سرویس: سیاسی 09:13 - جمعه 29 اردیبهشت 1396

کارشناس مسائل سیاسی:

کلام رهبری در حمایت از رأی مردم، تزریق آرامش و اطمینان برای حضور حداکثری و آزادانه است

کریمی می گوید: مدیریت رهبری کلان و ارزشی است و باید برای مردم تبیین شود که وقتی کسی را برای ریاست جمهوری انتخاب می کنند بدانند که کم نظیرترین اختیارات در صحنه اجرایی را با دست خود به آن شخص اعطا کرده اند و دولت منتخب در بخش های مختلف کشور می تواند اعمال قدرت کند.

به گزارش اصفهان شرق، رهبر معظم انقلاب بارها ضمن تبیین شاخصه های رییس جمهور اصلح و روشنگری برای مردم، فرموده اند« من به عنوان رهبر انقلاب تنها یک رأی دارم و هیچ کس هم از آن خبر ندارد» ، ایشان در همه دوره ها همواره رییس جمهور منتخب مردم را مورد لطف و حمایت ویژه خود قرار داده اند.

در ابتدای سال 96 نیز درباره انتخابات و لزوم پاسداری از آرای ملت فرمودند« من تنها یک جا در انتخابات دخالت می کنم و آن هم زمانی است که عده ای بخواهند در برابر رأی مردم بایستند، در سال های 76، 84، 88 و 92 عده ای سعی کردند تا بعد از انتخابات در برابر رأی مردم بایستند، اما من به آن ها این اجازه را ندادم» .

برای بررسی اهمیت انتخابات پیش رو  و بررسی ابعاد آن، پای صحبت های غلامعلی کریمی کارشناس مسائل سیاسی و علوم قرآنی و رزمنده دوران دفاع مقدس نشستیم که مشروح آن را تقدیم حضور شما می کنیم.

* اهمیت انتخابات پیش رو را تا چه حدی می دانید؟

کریمی: شرکت حداکثری در انتخابات کم هزینه ترین مانور برای بازدارندگی در برابر هجوم دشمن است

اولویت مهم در انتخابات حضور پرشور مردم است، هم دشمنان و هم دوستان ما در منطقه و جهان محاسبه گر هستند و روی حضور مردم در انتخابات حساب می کنند، اگر ما می توانستیم در تابستان 1359 یک رزمایش نظامی برگزار کنیم قطعاً یا رژیم بعث عراق به ما حمله نمی کرد و یا این حمله مدت ها به تأخیر می افتاد و در آن شرایط جنگ اتفاق نمی افتاد، علت حمله دشمن در جنگ تحمیلی این بود که ما را در موضع ضعف می دید و تحلیل می کرد.

انتخابات هم یک نوع رزمایش و مانور سیاسی است، دشمن روی اعداد و ارقام شرکت کنندگان در انتخابات حساب می کند، گرچه ما معتقدیم حتی بسیاری از کسانی که در انتخابات شرکت نمی کنند هم در صورت تهاجم نظامی دشمنان برای دفاع از کشور بسیج می شوند، اما باید بدانیم که  شرکت در انتخابات کم هزینه ترین بازدارندگی برای هجوم دشمنان است.

* برخی افراد اظهار می کنند که با وجود رهبری فرزانه و شجاع در رأس سکان انقلاب خیلی تفاوتی ندارد که چه کسی از میان کاندیداها به عنوان رییس جمهور انتخاب شود و مقام معظم رهبری اجازه تخطی رییس جمهور از وظایف اساسی را به او نخواهند داد،  نظر شما در این رابطه چیست؟

 مردم با انتخاب رییس جمهور بی نظیرترین اختیارات را به یک شخص اعطا می کنند/ مدیریت رهبری کلان است

البته این به هیچ وجه  تفکر صحیحی نیست و تجربه انتخابات های گذشته این موضوع را به ما ثابت کرده است،  به نظر می رسد انتخابات آینده یکی از رقابتی ترین انتخابات ها خواهد بود و همین امر حضور و مشارکت مردم را افزایش خواهد داد، اما بعد از حضور حداکثری مردم در انتخابات مردم باید بدانند که چه کسی را برای منصب بسیار مهم ریاست جمهوری انتخاب می کنند.

