سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 15:33 - یکشنبه 31 اردیبهشت 1396

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان

بارش باران، کشاورزی شرق اصفهان را نجات داد/ خشکسالی اصفهان به زاینده‌رود مرتبط نیست

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان گفت: اگر بارندگی در فروردین و اردیبهشت نشده بود، کشتی که در بهمن‌ماه در شرق اصفهان انجام شد نجات پیدا نمی‌کرد چون این کشت، کشت دیرهنگامی بود و ما نگران از بین رفتن آن بودیم.

به گزارش اصفهان شرق، اسفندیار امینی پیرامون تاثیر بارندگی‌های اخیر بر زاینده‌رود و رفع خشکسالی در استان اظهار داشت: در اردیبهشت‌ماه امسال بارش باران بالاتر از حد نرمال نسبت به سال گذشته بود اما این افزایش بارش تاثیری در باز یا بسته شدن زاینده‌رود ندارد.

وی با بیان اینکه مشکلات حوزه زاینده‌رود ارتباطی با خشکسالی ندارد، افزود: اینکه یک سال بارندگی 10 درصد بالای حد نرمال باشد و سالی دیگر کمتر، موضوعی است که در کل تاریخ همواره مطرح بوده و نه تنها در حوزه زاینده‌رود بلکه در تمام حوزه‌های دنیا وجود دارد.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه مفهوم این بارندگی‌ها این نیست که یک رودخانه دائمی تبدیل به رودخانه فصلی شود، گفت: امسال تا کنون نزدیک به 1400 میلی‌متر بارندگی در ارتباط کوهرنگ و زرد کوه داشتیم که این میزان بالاتر از حد نرمال است و بحث خشکی رودخانه هیچ ارتباطی به خشک‌سالی ندارد.

وی با بیان اینکه نقش اصلی سد تنظیم آب است نه تولید کننده آب، گفت: رودخانه‌ای که سد دارِد در سالی که بارندگی زیاد است، بخشی از مازاد آب را ذخیره می‌کند تا در سالی که بارندگی کمتر بود از سد تغذیه شود، در سال آبی 93-94 ،  1630 میلی‌متر بارندگی داشتیم که 250 میلی‌متر بالاتر از حد نرمال بود و شاید در 50 سال گذشته کمتر از 6 بار این میزان بارندگی را داشتیم به‌طوری‌که وقتی این میزان بارندگی بود چند نوبت سیل می‌آمد.

امینی با بیان اینکه با این وجود ما می‌بینم که 1630 میلی‌متر بارندگی داشتیم و نزدیک هشت ماه از سال رودخانه خشک بود، پس معنی این خشک‌سالی نیست، افزود: متاسفانه برخی می‌خواند عدم جاری بودن زاینده‌رود را به خشکسالی پیوند دهند اما این‌گونه نبوده و اکنون همه چیز آشکار شده است.

وی تاکید کرد: دولت حدود 3 درصد یعنی 4 میلیون مترمکعب آب زاینده‌رود در سال‌های ترسالی را با سرمایه خودش وارد حوزه کرده ولی 1291 میلیون مترمکعب آن را فروخت به این معنی که 907 میلیون مترمکعب بیشتر از آن چیزی که در سد ذخیره شده بود را فروخت و این عامل سبب خشک‌سالی شد.

رئیس انجمن خبرگان کشاورزی اصفهان با اشاره به تأثیر افزایش بارندگی در رونق کشاورزی اظهار داشت: اگر بارندگی در فروردین و اردیبهشت نشده بود، کشتی که در بهمن‌ماه در شرق اصفهان انجام شد نجات پیدا نمی‌کرد چون این کشت، کشت دیر هنگامی بود و ما نگران از بین رفتن آن بودیم.

وی با بیان اینکه اما دو عامل خنک بودن هوا و بارش‌های بهاری عامل اصلی نجات این کشت شد، گفت: با این وجود افزایش بارش‌های امسال نسبت به سال‌های گذشته، به این معنی نیست که بارندگی در اصفهان مطلوب است اما می‌توان گفت که در این زمان این بارندگی‌ها بسیار مطلوب بود.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.