اصفهان شرق

رمضان، ماه حرکت به سوی سبک زندگی اسلامی است

کدخبر: 134215
1396/03/06 در ساعت 08:00

به گزارش اصفهان شرق، رمضان از راه رسید؛ بوی خوش قرآن و شمیم شکوفه های دل انگیز مناجات و رایحه روح بخش بندگی خدا همه جا را فرا گرفته است.

رمضان از راه رسید، لحظه های شیرین افطار و سحر و مناجات خوانی های شبانه و قرآن به سرگرفتن ها.

همه اینها از برکات ماه میهمانی خداست اما این نکته حائز اهمیت است که امروز که شروع ماه مبارک را خواهیم داشت و یک ماه بر سر سفره با برکت پروردگار خواهیم نشست آیا این مسیر و زیبایی ها ادامه پیدا می کند یا خیر .

اگر تمام این زیبایی ها را در کنار یکدیگر قرار دهیم چیزی به جز سبک زندگی صحیح اسلامی نمیبینیم و چه خوب است که در این ماه تمرین کنیم و توشه یکساله خود را برداریم و تا ماه رمضان بعد زندگی سرشار از معنویت داشته باشیم.

باید در نظر داشت نقش ماه رمضان در تغییر سبک زندگی یعنی حرکت به سوی سبک زندگی اسلامی بسیار چشمگیر است .

یکی از ویژگی های خاص ماه رمضان این است که احسان و نیکوکاری را در بین مسلمین تقویت می کند و افراد را به یاد انسانهای تنگدست و نیازمند می اندازد و روحیه دستگیری از مستمندان و ضعفا را در افراد تقویت می کند.

اگر دستگیری و رفع نیاز نیازمندان در جامعه اسلامی گسترش پیدا کند باعث وحدت، همدلی، مهربانی و روابط حسنه بین افراد جامعه می شود و این مسئله یکی از همان ایده آل ها در سبک زندگی اسلامی است که مسلمانها به یاد و فکر همدیگر باشند و زندگی خود را با یکدیگر هماهنگ و مرتبط کنند. این تأثیر بسیار مهم ماه رمضان بر سبک زندگی افراد است.

 ماه رمضان شروع خوبی برای ایجاد ارتباط قلبی با خداوند است و باید انسان با قدرت اراده این روحیه را که در ماه رمضان کسب می کند در خودش حفظ کند و در طول سال از این سرمایه ای که به دست می آورد استفاده کند.

فرصت های ماه رمضان را از دست ندهیم

به مناسبت شروع ماه مبارک رمضان و بررسی ابعاد سبک زندگی و فرصت های بدست آمده در این ماه با حجت الاسلام والمسلمین مرتضی نجفی یکی از کارشناسان مذهبی شهر قم که به اصفهان سفر کرده است به گفتگو نشستیم.

این کارشناس مذهبی گفت: اگر بخواهیم در یک جمله ماه رمضان را تعریف کنیم ، باید بگوییم این ماه، ماه فرصت‌هاست. فرصت‌های فراوانی در این ماه در برابر من و شماست. اگر از این فرصت‌ها بتوانیم درست استفاده کنیم، یک ذخیره عظیم و بسیار ارزشمندی در اختیار ما خواهد بود.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) از این ماه تعبیر به سفره می کنند، آن هم چه سفره ای! رسول خدا(ص)فرمودند: «تاکنون این سفره را نه کسی دیده، و نه کسی شنیده و نه به قلب کسی خطور کرده است. برسر این سفره فقط یک گروه می نشینند. این گروه فقط روزه دارها هستند.

حجت الاسلام نجفی به تقویت اراده و تصمیم گیری به عنوان یکی از این فرصت های موجود در این ماه اشاره کرد و افزود : یکی از مشکلاتی که در جامعه امروز وجود دارد، ضعف اراده و تصمیم گیری است؛ خیلی ها می گویند: من می دانم بد اخلاق هستم، اما نمی توانم بر بد اخلاقی ام غلبه کنم، من نباید اعتیاد داشته باشم، نباید ناسزا بگویم، نمی توانم و نمی شود. گاهی افراد به گرفتاری های مختلف اظهار ضعف اراده می کنند.