رییس جمهور در قانون اساسی اختیارات بسیار وسیعی دارد، بودجه  و مدیریت اقتصادی کشور، صادرات و واردات، هر چند سیاستگذاری کلی کشور و نظارت بر آن ها در قانون بر عهده  مقام رهبری جمهوری اسلامی است، اما قوای سه گانه در صحنه اجرا مسئول هستند و عمده اختیارات و مسئولیت اجرایی کشور بر عهده رییس جمهور است و بودجه کشورهم در اختیار دولت است.

مدیریت رهبری یک مدیریت کلان و ارزشی است و باید برای مردم تبیین شود که وقتی کسی را برای ریاست جمهوری انتخاب می کنند بدانند که کم نظیرترین اختیارات در صحنه اجرایی کشور را با دست خود  به آن شخص اعطا کرده اند و دولت منتخب قطعاً در بخش های مختلف کشور می تواند اعمال قدرت کند.

بسیاری از صحبت های رهبر معظم انقلاب درباره برنامه ریزی اقتصادی و اشتغال و تولید مربوط به وزارت های صنعت، کار و اقتصاد است، وقتی رهبر انقلاب می فرمایند باید واردات کالاهایی که مشابه آن در کشور وجود دارد حرام شرعی فرض شود، این اقدامات در واردات بی رویه متوجه وزارت صنعت و مناطق آزاد است.

مجلس خبرگان رهبری بر عملکرد  رهبر انقلاب نظارت دارد، اما ما باید بگوییم که رییس جمهور منتخب مردم عملاًً 4 سال وکیل بلاعزل ما خواهد بود، اینکه مردم بیایند و فرد نالایقی را برای ریاست جمهوری انتخاب کنند و بعد هم با دیدن نقص ها و مشکلات مختلف با القای دشمنان رهبر انقلاب را مسئول کاستی ها و کم کاری ها بدانند یک تفکر غیرواقع بینانه و غیرعقلایی است.

لازم است تا افراد جوان انقلابی و با انرژی که خودشان را در مدیریت اجرایی کشور نشان داده ند جایگزین افرادی شوند  که سال ها امتحان خود را در عرصه اجرایی پس داده اند و دیگر فاقد کارایی لازم هستند، از طرفی هم اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد مردم پایه است و لازم است تا مردم هم به صورت جدی پای کار بیایند تا مطالبات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی و پیشرفت اقتصادی محقق شود. ‏

امروز وجود  رکود بی سابقه اقتصادی و مشکلات در اشتغال و تولید و همچنین قاچاق کالا و واردات بی رویه از جمله مشکلات ‏غیرقابل انکار جامعه امروز است که اقشار ضعیف و متوسط  را در رنج قرار داده است.‏ یک مدیریت انقلابی و کارآمد و پرتلاش و مؤمن می تواند موانع تولید و اشتغال مولد  را از پیش رو بردارد و ‏کشور را از رکود حاضر نجات دهد.‏

*با توجه به اینکه برخی  کاندیداها ممکن است در برنامه های رسانه ملی و معرفی خود و برنامه هایشان صداقت لازم را نداشته باشند، مردم چگونه می توانند کاندیداها را مورد ارزیابی قرار دهند و به فرد اصلح برسند؟

 توجه به عقبه و حامیان کاندیداها و  جریان شناسی بسیار مهم است

وقتی یک کاندیدایی عکس افرادی را به عنوان حامی در کنار خود منتشر می کند این به معنای آنست که قسمتی از کابینه بنا بر نظر آن افراد تعیین خواهد شد و مردم باید به این موارد مهم در رأی دادن توجه کنند و این افراد را مورد شناسایی قرار دهند، بنابراین پرداختن به عقبه کاندیداها و پیشینه عملکرد و شناسایی حامیان آن ها می تواند نقش مهمی در انتخاب اصلح داشته باشد که البته کار سختی هم نیست. توجه به آرایش سیاسی در انتخابات و حضور جناح های مختلف و جریان شناسی آن ها بسیار مهم است.

