سرویس: اقتصادی » اقتصاد مقاومتی 08:00 - سه شنبه 02 خرداد 1396

در راستای حمایت از تولید ملی؛

فرصت‌های بی‌نظیر اشتغال با مصرف کالاهای ایرانی/ 5000 هزار شغل پایدار با مصرف خودکار ایرانی

با توجه به آماری که از میان مصاحبه‌های مسؤولان کشور و مراکز رسمی آمارگیری به‌ دست‌آمده، اگر واردات برخی اقلام پرمصرف که در داخل نیز نمونه باکیفیت آن تولید می‌شود کاهش یابد؛ اشتغال قابل توجهی ایجاد خواهد شد.

به گزارش اصفهان شرق، اصلاح الگوی مصرف و در کنار آن کاهش اتکا به مصرف کالاهای وارداتی در طی همه این سال‌ها، شاه‌بیت فرمایشات مقام معظم رهبری بوده و ایشان همیشه اولویت مصرف کالای داخلی را متذکر شده‌اند.

مضاف بر آن، قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل نیز در چند بند، استفاده پرهیز از واردات کالاهایی که مشابه آن در داخل وجود دارد را غیرقانونی اعلام کرده است.

ضرورت این امر در تحقق اقتصاد مقاومتی به‌قدری زیاد است که مقام معظم رهبری در اول فروردین امسال، واردات کالاهایی را که مشابه داخلی آن وجود، حرام شرعی اعلام کردند.

به‌ طور قطع، اقتصاد مقاومتی با خرید کالاهای ایرانی، فعال شدن واحدهای تولیدی نیمه فعال و دوری از اسراف و تجمل‌گرایی محقق می‌شود.

با توجه به آماری که از میان مصاحبه‌های مسؤولان کشور و مراکز رسمی آمارگیری به‌ دست‌ آمده است اگر واردات برخی اقلام پرمصرف که در داخل نیز نمونه باکیفیت آن تولید می‌شود، کاهش یابد و فرهنگ استفاده از محصولات داخلی ارتقا یابد حجم وسیعی سرمایه به کشور بازگشته و اشتغال‌زایی برای جوانان صورت می‌گیرد.

در ادامه به بررسی نمونه‌های از صرفه‌جویی‌های ناشی از اصلاح الگوی مصرف و ارتقای فرهنگ استفاده از محصولات داخلی که منجر به ایجاد اشتغال پایدار می‌شود اشاره خواهد شد:

*5 هزار شغل پایدار با مصرف خودکار داخلی

طبق آمار صنف نوشت‌افزار فروشان سالانه 500 میلیون خودکار در کشور مصرف می‌شود که 400 میلیون از این تعداد، خودکار خارجی است.

اگر قیمت هر خودکار خارجی به‌طور میانگین 500 تومان باشد، سالانه مبلغی برابر با 200 میلیارد تومان صرف خرید خودکار خارجی می‌شود که این مبلغ می‌تواند 5 هزار شغل پایدار برای جوانان ایرانی فراهم کند.

*4 هزار و 500 شغل پایدار با مصرف مسواک ایرانی

بر اساس آمار مربوط به این صنف، به‌ طور متوسط حدود 30 میلیون ایرانی از مسواک استفاده می‌کنند، اگر هر مسواک خارجی به‌ طور میانگین 3 هزار تومان قیمت داشته باشد و مردم در سال 2 بار مسواک خود را عوض کنند، ایرانیان سالانه برابر 180 میلیارد تومان از پول خود را صرف خرید مسواک می‌کنند.

در صورتی‌ که این مبلغ صرف خرید مسواک داخلی شود، می‌توان 4 هزار و 500 شغل برای افراد جویای کار به‌ واسطه تغییر فرهنگ مصرف ایجاد کرد.

*2 هزار و 350 شغل با مصرف شامپوی داخلی

شامپوی خارجی یکی از مهم‌ترین اقلامی است که طرفداران زیادی دارد و بسیاری از افراد تنها به دلیل خارجی بودن این شامپوها، متقاضی خرید این محصولات هستند؛ بر اساس آماری که در دست است، به‌ طور میانگین هر ایرانی در ماه یک شامپو مصرف می‌کند.

در سال 1394 واردات شامپو به کشور ایران بیش از 27 میلیون دلار و معادل 94 میلیارد تومان بوده است.

اگر این مبلغ صرف خرید شامپوهای داخلی شود، 2 هزار و 350 شغل در کشور ایجاد خواهد شد که نمونه دیگری از زمینه‌های ایجاد اشتغال پایدار است.

*30 هزار کارگر مشغول به کار می‌شوند

تولید کفش یکی از مواردی است که کشور ایران از سال‌ها قبل در آن تبحر داشته و محصولاتی که در این زمینه عرضه‌ شده، بسیار باکیفیت و متنوع بوده است.

در دیرباز ایرانیان صادرکننده کفش به کشورهای مختلف بوده‌اند و برند کفش ایرانی در میان کشورها شناخته‌شده بوده است؛ ولی بر اساس آمارهایی که منتشر شده است سالانه یک هزار و 500 میلیارد تومان کفش به کشور وارد می‌شود که تنها 2 درصد آن از مجاری قانونی وارد می‌شود و مابقی به‌ صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

در صورتی‌ که اقدام به خرید کفش‌های باکیفیت‌تر داخلی شود و کفش‌های قاچاق و وارداتی مصرف نشود، می‌توان بار دیگر این صنعت دیرینه را در داخل احیا کرد و 30 هزار کارگر را به کار بازگرداند.

*15 هزار شغل در انتظار جوانان ایرانی

در حال حاضر سالانه بیش از 120 میلیون شعله لامپ کم‌مصرف از مبادی رسمی و غیررسمی وارد کشور می‌شود.

با اینکه لامپ ایرانی دارای کیفیت مطلوبی نسبت به نمونه‌های خارجی آن است، با این‌ حال میانگین واردات لامپ کم‌مصرف در کشور حدود 600 میلیارد تومان است که با این مبلغ می‌توان 15 هزار شغل برای جوانان ایرانی ایجاد کرد.

*28 هزار شغل پایدار با مصرف گوشت داخلی

در حال حاضر مبلغ واردات گوشت گاو از کشورهای دیگر برابر با یک هزار و 100 میلیارد تومان است که با این مبلغ می‌توان علاوه بر رونق بخش دامداری، بیش از 28 هزار شغل پایدار برای جوانان ایرانی که آماده کار هستند، ایجاد کرد.

*هر سال 20 هزار شغل جدید

بر طبق آمارهای رسمی، در طول سال مبلغ 750 میلیارد تومان صرف واردات چای در کشور می‌شود، این در حالی است که چای تولید داخل باکیفیت‌تر و ارزان‌تر از چای خارجی است.

بر همین اساس اگر در مبلغ خرید چای خارجی صرفه‌جویی شود، می‌توان علاوه بر رونق دادن به کار چای‌کاران شمال کشور، سالانه 20 هزار شغل پایدار برای جوانان ایجاد کرد.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.