

کشاورزی که به کندن علف های جوی آب مشغول بود و گرمی هوا و عطش روزه داری بر لب های ترک خورده اش به خوبی مشاهده می شد، با تاکید بر اینکه ما نه زیر کولر هستیم و نه پشت میز اداری ولی به تکلیفی که خدا برای ما مقرر کرده است، عمل می کنیم، بیان کرد: از خدا می خواهیم که توان روزه داری در روزهای گرم تابستان و بهار را به ما بدهد و قطعا اگر طاقت ما از سختی کار و گرمی تمام شود، باز هم روزه را می گیریم و استراحت را چاشنی نیم روز خود خواهیم کرد و این فکر بسیار غلط است که برخی شغل سخت را بهانه ای برای نگرفتن روزه عنوان می کنند.

کشاورز جوان شاهتوری با اشاره به اینکه نباید زمان را از دست داد، تاکید کرد: از تمام جوانان خواهش میکنم این روزها را از دست ندهند زیرا که عمر ما تند تر از باد در حال گذشتن است، درست است روزه با وجود کار کشاورزی یا کارگری سخت است ولی این دنیا دنیای امتحان است پس سعی کنید با دست پر به طرف خدا برویم که یکی از این برکات روزه داری در روزهای گرم سال است.

امام صادق(ع) می‌فرمایند:

«مَنْ صَامَ لِلَّهِ عَزَّوَجَلَّ یَوْماً فِی شِدَّةِ الْحَرِّ فَأصَابَهُ ظَمَأٌ وَکَّلَ اللَّهُ بِهِ ألْفَ مَلَکٍ یَمْسَحُونَ وَجْهَهُ وَ یُبَشِّرُونَهُ حَتَّى إِذَا أفْطَرَ قَالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ مَا أطْیَبَ رِیحَکَ وَ رَوْحَکَ مَلَائِکَتِی اشْهَدُوا أنِّی قَدْ غَفَرْتُ لَه‏»؛

هر کس که در روز گرم (تابستان) برای رضای خدا روزه بگیرد و دچار تشنگی شود، خداوند بزرگ هزار فرشته را می‌گمارد تا چهره او را نوازش دهند و او را (به سعادت دنیا و آخرت) بشارت دهند. هنگامی که روزه‌دار افطار کرد خداوند بزرگ خطاب به او می‌فرماید: چقدر بوی خوبی می‌دهی و چه روح و نفس پاکی داری، بعد می‌فرماید: فرشتگان من شاهد باشید که من او را بخشیدم.

 

 عواقب روزه‌خواری

اگر کسی با وجود دستور خداوند حکیم و قرآن کریم و دستور پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) و فتاوای مراجع عالیقدر تقلید و تذکر مردم و نیروی انتظامی و آن همه ثوابی که برای روزه ذکر شد، به خاطر ضعف ایمان، اراده سست، غلبه هوی و هوس و شهوات بر ایمان، نادیده گرفتن فطرت انسانی و وجدان و انصاف، همه مقدسات را زیر پا گذاشت و علنی روزه خورد و این حماقت را نوعی شجاعت تلقی کرد و کفاره هم نداد و پایبندی به هیچکدام از اصول و  ارزش‌های الهی نداشت، در مورد چنین افرادی، قرآن کریم می‌فرماید:

«فَینتَقِمُ اللّهُ مِنْهُ وَاللّهُ عَزِیزٌ ذُو انْتِقَامٍ»؛ خداوند از چنین فردی انتقام می گیرد، زیرا او عزیز و دارای قدرت انتقام است.

«… وَ مَنْ عادَ فَأُولئِکَ أصْحابُ النّارِ هُمْ فیها خالِدُونَ»

(کسانی که بعد از این همه استدلال و موعظه توجه نکنند و احکام الهی را نادیده بگیرند) و مرتکب حرام و گناه شوند، اهل آتش خواهند بود و در آنجا همیشه باقی خواهند بود.

امام صادق (ع) فرمود:

«من افطر یوماً من شهر رمضان خرج روح‌الایمان منه»

کسی که یک روزه ماه مبارک رمضان را (بدون عذر شرعی) بخورد، روح ایمان از او جدا می‌شود.

انتهای پیام/ غلامرضا قدرتی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.