وی افزود: ماه رمضان، ماه تقویت اراده است؛ خیلی علاقه مند به غذا هستیم، اما غذا نمی خوریم و یا علاقه مند به آب هستیم و آب نمی خوریم و حدود ۱۴ یا ۱۵ ساعت تحمّل می کنیم؛ این تقویت اراده است و اولین فرصت طلایی و زمینه ای است که در اختیار ماست، به شرط اینکه انسان خود را بشناسد.

رمضان فرصت آشتی با خداست

حجت الاسلام نجفی در ادامه ماه مبارک رمضان را فرصت آشتی با خدا دانست و گفت: حضرت عیسی بن مریم از جایی عبور می کرد، گروه اول را دید که گریه می کنند. گفت: گریۀ شما از چیست؟ گفتند: ما از آتش جهنم می ترسیم. فرمود: بدانید کسی که اینطور از خوف خدا اشک می ریزد، خدا او را از آتش می رهاند، امید داشته باشید آتش جهنم بر بدن شما برخورد نکند. گروه دوّم را دید که ناله می زنند! پرسید شما چرا اشک می ریزید و تضرع می کنید؟ گفتند: عیسی! ما عشق به بهشت داریم، جایی که در آن لغو، گناه، دروغ و خلاف نیست؛ جایی که فرشته ها و انبیا در آن هستند. فرمود: امید داشته باشید خدا به شما بهشت بدهد. رسید به گروه سوّم و از آنها پرسید شما چرا اشک می ریزید؟ گفتند: ما خدا را دوست داریم! فقط همین. فرمود: «اَنتُمُ المَقَرِّبُونُ؛ شما مقرّبترید.» آن دو گروه هم خوب بودند، اما شما مقربید و بالاترید و این نتیجۀ حبّ خداست.

رمضان ماه جبران اعمال ناپسند است

وی در ادامه به جبران اعمال ناپسند انسان در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: ماه رمضان، ماهی است که می‌شود با تذکّر و توجّه در آن، به جبرانِ کرده‌های ناپسند پرداخت.

وی افزود : هر جا هستید، هر که هستید، در هر لباسی هستید، در هر سنّی هستید؛ ای جوان! ای پسر و دختر جوان! ای مرد و زن میان‌سال! ای پیرمردان و پیرزنان! ای فقرا! ای اغنیا! ای علما! ای متوسّط‌ السوادها! هر که هستید، اگر احساس نیاز به خدا می‌کنید -که هر انسانِ سالمی این احساس را می‌کند- بدانید که خدا نزدیک است! یک لحظه دلتان را به خدا متوجّه کنید؛ جواب را خواهید شنید. وی خاطر نشان کرد : ممکن نیست کسی با خدا از روی دل حرف بزند، ولی جواب الهی را نشنود! خدا به ما جواب می‌دهد،وقتی دیدید دلِ شما ناگهان منقلب شد، این همان جوابِ خداست، وقتی دیدید اشکِ شما جاری شد، وقتی دیدید روح شما به اهتزار در آمد، وقتی دیدید طلب، با همه وجود از سر تا پای شما جاری شد، بدانید این همان پاسخ الهی است.

وی پس از بیان این مباحث به مبحث سبک زندگی اسلامی اشاره کرد و افزود : همه این فرصت ها باعث می شود که برای تداوم سبک زندگی اسلامی تلاش داشته باشیم و مطمئنا چیزی غیر از این نیست .

این کارشناس مذهبی در پایان به عنوان نکته اساسی به واژه صبر اشاره کرد و افزود : ماه رمضان ماه صبر و تحمّل است. ماه صبر در برابر گناه، معصیت، روزه خواری و… است. آدم صبور تا اذان مغرب نشده، افطار نمی کند. این صبر را باید در سایر ایام هم تعمیم داد که این روزها بسیار برای آدمی نیاز به حساب می آید که امیدوارم همه ما در جهت رسیدن به آن تلاش کنیم .

انتهای پیام/ایمنا