سرویس: اخبار شهرستان 16:32 - پنجشنبه 04 خرداد 1396

عضو خبرگان کشاورزی شهرستان اصفهان:

بستن آب زاینده رود باید طبق نظر کارشناسان جهاد کشاورزی صورت گیرد/ تنش آبی خسارت زیادی به کشاورزان شرق اصفهان وارد کرد

دهقانی گفت: آب منطقه ای باید با نظر کارشناسان جهاد کشاورزی نسبت به بستن آب زاینده رود اقدام کند و توجه داشته باشند که بستن مدیریت نشده آب، خسارت بسیاری به کشاورزان وارد خواهد کرد.

عضو خبرگان کشاورزی شهرستان اصفهان در گفتگو با اصفهان شرق، با اشاره به اینکه گزینه کشت پاییزه دوم برای کشت به شرطی موفق است که آب تا زمان نیاز کشاورزان باز باشد، گفت: اگر آب زاینده رود زودتر از زمان موعد بسته شود، خسارت زیادی را به کشاورزان شرق اصفهان که فقط 50 درصد نسبت به سال گذشته، کشت داشتند، وارد می کند.

فتح الله دهقانی اظهار کرد: این روزها اوج نیاز محصول غله به آب است زیرا طبق گفته قدیمی ها « یک مَن آب و یک مَن گندم» در اواسط اردیبهشت ماه تا پایان کشت محقق می شود و اگر آب به میزان کافی به غله برسد، برداشت خوبی حاصل می شود وگرنه تمام دسترنج کشاورزان هدر می رود.

وی با اشاره به اینکه محصول گندم در طول مدت کشت نیاز به پنج آبدهی و جو و گل رنگ نیاز به چهار آبدهی دارد، افزود: اگر مدیریت صحیح در زمان بستن آب صورت نگیرد کشت موفقی را در کشت پاییزه دوم شاهد نخواهیم بود زیرا آبدهی محصول به صورت کامل انجام نشده است و آب های زیرزمینی نیز، کفاف محصول کشاورزان را نخواهد کرد.

عضو خبرگان کشاورزی شهرستان اصفهان تاکید کرد: آب منطقه ای باید طبق نظریه کارشناسان جهاد کشاورزی و کمیته پنج نفره نسبت به بستن آب زاینده رود اقدام کند وگرنه، بستن بی موقع آب اسیب جدی به کشاورزان وارد می کند.

رئیس صنف کشاورزی شهرستان اصفهان در حاشیه این گفتگو با اشاره به مصوبه کمیته پنج نفره در خصوص باز و بسته شدن آب رودخانه گفت: مصوبه کمیته رهاسازی آب در 10 فروردین 96 بود و مقرر شد پایان زمان باز بودن آب نیز با نظر کارشناسان جهاد کشاورزی مشخص شود.

حسن محسنی با بیان اینکه تنش و نوسانات این روزها در آب رهاسازی شده، مشکلات بسیاری را برای کشاورزان رودشت به وجود آورد، خاطرنشان کرد: کشاورزان هزینه بسیاری برای کشت متحمل شده اند و اب منطقه ای نیز باید تلاش خود را به منظور رفع نوسانات آبی طی روزهای اخیر به کار گیرد تا کشت خوبی به ثمر برسد.

انتهای پیام/ شجاعی

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.