سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 10:37 - دوشنبه 18 اردیبهشت 1396

یک متخصص تغذیه عنوان کرد؛

بازگشت به طب سنتی در درمان بیماری ها/زیاده روی در مصرف دمنوش ها منجر به مرگ می شود

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف بیش از حد جوشانده و دمنوش ها، نه تنها مفید نیست بلکه مو جب مسمومیت‌های شدید و در مواقعی منجر به مرگ می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، مریم معصومی گفت: اعتماد به نقش درمانی گیاهان، از دیرباز در ایران مرسوم بوده و بینش درمان با دارو را در قدیمی ترها، نقض می‌کند. در چند سال اخیر مصرف دمنوش‌های گیاهی در جامعه رواج یافته است و حتی کم سن و سال تر‌ها را به این وادی کشانده است.

وی افزود: علاقه به مصرف دمنوش‌های میوه‌ای و گیاهی، اهداف متعددیرا دنبال می‌کند. بعضی از افراد با شنیدن تجربه‌های خوب طب سنتی، به منظور بهره بردن از نقش درمانی گیاهان، خود را ملزم به استفاده از داروهای گیاهی می‌کنند. گروهی دیگر به منظور تجربه طعم‌های متفاوت نوشیدنی ها، و یا ایجاد تنوع و تحت تأثیر مدگرایی، به مصرف دمنوش‌ها گرایش پیدا کرده اند.
متخصص تغذیه خاطر نشان کرد: دمنوش عصاره‌ای از اجزای خشک شده گیاهان دارویی است که به شیوه سنتی تهیه شده و استفاده می‌شود.
در حال حاضر دمنوش‌های آماده با مارک‌ها و بسته بندی‌های مختلف تولید شده که با اضافه کردن مواد افزودنی به اصل گیاه، خاصیت دارویی آن را به حداقل می‌رساند براین اساس توصیه می‌شود از گیاهان خشک طبیعی استفاده شود.
وی عنوان کرد: مصرف دمنوش گیاهانی، چون گل گاوزبان، بابونه، نعناع، دارچین، چای سبز و … از جمله نوشیدنی هایی است که جایگزین چای سیاه شده و اثرات سوء آن را به فرآیندی مفید برای سلامت بدن تبدیل کرده است. ناگفته نماند مصرف بیش از حد و بی رویه این گیاهان نیز عوارضی، چون ایجاد حساسیت و حتی مسمومیت‌های شدید را به همراه می‌آورد.
معصومی با اشاره به اثرات درمانی جوشانده اذعان داشت: ازجوشاندن مستقیم گیاهان دارویی با آب، عصاره‌ای قوی، با طعم و بویی کاملا طبیعی به دست می‌آید که اثرات قوی تری را نسبت به عرقیجات و دمنوش‌ها در سیستم بدن ایجاد می‌کند. براین اساس با توجه به تاثیر قوی و فوری این نوشیدنی‌ها بر برخی از ارگان‌های مختلف بدن، مصرف بی رویه و بدون آگاهی از این گیاهان می‌تواند خطرناک و منجر به مسمومیت یاحتی مرگ شود.
وی در پایان گفت: قبل از مصرف هرگونه دمنوش و جوشانده، حتما از حساسیت‌ها و عوارض آن آگاه بوده و تحت نظر پزشک متخصص مصرف شود.
انتهای پیام/میزان
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.