سرویس: سیاسی » انتخابات 16:05 - شنبه 16 اردیبهشت 1396

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی

به مردم اطمینان داریم/ تبیین موارد تخلف در انتخابات شوراها

رییس هیئت نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهرها و روستاهای استان اصفهان گفت: مردم بدانند دشمنان در تلاش هستند مردم را از پای صندوق های رأی دور کرده تا ضعف حضور را منعکس کنند، اما ما اطمینان داریم که علیرغم این دیدگاه شیطانی، مردم حضوری پُر رنگ در انتخابات خواهند داشت.

به گزارش اصفهان شرق،  اصل ایجاد شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی، نشان‌دهنده اهتمام نظام جمهوری اسلامی ایران به مجموعه متنوع فکرها، مشورت‌ها و دیدگاه‌ها در اداره امور کشور است و این موضوع، نقطه مقابل نظام‌های ارتجاعی و استبدادی است.

امروز برای اطلاع بیشتر درباره چگونگی نظارت بر سلامت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، چگونگی رعایت قانون توسط کاندیداها و دیگر موارد مطرح در این رابطه، گفتگویی را با «حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و رییس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستای استان اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

* رعایت قانون در انتخابات از مهمترین مباحث مطرح است، نظر شما چیست؟

سالک: اولین مطلبی که مردم باید به آن توجه خاصی داشته باشند، اینکه حضور مردم در پای صندوق های رأی و انتخاب انسان های متدین، با عملکرد مثبت و توجه به مدیریت و توانمندی کاندیداها امری مهم و یک واجب عبادی و سیاسی برای کشور است، بر همین اساس حضور پر قوت مردم در انتخابات پاسخی محکم به دشمنان خواهد بود و انسجام مردم و نظام را تضمین می کند.

البته با آنچه که ما از مردم با بصیرت مردم سراغ داریم، قطعاً جز این نخواهد بود.

در کشور اساس را بر اجرای قانون اساسی و قوانین و مقرراتی که مجلس تصویب می کند، قرار داده ایم و معتقدیم اگر از قانون خارج شویم، جامعه را به هرج و مرج کشانده ایم، از این رو حرکت در مدار قانون از اصول اولیه است.

خداوند متعال برای سعادت بشر در دنیا و آخرت، ضوابطی را تنظیم کرده  و آنها از طریق پیامبران در اختیار ما قرار داده است بر همین اساس اجرای قانون از رسالت های انسانی است.

در جریان انتخابات ضرورت دارد که انتخاب شوندگان، حامیان آنها و هم مردم قانون را رعایت کنند، به ویژه اینکه در آستانه انتخابات هستیم لازم است به موضوع تبلیغات در انتخابات پرداخته شود و نباید از قانون تجاوز کرد، زیرا در غیر این صورت ۳ حق را از جمله حق مردم، حق حاکمیت و نظام و حق افراد رای دهنده که حق الناس است را نابود کرده ایم.

تحقق این حقوق در سایه اجرای قانون خواهد بود.

*شبکه های مجازی این روزها در رابطه با تبلیغات مسئله ساز شده اند، آیا قانون خاصی برای تبلیغات و نظارت بر آنها در شبکه های مجازی وجود دارد؟

سالک: در انتخابات قوانین متعددی داریم، از جمله ماده ۶۲ و ماده ۶۳ قانون که بر روی انتخابات از حیث قانونی نظارت کامل دارد.

در فضای مجازی در کمیته امنیت شورای عالی فضای مجازی از چندین ماه قبل دستورالعملی هم برای امنیت فضای مجازی و جلوگیری از افرادی که تخلف می کنند تنظیم شد و هم برای تمام دستگاه های ذیربط نیز در راستای اجرای قانون، دستورالعمل هایی برای قبل از انتخابات، حین انتخابات و پس از انتخابات تصویب و به کلیه دستگاهها ابلاغ شد.

بنابراین دستگاه ها مطلع هستند که در فضای مجازی، مجاز به انجام چه مواردی هستند.

در فضای مجازی رسانه ها دو دسته هستند، یک عده رسانه بیگانه و دوم رسانه هایی که داخل کشور قرار دارند و اقدام به تنظیم سایت های متعدد می کنند تا به نحوی از کاندیداها و حامیان خود حمایت کنند.

