سرویس: اقتصادی 11:45 - سه شنبه 19 اردیبهشت 1396

تفاوت قیمت مغازه تا میدان تنها 15 درصد است؛

بی ثباتی قیمت‌ها در بازار میوه اصفهان/ هر کیلو زردآلو 20 هزار تومان

میوه‌فروشی‌های سطح شهر اصفهان اقدام به عرضه میوه و تره‌بار در قیمت‌های متفاوتی کرده و در دفاع از این اقدام، به دلایلی نظیر کم‌دوام بودن این محصول، نبود بسته‌بندی مناسب برای عرضه محصولات و متفاوت بودن نوع محصول و کیفیت آن اشاره می‌کنند.

به گزارش اصفهان شرق، تفاوت قیمت یک کالای مشخص در مغازه‌های شهر یا بعضاً در مغازه‌های یک خیابان اتفاقی است که تقریباً برای همه ما مشهود بوده و همین تفاوت قیمت‌ها است که موجب شده مردم برای پوشش این ریسک به مغازه‌های بزرگ یا اصطلاحاً هایپرمارکت‌ها تمایل بیشتری پیدا کنند.

نوسان قیمت‌ها اگرچه تا حد زیادی به عملکرد اصناف، ناظران و بازرسان مربوط می‌شود اما از دید اقتصادی، ریشه‌ای کاملاً علمی داشته و دلیل آن، بی‌ثباتی قیمت‌ها و وجود تورم انتظاری در اذهان مردم است.

در وضعیت کنترل دستوری تورم، قیمت‌ها رو به بی‌ثباتی گذاشته و در گوشه‌کنار خیابان‌ها و به‌ صورت غیررسمی خود را نشان می‌دهند؛ این بی‌ثباتی به‌ تدریج خود را به‌ عنوان یک حقیقت در بازار تثبیت می‌کند و پس‌ از آن شوک‌های قیمتی یک‌باره خود را نمایان می‌کنند.

*قیمت‌های متنوع میوه در مغازه‌های شهر

معضل تفاوت قیمت در برخی اصناف اما شدت بیشتری داشته و این اتفاق در بازار میوه به‌ وضوح قابل‌ مشاهده است؛ قیمت‌ها در میوه‌فروشی‌ها از مغازه‌ای به مغازه دیگر متفاوت است و این تفاوت حتی در ساعت‌های مختلف روز نیز خود را به‌ خوبی نشان می‌دهد.

میوه‌فروشی‌های سطح شهر اقدام به عرضه میوه و تره‌بار در قیمت‌های متفاوتی می‌کنند و در دفاع از این اقدام به دلایلی نظیر کم‌دوام بودن این محصول، نبود بسته‌بندی مناسب برای عرضه محصولات و متفاوت بودن نوع محصول و کیفیت آن اشاره می‌شود.

*نبود بسته‌بندی مناسب، عامل تنوع قیمت‌ها است

در همین راستا نوروزعلی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: مشکل عمده‌ای که میوه‌فروش‌های سطح شهر با آن دست‌ و پنجه نرم می‌کنند، بسته‌بندی محصولات است.

وی افزود: هزینه حمل میوه و تره‌بار نیز معضل دیگر خرده‌فروشان میوه و تره‌بار است که فعالیت این بخش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

رئیس اتحادیه خرده‌فروشان میوه و تره‌بار با اشاره به قدرت خرید پایین مردم خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه هزینه‌های جانبی پیرامون شغل میوه و تره‌بار فروشی زیاد است، اما به دلیل قدرت خرید پایین مردم امکان افزایش قیمت بیشتر از مصوب اتحادیه برای خرده‌فروشان وجود ندارد.

*تفاوت قیمت مغازه تا میدان تنها 15 درصد است

اسماعیلی در رابطه با تفاوت قیمت میوه و تره‌بار در میوه‌فروشی‌های سطح شهر با میدان میوه و تره‌بار گفت: طبق مصوبه اتحادیه میوه و تره‌بار، خرده‌فروشان اجازه دارند به میزان 15 درصد به قیمت‌های عمده میوه و تره‌بار اضافه کرده و در سطح خرده‌فروشی عرضه کنند.

وی در رابطه با تخلفات احتمالی که ممکن است در میوه‌فروشی‌های سطح شهر اتفاق بیافتد، تصریح کرد: هر یک از شهروندان اگر متوجه گران‌فروشی یک واحد عرضه میوه و تره‌بار شد می‌تواند با اتحادیه میوه و تره‌بار تماس گرفته و این موضوع را گزارش دهد.

رئیس اتحادیه خرده‌فروشان میوه و تره‌بار اضافه کرد: بعد از پیگیری مأموران گشت اگر صحت گران‌فروشی واحد صنفی به اثبات رسید، آن واحد به دلیل گران‌فروشی بسته خواهد شد.

*قیمت انواع اقلام میوه

اسماعیلی در ادامه به قیمت برخی اقلام میوه و تره‌بار که در سطح خرده‌فروشان عرضه می‌شود اشاره کرد و بیان داشت: سیب‌ درختی از 3 هزار تومان تا 5 هزار و 500 تومان، پرتقال تامسون شمال از 3 هزار تومان تا 4 هزار و 500 تومان، پرتقال والنسیا از 3 هزار تومان تا 7 هزار تومان، موز از 3 هزار و 500 تا 5 هزار تومان و توت‌ فرنگی اصفهان 17 هزار تومان در میوه‌فروشی‌های سطح شهر عرضه می‌شود.

وی قیمت برخی اقلام سبزی و صیفی را که در سطح خرده‌فروشان عرضه می‌شود بدین گونه اعلام کرد: گرمک از یک هزار و 500 تومان تا 2 هزار و 200 تومان، سیب‌زمینی از یک هزار و 200 تومان تا 2 هزار و 500 تومان، پیاز یک هزار و 200 تومان تا 2 هزار تومان، خیار اصلاحی از یک هزار و 500 تا 2 هزار تومان، کلم بروکلی از 2 هزار تومان تا 3 هزار تومان، بامیه ریز 8 هزار تومان، گوجه‌ درختی از 2 هزار تومان تا 4 هزار تومان.

*هر کیلو زردآلو 20 هزار تومان

اسماعیلی در ادامه قیمت خرده‌فروشی نوبرانه‌های بازار میوه و تره‌بار را اعلام کرد و افزود: هر کیلو گوجه‌ سبز از 5 هزار تومان تا 15 هزار تومان، زردآلو سرخس 20 هزار تومان و باقالا از یک هزار تومان تا یک هزار و 500 تومان به فروش می‌رود.

رئیس اتحادیه خرده‌فروشان میوه و تره‌بار در پایان در خصوص دلیل متغیر بودن قیمت میوه و تره‌بار اعلام‌ شده در سطح خرده‌فروشان گفت: تفاوت در نوع محصولات، کیفیت محصولات، محیط کشت و بسته‌بندی آن‌ها مهم‌ترین عوامل متغیر بودن قیمت محصولات هستند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.