سرویس: اخبار شهرستان 17:12 - جمعه 05 خرداد 1396

امام جمعه شهر محمدآباد:

اجرای سند 2030 به بهانه مقابله با خشوت؛ جوانان را از جهاد و شهادت غافل می کند

حجت الاسلام هاشمی گفت: کسانی که سند 2030 را تدوین کردند و کسانی که پذیرفتند آن را اجراء کنند به بهانه مبارزه با خشونت در صدد هستند جوانان این مملکت را از مفاهیمی مثل جهاد و شهادت دور کنند.

به گزارش اصفهان شرق، حجت الاسلام و المسلمین هاشمی در خطبه اول نماز پس از دعوت نمازگزاران به تقوای الهی، در ادامه مباحث ازدواج به دوران نامزدی پرداختند و بیان داشتند: یکی از اموری که در زندگی مشترک نقش حساسی دارد در دوران نامزدی است. اگر با این دوران با ظرافت و ماهرانه برخورد شود و به وظایف مخصوص عمل شود می‌توان در بالندگی و پرباری و استحکام دورانهای بعدی تأثیر عمیقی داشته باشد.

هاشمی ادامه داد ازچند جهت لازم است که بین عقد و عروسی فاصله باشد؛ اول اینکه دختری که چندین سال در یک خانواده زندگی کرده و با افراد خانواده بخصوص پدر و مادر انس شدیدی دارد و جدایی از آنان برایش سخت است؛ صلاح نیست که ناگهان از خانواده‌اش جدا کنند؛ زیرا از نظر عاطفی به او لطمه وارد می‌شود؛ بلکه لازم است برای این جدایی بتدریج در او آمادگی ایجاد شود.

دوم اینکه دختر و پسری که تا کنون مسئولیت زندگی‌شان به عهده پدر و مادر بوده است، آمادگی آن را ندارند که یک مرتبه مسئولیت زندگی را بدوش بگیرند. بلکه فرصتی لازم دارند که خود را برای پذیرش بار مسئولیت زندگی مشترک آماده کنند.

سوم اینکه دختر و پسری که تا چندی پیش با هم بیگانه بوده‌اند برای‌شان سخت است که یک مرتبه و بدون مقدمه در کنار یکدیگر قرار گیرند و باهم زندگی مستقلی را شروع کنند. لازم است مدتی بگذرد تا باهم انس بگیرند و آماده زندگی با هم شوند.

چهارم ممکن است دختر و پسر بنا به دلایلی آمادگی زندگی مشترک و مستقل را نداشته باشند؛ اما آمادگی نامزدی را داشته باشند. پس نامزد می‌شوند تا هنگامی که آن عوامل برطرف شد عروسی کنند.

و پنجم اینکه والدین دختر و پسر نیز برای عروسی فرزندانشان احتیاج به آمادگی دارند؛ دوران نامزدی فرصت لازم را برای این آمادگی را در اختیارشان قرار می گزارد .

خطیب نماز جمعه ادامه داد از فواید دوران نامزدی افزایش شناخت نسبت به یکدیگر برای تفاهم بیشتر است. هرچند که دختر و پسر باید در مرحله گزینش شناخت کافی نسبت به هم پیدا کرده باشند اما علاوه بر آن شناخت؛ باید در دوران نامزدی آشنایی ملموس‌تر و محسوس‌تر و بیشتر از یکدیگر پیدا کنند و با روحیات و اخلاق و دیدگاه‌های هم بیشتر آشنا شوند. در حقیقت این آشنایی و شناخت در دوران نامزدی تکمیل کننده شناخت مرحله گزینش است. آنگاه در پرتو این آشنایی نزدیک و کامل، خود را برای تفاهم و سازگاری در زندگی مشترک آماده می‌کنند.

هاشمی در ادامه به یکی دیگر از فوائد دوران نامزدی اشاره کرده و بیان داشت: اگر کسی صفت و خصوصیتی را در نامزدش مشاهده کند که مورد پسندش نباشد و بخواهد آن را برطرف یا اطلاح کند و یا صفت و حالتی را در او ایجاد کند، بهترین دوران برای این اصلاح و تغییر و تربیت دوران نامزدی است. چون هنوز روبطشان عادی نشده و نسبت به هم احترام و محبت خاصی قائلند در نتیجه پذیرششان از همدیگر بیشتر است و در زمینه تحول و تغییر و اصلاح مساعدتر.

هاشمی در قسمت دیگری از خطبه اول از جمله وظایف دختر و پسر در دوران نامزدی را افزایش محبت دانست و در این زمینه بیان داشت: یکی از شرطهای اصلی سعادت در زندگی زناشویی محبت است و زمینه آن باید قبل از عقد فراهم باشد. اما دوران نامزدی بهترین فرصت است برای افزایش و تحکم محبت. رفتار و تمام اعمال نامزدها در افزایش محبت و یا کاهش آن موثر است. بنابراین دختر و پسر باید کاملا مواظب اعمال خود باشند و از هر عمل پسندیده‌ای که باعث اقرایش محبت می‌شود کوتاهی نکنند و از کارهایی که موجب دلسردی و کاهش محبت می‌شود اجتناب کنند. همچنین نامزدها باید از ایجاد و تقویت امید در دلها یکدیگر کوتاهی نکنند با سخنان پر امید و رفتار متین و مطمئن.