نکته مهم این است که تبلیغات زود هنگام تخلف قانونی است، چه قبل از آغاز فرصت تبلیغات و چه در حین زمان تبلیغات چنانچه تخلف در تبلیغات داشته باشند، برخوردهای قانونی انجام خواهد شد.

* شروع تبلیغات از چه تاریخی قانونی است؟

سالک: از ۲۱ تا ۲۸ اردیبهشت ماه ۹۶، یعنی ۲۴ ساعت قبل از آغاز انتخابات، زمان تبلیغات است.

اما در حال حاضر شهرداری می تواند تبلیغات زودهنگام را از سطح شهر جمع آوری کند و از سوی دیگر اطلاع رسانی مردم به دستگاه های ذیربط در خصوص تخلفات تبلیغاتی نیز امکان پذیر است.

*مواد قانونی را تشریح می کنید تا هم مردم و هم حامیان کاندیداها در جریان آن قرار بگیرند؟

سالک: ماده ۶۳ اصلاحیه قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ممنوعیت هایی را اعلام کرده است که در بند اول این ماده قانونی، نوشتن یا اظهار موارد خلاف واقع را ممنوع کرده زیرا واقعیات باید منعکس شود.

در بند دوم این ماده قانونی قید شده که در هفته تبلیغات دیوارنویسی و راه اندازی کارناوال های تبلیغاتی ممنوع است.

فعالیت کارکنان در ساعت اداری در دستگاه های اداری و استفاده از امکانات دولتی و شهرداری ها برای انجام تبلیغات ممنوع است، البته متأسفانه تاکنون چند مورد از این تخلفات گزارش شده است.

سخنرانی در مجامعی که صدای بلندگو از محیط محل سخنرانی خارج شود، ممنوع است چرا که صدای سخنرانی باید در همان محل باشد.

سخنرانی در جایگاه های نماز جمعه قبل از آغاز خطبه ها تخلف است، فعالیت های تبلیغاتی مجریان برگزار کننده انتخابات جزو موارد تخلف به شمار می رود.

همچنین تبلیغ علیه نامزدهای دیگر و به ویژه هتک حرمت کاندیداها هم ممنوع است و تخلف آشکار به شمار می رود.

انجام تبلیغات قبل از زمان قانونی تخلف محسوب می شود و مردم می توانند تخلفات را به عنوان ناظر ملی بر کاندیداها به دستگاههای ذیربط مثل دادسراها، فرمانداری ها و بخشداری ها اطلاع دهند.

* چه صحبتی با مردم با توجه به هجمه های تبلیغاتی مجازی و غیرمجازی دارید؟

سالک: ما تلاش کرده ایم انتخاباتی سالم، توأم با امنیت و گستردگی را داشته باشیم، بنابر این حضور مردم تعیین کننده است.

رهبر معظم انقلاب فرمودند: «حضور مردم در عرصه انتخابات نقش آفرین است»؛ ۳۸ سال از عمر انتقلاب اسلامی می گذرد و حضور مردم تضمین کننده تداوم انقلاب اسلامی بوده است.

تردید نداریم که تا ظهور حضرت مهدی(عج) حضور منسجم مردم در صحنه های سیاسی تداوم خواهد داشت، اما باید به چند توصیه توجه کرد.

مردم نباید تحت تأثیر تبلیغات سوء و شیطانی رسانه های بیگانه در فضای مجازی قرار بگیرند، مردم بدانند دشمنان در تلاش هستند مردم را از پای صندوق های رأی دور کرده تا ضعف حضور را منعکس کنند، اما ما اطمینان داریم که علیرغم این دیدگاه شیطانی، مردم حضوری پُر رنگ در انتخابات خواهند داشت.

بیش از ۳۴۸ ماهواره جهانی داریم که ۱۱۷ ماهواره آن در ایران قابل رؤیت است و هزاران شبکه تلویزیونی افزون بر سایت ها و مطبوعات در این عرصه ها فعالیت دارند، دشمن از طریق این شبکه ها تلاش می کند درون نظام را در انتخابات سست و بی هدف جلوه بدهد.

مردم نباید توجهی به شیطنت و انحرافات رسانه های بیگانه داشته باشند بلکه باید با تکیه به معتمدین خود، انتخاب اصلح انجام دهند.

مردم می دانند که این اتقلاب اسلامی ثمره خون شهیدان است و باید از این دستاورد بزرگ حفاظت کنیم، بر همین اساس حضور پر شور و با شعور مردم در پای صندوق های رأی، دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران را مأیوس خواهد کرد.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.