سرویس: اخبار شهرستان 16:47 - پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396

رئیس صنف کشاورزان شرق اصفهان:

لزوم مهلت بخشودگی سود تسهیلات کشاورزان اصفهانی تا آبان سال جاری/ خزانه کشاورزان بدهکار تا زمان برداشت محصول خالیست

محسنی گفت: بانک کشاورزی اگر واقعا می خواهد کمکی به کشاورزان کند، مهلت بخشودگی سود تسهیلات وام کشاورزان را تا پایان آبان ماه سال جاری قرار دهد.

به گزارش اصفهان شرق، سرپرست مدیریت بانک کشاورزی استان از آغاز طرح بخشودگی سود تسهیلات کمتر از ۲۵۰ میلیون ریال کشاورزان بدهکار به بانک کشاورزی در استان اصفهان خبر داد.

مرتضی افشاری افزود: برای این مرحله ۴۴۵ میلیارد ریال اعتبار در استان تخصیص داده شده و خسارت دیدگان ناشی از حوادث غیرمترقبه، بدهکاران تسهیلات مسکن روستایی و آسیب‌دیدگان حوادث غیرمترقبه که بدهی آنان استمهال شده، در اولویت هستند و دیگر بدهکاران بخش کشاورزی مشمول این قانون در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه این طرح فقط تا پایان اردیبهشت ادامه دارد گفت: در مرحله اول این طرح که اسفند سال قبل اجرا شد بدهی ۹ هزار کشاورز بیش از ۲۷۵ میلیارد ریال بخشوده شد.

بر این اساس و با توجه به وضع سخت معیشتی کشاورزان شرق اصفهان بر آن شدیم تا گفتگویی با نماینده صنف کشاورزان شرق اصفهان که پای ثابت کمک و همدلی با کشاورزان آسیب دیده شرق اصفهانی است، داشته باشیم.

رئیس صنف کشاورزان شرق اصفهان با اشاره به فشار بر ضامنین وام گیرندگان از بانک کشاورزی گفت: با فشار بانک کشاورزی بر ضامنین، وام گیرندگان مجبور به تمدید وام های خود با سود مصوب شدند و این در صورتی بود که بعد از این فشار، مرحله اول طرح بخشودگی سود تسهیلات به شرط پرداخت اصل وام در اسفند مطرح شد.

حسن محسنی با تاکید بر اینکه مطمئنا مسئولان بانک کشاورزی قبل از اجرای مصوبه دولت، از اجرای آن مطلع می شوند، اظهار کرد: چرا مسئولان بانک کشاورزی که از مصوبه بخشودگی سود تسهیلات کشاورزان، خبر داشتند فشار بی جهت به کشاورزان بدبخت وارد کردند به نحوی که اکثر کشاورزان مجبور به تمدید وام خود شدند، در صورتی که می توانستند به کشاورزان بگویند تا اسفندماه برای تمدید وام خود منتظر بمانند.

وی افزود: بعد از مطرح شدن بخشودگی تسهیلات وام کشاورزان، عده کمی از کشاورزان توانستند از این بخشودگی استفاده کنند و کل بدهی را در اسفندماه پرداخت کنند و حدود 30 تا 40 درصد دیگر از کشاورزان بدهکار به بانک کشاورزی باقی مانده اند.

رئیس صنف کشاورزان شرق اصفهان با اشاره به اینکه بانک کشاورزی طی این مدت با کشاورزان کنار نیامد، بیان کرد: سرپرست مدیریت بانک کشاورزی استان از مهلت سه ماهه بخشودگی سود تسهیلات وام کشاورزان درصورتی خبر داد که خزانه پولی کشاورزان تا قبل از برداشت محصول غله شان خالی است و پایان اردیبهشت قطعا مهلت ایده الی برای کشاورزان نیست.

وی تاکید کرد: بانک کشاورزی اگر واقعا می خواهد کمکی به کشاورزان کند، مهلت بخشودگی سود تسهیلات وام کشاورزان را تا پایان آبان ماه سال جاری قرار دهد که کشاورز دستش به پول فروش گندم رسیده باشد وگرنه 40 درصد کشاورزان باقی مانده باز هم از این تسهیلات بی نصیب می شوند.

*کمیته پنج نفره آب و خاک کشاورزی کاملا فنی عمل می کند

محسنی در بخش دیگر گفتگو با اشاره به اینکه به دلیل عقب افتادن کشت پاییزه، مزارع نیاز به آب تا اواسط خرداد ماه سال جاری دارد، اذعان کرد: سال گذشته آب تا پنج خرداد بسته شد ولی به دلیل کشت پاییزه امسال از اول به دوم، کمیته پنج نفره تصمیم گرفت تا آب تا اواسط خرداد برای ابیاری مزارع و تکمیل کشت، باز باشد.

وی یادآور شد: کمیته پنج نفره آب و خاک کشاورزی، کاملا فنی عمل می کند و هیچ گونه مسائل سیاسی در امرو کشاورزان را دخالت نمی دهد.

انتهای پیام/ شجاعی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.