 

*به نظر شما هدف رهبر معظم انقلاب از مطرح کردن قضایای انتخابات های گذشته در ایستادگی عده ای در برابر رأی مردم برای اولین بار چیست و این فرمایش ها حامل چه پیامی برای مردم و مسئولان است؟

 فرمایش رهبری این آمادگی را در دولت ایجاد می کند تا در صورت عدم رأی آوری قدرت را به راحتی تحویل دهد

باید فضاسازی به صورتی باشد تا کسی طمع نکند و فکر اینکه بخواهد در مقابل رأی مردم بایستد را از سر خود بیرون کند، در دوره های مختلف ریاست جمهوری که اعتراض هایی از سوی برخی سیاسیون در مقابل آراء مردم مطرح می شود و رهبر انقلاب هم اینبار از قبل انتخابات به صورت جدی تذکر می دهند، بحث اینست که عده ای خیال می کنند بیشتر از مردم می فهمند و ادعا می کنند که مردم تشخیص درستی نداشته اند و می خواهند  تا رییس جمهور بر اساس نظر آن ها مشخص شود.

یک پایه مهم جمهوری اسلامی بر اساس مردم سالاری دینی است، به تعبیر شهید بهشتی(ره) قالب جمهوریت است و محتوا هم اسلام، امام خمینی(ره) هم فرمودند« جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» ، در انتخابات جمهوری اسلامی مردم بر اساس باورها و اعتقادات اسلامی و دینی به پای صندوق های رأی می آیند.

آن دخالتی که رهبر انقلاب خودشان به آن تصریح کردند هم برای عمل به مُر قانون است و این ایستادگی و حفاظت از رأی مردم در برابر برخی سیاسیون هم در واقع عمل به قانون است، در سال 88 عده ای بعد از انتخابات خواستار حکمیت شدند و رهبری محکم در برابر آن ها ایستادند و فرمودند که من در این باره بدعت نمی گذارم و از افراد معترض خواستند تا اعتراض خود را از مجاری قانونی دنبال کنند.

در سال 92هم با توجه به رأی پایین رییس جمهور عده ای اعتراض داشتند که این میزان رأی برای رییس جمهور منتخب مناسب نیست و سابقه نداشته و می خواستند تا به نوعی در برابر قانون بایستند که رهبر انقلاب در برابر آن ها ایستادند و فر مودند که نص قانون که می گوید بیش از 50 درصد آراء باید اعمال شود.

همواره ریاست جمهوری در کشور ما دو دوره ای بوده و شخصی که یک دوره رییس جمهور بوده در دور دوم هم دوباره از سوی مردم انتخاب شده است، اما با توجه به اینکه رییس دولت یازدهم در دور اول رأی لب مرزی داشت و در این مدت هم نتوانست شعارهای خود را محقق کند، لذا احتمال اینکه دولت یازدهم اولین دولت چهار ساله بعد از انقلاب باشد بسیار محتمل است.

رهبر معظم انقلاب با فرمایش محکم خود در میزان بودن رأی مردم، این اطمینان را به مردم می دهند تا با خیال راحت و اعتماد به نظام به پای صندوق ها بیایند و نامزد مورد نظر خود را اتخاب کنند و بدانند که قانون ملاک است و اگر مردم بخواهند این امکان وجود دارد که برای اولین بار بعد از گذشت نزدیک به چهار دهه از انقلاب دولت چهار ساله شود.

فرمایشات مقام معظم رهبری این آمادگی را در دولت و همه مردم ایجاد می کند که اگر در این دوره رأی اکثریت مردم به آقای روحانی نبود، دولت به راحتی قدرت را تحویل دهد.  طرفداران و هم حزبی ها و حامیان دولت هم که به آقای روحانی رأی داده اند باید این آمادگی را در خود ایجاد کنند و خیال نکنند که چون سابقه دولت 4 ساله در جمهوری اسلامی وجود ندارد احتمال چهار ساله شدن هم برای دولت یازدهم وجود ندارد.

لازم است تا همگان در باره نتیجه انتخابات به قانون اساسی کشور مراجعه کنند. فرمایشات رهبری در این باره به نوعی یک آرامبخشی به جامعه است  و در مردم ایجاد امنیت خاطر برای انتخاب آگاهانه و آزادانه می کند.

انتهای پیام/ شاهین پرس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.