خطبه های دوم

حجت الاسلام و المسلمین هاشمی در خطبه دوم پس از دعوت نماز گزاران به تقوای الهی با تبریک فرا رسیدم ماه مبارک رمضان بیان داشتند: ماه مبارک رمضان در حقیقت یکی از نعمات بزرگ پروردگار بوده که به منظور شستشوی وجود مان از گناهان به ما اعطاء گردیده است، لذا باید از این لحظات گرانبها و از این فرصت طلایی به منظور محو نمودن اشتباهات، خطاها و گناهانی که از ما سر زده است استفاده نماید. خوشا به حال کسانی که هر لحظه این ماه پر فیض و پر برکت را غنیمت شمرده و از آن در جهت مغفرت و بخشش گناهان‌شان استفاده نمایند و حسرت و افسوس به حال کسی که با فرا رسیدن این ماه مبارک هنوز هم از خواب غفلت بیدار نگردیده و با بی‌تفاوتی و بدون احساس مسئولیت، به گناهان گذشته‌شان ادامه داده و از این فرصت استفاده نمیکنند.

رسول الله (صلی الله علیه و آله) فرمود: خدای عزوجل می فرماید: هر عمل فرزند آدم برای اوست غیر از روزه که آن برای من است و من پاداش آنرا می دهم و روزه سپری است در مقابل آتش دورخ و چون یکی از شما روزه باشد، باید ناسزا نگوئید، و فریاد نکشید و با کسی در گیر نشود، اگر کسی او را دشنام داد و یا با او جنگ کرد باید بگوید: من روزه دارم و سوگند به ذاتی که جان مصطفی در ید اوست همانا بوی دهن روزه دار در نزد خداوند از بوی مشک نیکوتر است. و برای روزه‌دار دو شادی است که بدان شاد می‌شود، یکی که چون افطار کند، شاد می‌شود و دیگری که چون پروردگارش را ملاقات کند به روزه‌اش شاد می‌گردد.

هاشمی در قسمت دیگری ازسخنان خود به سالروز آزاد سازی خرمشهر اشاره کردند و بیان داشتند: دفاع مقدس در کنار خساراتی که برای ما داشت، فوائد و منافع بزرگی هم داشت؛ این منافع، بمراتب بزرگ‌تر و بیشتر از آن خسارات است. خسارتهای ما در آنجا عبارت بود از خسارتهای انسانی و مادّی، یعنی جوانهایی را از دست دادیم، خانواده‌هایی عزیزانشان را از دست دادند، همه‌ما برای جوانها داغدار شدیم و خسارات مادّی پیش آمد، کشور از لحاظ ظواهر سازندگی یک مقداری در یک برهه‌ای عقب افتادگی پیدا کرد؛ اینها خسارات جنگ بود. همه‌ی جنگها این‌جور خساراتی دارد. لکن منافع جنگ، منافع بلند مدّت بود؛ منافع ماندگار بود.

یکی از بزرگ‌ترین فوائد این جنگ هشت ساله و دفاع هشت‌ساله، حفظ و تقویت روحیه‌ی انقلابی و حرکت، در نسل جوان ما و در جامعه‌ی ما بود. اگرچنانچه این حرکت جهادی و فداکارانه به وجود نمی‌آمد، روحیه‌ی انقلابی در آن اوایل که هنوز عمق زیادی هم پیدا نکرده بود، چه بسا از بین می رفت.

یکی دیگر از فوائد دفاع مقدس تجربه امداد الهی بود. ما این فکر که خدای متعال کمک می‌کند و انسانها را در برابر موانعی که در راه حق وجود دارد، پیروز می‌کند، یک بار دیگر خودمان تجربه کردیم. یک جامعه‌ای که در جهت پیشرفت به سمت اهداف والا دارد حرکت می‌کند، به‌طور طبیعی مواجه می‌شود با موانع بسیاری؛ بخصوص در دنیای مادّی امروز؛ و اگر آن آرمانها، آرمانهای معنوی و ضدّ قدرت‌طلبی و ضدّ دنیا‌طلبی و مانند اینها باشد، بدیهی است که موانعی به وجود می‌آید. اینکه یک ملّتی احساس بکند که می‌تواند بر موانع پیروز بشود، خیلی چیز مهمّی است.

هشت سال همه‌ی دنیا متّفق شدند علیه ما و با ما جنگیدند؛ این یک واقعیّتی است، همه‌ی دنیا! یعنی آمریکا، ناتو، شورویِ آن روز مرتجعین منطقه همه علیه ما بودند؛ ما هم یک نهال تازه‌روییده با تجربه‌های کم، توانستیم بر همه‌ی اینها فائق بیاییم.

برخی در صدد تضعیف این دستاوردها و به فراموشی سپردن دفاع مقدس هستند. کسانی که سند 2030 را تدوین کردند و کسانی که پذیرفتند آن را اجراء کنند به بهانه مبارزه با خشونت در صدد هستند جوانان این مملکت را از مفاهیمی مثل جهاد و شهادت دور کنند یعنی همان چیزی که باعث موفقیت ما در طول انقلاب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.