سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 09:27 - چهارشنبه 03 خرداد 1396

رئیس پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان مطرح کرد

آب، پسماندهای صنعتی و آلودگی هوا سه معضل اصلی زیست‌محیطی اصفهان

رئیس پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان گفت: آلودگی هوا و ریزگردها، پسماندهای صنعتی و آب سه مشکل جدی زیست‌محیطی استان اصفهان هستند.

به گزارش اصفهان شرق، مهرداد فرهادی اظهار کرد: مشکلات زیست‌محیطی اصفهان فقط به بحث آب باز نمی‌گردد و از جنبه آلودگی هوا و ریزگردها، پسماندهای صنعتی و آب سه مشکل جدی زیست‌محیطی استان اصفهان هستند.

وی با اشاره به دو بُعد کمی و کیفی مشکلات آب اصفهان افزود: بعد کمی مشکل زیست‌محیطی آب، کمبود منابع آبی استان اصفهان را از جمله حوزه آبریز زاینده‌رود شامل می‌شوند که متأسفانه مشکلات زیست‌محیطی کمی آب، با توجه به توسعه جمعیت و صنعت ما را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

رئیس پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان تصریح کرد: تغییرات آب و هوایی از جمله میزان و نوع بارش از دیگر معضلات در حوزه کمی بحث مشکل زیست‌محیطی آب در استان اصفهان هستند چرا که حوزه بالادست زاینده‌رود بارش‌ها اتفاق افتاده‌اند و به طور جدی این حوزه آبریز را تحت تأثیر تحت تأثیر خود قرار داده‌اند.

فرهادی ادامه داد: نباید از جنبه‌های مدیریتی هم غافل شویم چرا که بخشی از تصمیمات مدیران مربوطه گذشته و فعلی، اصفهان کنونی را با معضلی مواجه کرده است که در بحث آبریز حوزه زاینده‌رود دچار چالش‌های جدی آب هستیم.

وی در رابطه با بعد کیفی بحث زیست‌محیطی آب، بیان کرد: آلودگی منابع آب موجود استان اصفهان یکی از چالش‌های جدی این استان است و شاید رشد بیماری‌های لاعلاج در اصفهان بی‌تأثیر آلودگی منابع آب و منابع زیست‌محیطی در بخش‌های مختلف نباشند.

رئیس پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان با بیان اینکه برداشت‌های بی‌رویه در حوزه‌های بالادستی زاینده‌رود و عدم تأمین حق‌آبه کشاورزان در پائین دست از مشکلات جدی هستند، اضافه کرد: باید دقت داشته باشیم که چالش‌های اصفهان در بخش آب مربوط به تقسیم ناعادلانه آب زاینده‌رود در زمین‌های کشاورزی این استان هستند.

فرهادی در ادامه عنوان کرد: بخشی از این چالش‌ها به بی‌توجهی به تقسیمات آب زاینده‌رود میان زمین‌های کشاورزان بوده است که از دیرباز این موضوع به عنوان یک مسأله در این استان مطرح بوده است.

وی با اشاره به تاریخ تاکید کرد: شیخ بهایی در چند صد سال پیش در مسأله‌ای گیر کرده بود که هدفش از حل این مسأله تقسیم عادلانه آب‌های سطحی بوده است اما اگر دقت داشته باشیم مشاهده می‌شود، از بدو ورود این پمپ‌های آبی، مشکلات و چالش‌های مردم در حوزه آب بیشتر شدند.

رئیس پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان افزود: متأسفانه به جای اینکه فناوری را در تقسیم آب را به صورت عادلانه‌تر به کار ببریم بعضاً فناوری را به سمت دیگری برده‌ایم که این چالش‌ها را برای ما روز به روز افزایش می‌دهند.

فرهادی با بیان اینکه مقصر اصلی به وجود آمدن این چالش‌ها نباید نقش اصلی را برای اصلاح این وضعیت داشته باشند، ادامه داد: سهمیه‌بندی و محدود کردن برداشت آب از چاه‌ها بر اساس سهمیه اراضی باید مورد توجه مسؤولان مربوطه قرار گیرد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.