سرویس: اقتصادی 21:22 - پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان:

لزوم ارائه برنامه های کاندیدای ریاست جمهوری در مناظره سوم/ رانت سیاسی وزرای دولت یازدهم، فضای کسب و کار را تهدید و فساد را تشدید کرد

دکتر حیدری گفت: اگر مناظرات بخواهد معنادار باشد باید یک مبنای علمی به گونه ای سازگار ارائه شود، نه اینکه فقط در گفته های خود شعار دهند زیرا مردم از شنیدن شعار خسته شده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی اصفهان شرق، با اشاره به برگزاری دو مناظره انتخابات ریاست جمهوری و لزوم ارائه برنامه کاندیدا در مناظره سوم، گفت: یکی از مشکلات ناظر بر دو مناظره قبلی این بود که زمانی که از حوزه اقتصادی صحبت می شد، سایر مقولات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دیده نشد و این در صورتی است که باید دایره های متداخل اقتصاد، فرهنگ و سیاست با هم ارتباط معنادار و متداولی داشته باشند.

دکتر محمدرضا حیدری با ذکر مثالی در حوزه سیاست خارجی اظهار کرد: برای مثال اگر دولتی بخواهد در حوزه سیاست خارجی وارد شود باید الزامات اقتصادی و سیاسی را مد نظر داشته باشد تا بتوان دیپلماسی اقتصادی را نیز شاهد باشیم و این مستلزم این است که بتوان برنامه های مدون داشته باشیم.

وی با تاکید بر ارائه برنامه توسط کاندیدا در مناظره سوم، افزود: کاندیدای ریاست جمهوری باید در برنامه های تلویزیونی و مناظرات خود، برنامه های آینده را ارائه دهند و این چیزی بود که در مناظرات به غیر از ارائه برنامه حجت الاسلام رئیسی دیده نشد.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان اذعان کرد: کاندیدا علاوه بر ارائه برنامه های خود باید محل تامین مالی برنامه را نیز ذکر کنند، برای مثال اگر در ایجاد اشتغال صحبت کردند باید رویکرد خود را نیز مطرح کنند تا مردم بدانند ایا به سرمایه خارجی دل بسته اند یا ظرفیت داخلی مد نظرشان است.

وی با اشاره به اینکه مناظره به جای ارائه برنامه، فضای تخریب همدیگر شده و این قطعا بازی کردن در زمین دشمن و تهدید منافع ملی است، تاکید کرد: اگر مناظرات بخواهد معنادار باشد باید یک مبنای علمی به گونه ای سازگار ارائه شود، نه اینکه فقط در گفته های خود شعار دهند زیرا مردم از شنیدن شعار خسته شده اند.

دکتر حیدری در پاسخ به سوالی مربوط به واردات دختر وزیر آموزش و پرورش و پرداختن برخی کاندیدا به آن، متذکر شد: اگر این واردات قاچاق باشد که مصداق عینی فساد است و فساد مثل موریانه کشور را می خورد و اگر قاچاق از رانت سیاسی برخوردار شود که مسلما شامل ابعاد وسیع تر می شود.

وی بیان کرد: مساله مهمی که باید به آن بپردازیم این است که دولتی تاجر باشد و این یعنی آغاز یک شکاف حکمرانی در دولت و قطعا برای کشور مضر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه دولت نباید با بخش خصوصی رقابت کند، گفت: اگر دولت رقیب بخش خصوصی باشد، در بلند مدت رشد اقتصادی کشور مسدود می شود و پایه های اقتصاد کشور به لرزه می افتد.

وی یکی از مبانی اصیل سیاست ورزی را مکمل بودن دولت و بخش خصوصی خواند و خاطرنشان کرد: دولت قدرت دارد و اگر با ثروت همراه شود، تزویر راس سوم جامعه شده و جامعه را به انحطاط خواهد کشاند و این در صورتی است دولت باید بستر ساز باشد نه اینکه خود را در سیاست گذاری های اقتصادی ذینفع ببیند.

دکتر حیدری اظهار کرد: اگر دولت ذینفع واحد شود، توده مردم فکر می کنند که جایی در جامعه ندارند و منافع اصلی سود اقتصادی در اختیار گروه معدودی از مردم قرار دارد.

وی با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در چهار سال گذشته، افزود: دولت نشان داد که وابستگان مدیران ارشد به واسطه رانت و قدرت از جایگاه بالاتری در تجارت برخوردارند و این تشدید فساد و تهدید فضای کسب و کار در جامعه است.

انتهای پیام/ زهرا شجاعی

 

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.