اصفهان شرق

باید تلاش کنیم تا اداره کشور در دست طرفداران انقلاب قرار گیرد

کدخبر: 133010
1396/02/22 در ساعت 14:13

به گزارش اصفهان شرق، حجت الاسلام و المسلمین هاشمی امام جمعه شهر محمدآباد در خطبه اول نماز جمعه پس از دعوت نمازگزاران به تقوای الهی به ادامه مبحث ازدواج پرداختند و یکی دیگر از راه‌های شناخت را دیدن یکدیگر «دختر و پسر» دانستند و بیان داشتند: پس از پیمودن راههای قبل، اکر به نتیجه مثبت رسیدند و همه امور را روبراه دیدند و هیچ مانعی سر راه ازدواجشان نبود و در صورتی که دختر و پسر؛ یکدیگر را ندیده باشند، قبل از تصمیم نهایی لازم است همدیگر را کاملا ببینند.
هاشمی در ادامه افزود: هر عقلی حکم می‌کند که دو همسر که باید یک عمر با هم زندگی کنند لازم است علاوه بر هماهنگی‌ها و مسائلی که تا کنون بیان شد، چهره ظاهری همدیگر را بپسندند و این پسندیدن مسلتزم دیدن یکدیگر است. تعریف و توصیف دیگران، هر چند که موثر است، اما کافی نیست؛ بلکه خود دختر و پسر نیز باید ببینند؛ زیرا سلیقه‌ها متفاوت است. دیدن مقدار کمی از صورت هم کافی نیست، بلکه به طور کامل و واضح و آشکار ببینند؛ به طوری که هیچ نقطه مبهمی باقی نماند.
خطیب جمعه شهر محمدآباد در ادامه افزود: مبادا گفته شود: ما همه چیز را پسنیده‌ایم و خواسته‌ها و معیارهایمان تأمین است؛ دیگر مهم نیست که قیافه و شکل ظاهری چگونه باشد. زیرا: پسندیدن با نپسندیدن قیافه ظاهری، می‌تواند بر تمام نتایج قبلی تأثیر بگذارد در مقام شعار و حرف می توان گفت: «اگر همسر، فلان خصوصیت و صفت را داشته باشد، چیزهای دیگرش مهم نیست» اما در مقام و هنگام عمل و مواجهه با واقعیات مسأله فرق می‌کند.
شخصی به نام مغیره بن شعبه در زمان پیامبراکرم زنی را خواستگاری کرد و گویا او را خوب ندیده بود. پیامبراسلام به او فرمود: «اگر اورا دیده بودی، امید سازش و توافق میانتان و با دوامتر بودن زندگی‌تان بیشتر بود».
همچنین پیامبراکرم به یکی از یاران خود که که زنی را خواستگاری می‌کرد فرمود: «به چهره و دستهایش نگاه کن». مردی از امام صادق علیه السلام پرسید: آیا مردی که قصد ازدواج با زنی داشته باشد می‌تواند به گیسوان و زیبائیهایش نگاه کند؟ امام علیه السلام فرمودند: «اگر قصد سوء نداشته باشد(و واقعا به قصد پسندیدن برای ازدواج باشد) هیچ اشکالی ندارد».
نکته دیگری که هاشمی در این رابطه اشاره کرد، حفظ حرمت دختر بود. در مسئله دیدن باید دقت و ظرافت مخصوصی به کار برده شود. به معنی که: باید توجه داشت که حرمت دختر شکسته نشود. این طور نباشد که هرکسی به خواستگاری آمد، قبل از آن که راههای تحقیق و مشورت پیمود شود و نسبت به خواستگار شناخت کافی به دست آید، دختر به او نشان داده شود و بعد معلوم شود که پسر، ناباب بوده و یا مناسب هم نیستند؛ سپس این برو دیگری بیاید و این کار تکرار شود.
این شیوه عمل، حرمت دختر را می‌شکند و در روحیه‌اش تأثیر بدی دارد و هرچه دختر با حیاتر و عفیف‌تر باشد، بیشتر اذیت می‌شود.
شیوه صحیح در این موضوع این است که: هرگاه خواستگاری برای دختر آمد باید مقدمات و راههای به دست آوردن شناخت مانند تحقیق، مشورت و… طی شود و همه جوانب کار بررسی گردد. آنگاه اگر معلوم شود که پسر قصد سوء استفاده ندارد و دختر و پسر کفو هم هستند و مانعی سر راه ازدواجشان نیست و احتمال وصلت و ازدواج قوی است؛ زمان دیدن کامل به عنوان مرحله نهایی تصمیم و گزینش، فرا رسیده است.

