سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 13:00 - سه شنبه 02 خرداد 1396

یک فوق تخصص گوارش و کبد بیان کرد؛

همه چیز درباره یک بیماری که آهسته و بی صدا گریبانتان را می گیرد!

یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: مصرف غذاهای چرب و حاوی نیترات شیوع سرطان‌های گوارشی را افزایش می‌دهد

به گزارش اصفهان شرق، درباره بیماریهای گوارشی بدون علائم اظهار داشت: برخی از بیماریهای گوارشی بدون علامت هستند و ممکن است باعث ایجاد عوارض ناگهانی شوند که عارضه کولیت روده و سرطان روده بزرگ جزء این دسته از بیماری‌ها محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: کولیت‌ها علائم خاصی ندارند و تا کی مدت زمانی بین یک تا هفت سال متاسفانه تبدیل به سرطان روده بزرگ می‌شوند، اما در بعضی از موارد نادر کولیت‌های روده قبل از مرحله سرطانی شدن ممکن است دچار خونریزی شده و بطور تصادفی در کولونوسکوپی کشف شوند.

این فوق تخصص گوارش و کبد تاکید کرد: افرادی که سابقه فامیلی دارند بیشتر در معرض بیماریهای بدون علائم و حتی کولیت روده بزرگ قرار دارند و اینگونه افراد باید با انجام آزمایش‌های مختلف از سرطانی شدن کولیت‌ها در روده بزرگ مطلع شوند.

وی ادامه داد: سرطان معده از جمله دیگر بیماری هایی است که هیچگونه علائمی تا مرحله پیشرفته ندارد و افرادی که دچار این عارضه می‌شوند وزنشان به طور غیرمعمول کاهش پیدا کرده و دچار تهوع، استفراغ و درد شکم می‌شوند.

آگاه تاکید کرد: سرطان معده ممکن است زمینه خانوادگی یا ارثی داشته باشد که اگر فردی دچار سوءهاضمه و سابقه فامیلی سرطان گوارشی باشد بهتر است آزمایشهای مخصوص این بیماری را انجام دهد تا قبل از مرحله پیشرفته این عارضه اقدام به درمان موثر آن کند.

وی افزود: مصرف غذاهای مانده، نمک سود و حاوی نیترات باعث بروز سرطان معده می‌شود و عوامل بالا جزء فاکتورهای خطرزا محسوب می‌شود و به طور کلی تغذیه سالم نقش بسزایی در جلوگیری از سرطان‌های گوارشی ایجاد می‌کند.

این فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: به علت تشخیص سرطان معده این بیماری شایع شده که امروز این عارضه در بین مردم کشورمان در حال کاهش است، اما به دلیل افزایش مصرف فست فود، گوشت قرمز، غذاهای چرب و چاقی سرطان روده بزرگ متاسفانه در بین افراد جامعه افزایش داشته است.

وی ادامه داد: عوامل زمینه ساز بیماری های گوارشی عبارتند از مصرف زیاد و طولانی مدت غذاهای کنسرو شده، غذاهای دودی و غذاهایی که مواد نگهدارنده در آن به کار برده شده که مصرف غذاهای مانده می‌تواند زمینه ابتلا به سرطان معده را بیشتر کند.

آگاه تصریح کرد: سرطان معده با توجه به پیشرفت بهداشت در کشورهای غربی کاهش پیدا کرده (به جز سرطان کاردیا و فوندوس معده)، ولی در کشورهای جهان سوم نه تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه در بعضی از نقاط افزایش نیز یافته و مصرف زیاد و طولانی مدت غذاهای کنسرو شده، غذاهای دودی، غذاهایی که مواد نگهدارنده دارند و غذاهای مانده از عوامل زمینه ساز سرطان معده هستند.

وی بیان کرد: درد در ناحیه شکم (قسمت فوقانی، میانی شکم و اپی گاستریک) و احساس توده در شکم (که از علایم دیررس و پیشرفته این بیماری است)، احساس خستگی و ضعف و بی حالی که می‌تواند این علایم ثانویه‌ی کم خونی باشد، همچنین بی اشتهایی، به ویژه بی اشتهایی به غذاهای گوشتی و کاهش وزن که گاهی با اتساع شکم و آسیت (جمع شدن آب در شکم) همراه می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: ممکن است سرطان همراه با توده باشد که دراین صورت می‌تواند باعث انسداد روده شود، گاهی نیز بیماران با علایم متاستاتیک به پزشک مراجعه می‌کنند مانند درگیری غدد لنفاوی ناحیه گردن که باعث بزرگی در این ناحیه می‌شود یا علایم دیگر متاستاز مانند زردی و برآمدگی شکم نشانه درگیری کبد است.

وی ادامه داد: برای تشخیص این بیماری در کشوری مانند ژاپن از سن ۴۰ سالگی به بعد از اسکرینیگ (Screening) استفاده می‌کنند، یعنی بیماران را به طور دوره‌ای بررسی می‌کنند و با فلورسنت، محل هایی را که دچار دیسپلازی اند، تشخیص می‌دهند و نمونه برداری می‌کنند.

آگاه بیان کرد: مجموعه این بررسی‌ها باعث تشخیص زودرس بیماری می‌شود، ولی در سایر کشور‌ها این روش انجام نمی‌شود و وقتی بیمار علامت دار می‌شود، به پزشک مراجعه می‌کند.

این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: از سنین متوسط به بالا، بررسی آندوسکوپی دوره‌ای در ناحیه معده به عمل آید و در صورت مشاهده ضایعات برجسته و تومورال یا ضایعات زخمی، از سطح مخاط معده نمونه برداری انجام شود.

وی یادآور شد: لازم است از ضایعه مشکوک حدود ۶ الی ۹ بار نمونه برداری به عمل آید تا با اطمینان بیشتری سرطان معده تشخیص داده شود.

انتهای پیام/میزان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.