خطبه دوم

حجت لاسلام و المسلمین هاشمی در خطبه دوم پس از دعوت نمازگزاران به تقوای الهی، نیمه شعبان، سال روز ولادت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را تبریک گفتند و اعتقاد به مهدویت را باعث ایجاد امید در شیعیان برشمردند و بیان داشتند: اعتقاد به ظهور امام عصر و برقراری حکومت عدل الهی و آینده‌ای روشن، نقشه راهی است برای شیعیان که مسیر آنها را مشخص می‌کند. شیعه باید تلاش کند و در مسیر مهدویت حرکت کند؛ شیعه وظیفه دارد مقدمات ظهور را فراهم کند. فرق شیعه و معتقدان به ظهور در این است که شیعه می‌داند به دنبال چیست؟ و امیدوارانه در راه تحقق آن حرکت می‌کند.
هاشمی در ادامه افزود: انقلاب اسلامی ما به تعبیر امام راحل مقدمه انقلاب جهانی اسلام به پرچم داری وجود مقدس امام زمان است و ما باید به اندازه وسع و توان خودمان مسیر تحقق آن هدف بزرگ را هموار کنیم. لذا ایشان در پیامی می‌فرماید: «مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهانی اسلام به پرچمداری حضرت حجت است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهاد و ظهور و فرجش را در عصر حاظر قرار دهد. مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‌ای مسئولین را از وظیفه‌ای که بر عهده دارند منصرف کند، خظری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد».

انقلاب حرکتی است بزرگ به سمت یک هدف بزرگ و آن انقلاب جهانی اسلام به دست حضرت بقیه الله و تغیر وضعیت فرهنگی و سیاسی کل جهان است. هر مقدار که ما موازنه قدرت را در جهان تغیر دهیم امکان عمل به اسلام در داخل هم فراهم می‌شود. این طور نیست که اگر قدرت در دست غرب باشد و آنها بر جهان مسلط و امکانات هم در اختیارشان باشد و ما در تغیر موازنه قدرت تلاش نکنیم، آنها به ما اجازه دهند که حکومت اسلامی به پا کنیم.
هاشمی در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: دو رویکرد و دو جریان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد. یک رویکرد اینکه باید از اقتداری که جمهوری اسلامی ایجاد کرده استفاده کرد و روز به روز آن را تقویت کرد تا بتوانیم به آن هدف والا برسیم. لازمه این رویکرد هم در فرهنگ و هم اقتصاد خود را نشان می‌دهد.
در عرصه فرهنگی، فرهنگ غرب را نمی پسندند و سریان آن در جامعه اسلامی را تهاجم فرهنگی می‌داند و در برابر آن می‌ایستد، و در عرصه اقتصاد معتقد به اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی یعنی اقتصادی که می‌تواند قدرت نظام را به ثروت تبدیل کند و ابزار تبدیل این قدرت به ثروت را دارد.
رویکرد دوم به اقتداری که نظام اسلامی ایجاد کرده و از آن برخودار است اعتنایی ندارد و همه چیز از جمله اقتصاد را در هضم شدن در جامعه جهانی می‌داند. در این رویکرد نظام اقتصاد جهانی، نظام پیشرفته است که قطب و محور دارد و اگر ما بخواهیم پیشرفت اقتصادی داشته باشیم باید عضوی از این مجموعه جهانی بشویم و با آن تعامل داشته باشیم و نظام خودمان را متناسب با آن طراحی کنیم و اگر مستقل باشیم قدرت اقتصادی پیدا نمی‌کنیم.
هاشمی افزود؛ به نظر می‌رسد در رویکرد دوم که الان در دولت وجود دارد؛ ممکن است جایی هم هوشیارانه، رکود را به مرزی برسانند که خیلی از این کارخانه ها و شرکت ها ورشکسته شوند تا بتوانند نوسازی را بر اساس اقتصاد جهانی شروع کنند. و اگر شما بخواهید اجازه این تعاملات جهانی را ندهید به یک معنا اقتصاد را گروگان می‌گیرند تا اجازه آن ارتباطات داده شود. و می‌گویند اگر در جایی مناسبات قدرت ملی مزاحم این تعامل است باید با گفتگو آن را تغیر داد که همان برجام یک، دو، سه و چهار می‌شود.
هاشمی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم اداره کشور در دست طرفداران انقلاب قرارگیرد و این صرفا یک کار سیاسی نیست. اگر ما نتوانیم در جامعه، نسبت به برخورد این دو جریان و پایان آنها شفاف سازی کنیم بخشی از جامعه واقعا نمی‌تواند درست تصمیم بگیرد که چرا به این آقا رأی بدهیم به دیگری ندهیم.