سرویس: اقتصادی 10:36 - شنبه 16 اردیبهشت 1396

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

«ذوب‌آهن» با بدهی ۶ هزار میلیارد تومانی در آستانه ورشکستگی / دولت خریدار ریل ذوب‌آهن نیست

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از بدهی سنگین ۶ هزار میلیارد تومانی کارخانه ذوب‌آهن اصفهان خبر داد و گفت: با وجود تولید تکنولوژی‌های به روز ریلی ملی و بالاترین استانداردها جهانی در ذوب‌آهن، دولت یازدهم حاضر به خرید تولیدات و ریل این شرکت نیست.

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی لارگانی با بیان اینکه کارخانه ذوب‌آهن اصفهان به دلیل عدم فروش محصولات تولیدی‌ در آستانه ورشکستگی قرار دارد، اظهار داشت: برخی از مسئولان وزارت راه برای رفتن به سفرهای خارجی و درآمد هنگفت ناشی از واردات، مانع خرید کالاهای داخلی می‌شوند.

وی پیرامون اینکه وزارت راه و شهرسازی بی‌رویه کالاهای تولید داخلی ذوب‌آهن را بدون هیچ‌گونه قراردادی با این شرکت از خارج کشور وارد می‌کند، تاکید کرد: در سال گذشته بالغ بر 3.5 میلیون تن آهن‌آلات وارد کشور شده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با اشاره به سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، افزود: کجای این سیاست دولت با شعار سال 95 همخوانی دارد؟

وی با بیان اینکه ذوب‌آهن اصفهان در چندین سال به دنبال خط تولید ریل بوده است، گفت: این کارخانه در 2 سال توانسته با تکنولوژی به روز با بالاترین استانداردهای جهانی ریل مورد نیاز داخل کشور را تولید کند، اما دولت حاضر به خرید ریل ذوب‌آهن نیست، زیرا خریدار ریل دولت است.

واردات ریل و انعقاد قرارداد ریلی وزارت راه با کشورهای خارجی

موسوی لارگانی بیان کرد: در زمان تولید ریل، وزارت راه و شهرسازی ایرادات فراوانی به ذوب‌آهن گرفت‌ برای مثال متراژ تولیدی شرکت 12 متر است باید طول آن بیشتر شود و امثال دیگر، که کارخانه هر خواسته‌ای این وزارتخانه داشته را اجرایی کرده، اما اکنون وزارت راه قرارداد ریلی را با کشورهای خارجی منعقد کرده و ریل را وارد می‌کند.

وی یادآور شد: در سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل رهبر معظم انقلاب فرمودند: دولت باید بر خود حرام کند، کالایی که در داخل تولید می‌شود از مشابه خارجی آن استفاده کند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در اول فروردین سال 96 در مشهد مقدس، تاکید کرد: ایشان فرمودند واردات کالایی که مشابه داخلی آن وجود دارد، حرام شرعی و قانونی است؛ بنابراین مسئولان با چه توجیهی در حال واردات ریل از خارج هستند، معلوم نیست.

وی ادامه داد: با تمام این سفارشات رهبری؛ متاسفانه وزیر راه و شهرسازی با غرور و تکبری که دارد، هیچ‌گونه توجهی به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در زمینه حمایت از تولید داخلی و اشتغال کشور ندارد.

انباشت تولیدات ذوب‌آهن در کارخانه با واردات کالاهای مشابه داخل

موسوی لارگانی با ابراز تاسف از نابودی تولیدات داخل و اشتغال کشور، اظهار داشت: وزارت راه به‌جای حمایت از تولید ریل ملی و خرید تولیدات ذوب‌آهن اصفهان، به ورود کالاهای مشابه داخل رو آورده و همین واردات، کارخانه را در آستانه ورشکستگی قرار داده، چرا که تولیدات در شرکت انبار شده و هیچ‌گونه خریداری ندارد.

وی با اشاره به اشتغال مستقیم 8 تا 10 هزار نفر در ذوب‌آهن اصفهان، گفت: در این کارخانه با قدمت کهن بیش از چندین هزار نفر هم غیرمستقیم فعالیت دارند و افرادی که از سال 1346 در آن فعال بودند و اکنون در ردیف بازنشستگان قرار دارند با عدم پرداخت به موقع حقوق‌ها و مزایا مواجه شده‌اند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: هنگامی که دولت ریل ملی ذوب‌آهن را خریداری نمی‌کند و وزارت راه هم اقدام به واردات بی‌رویه آهن‌آلات مشابه داخل کرده، کارخانه با انباشت تولیدات با بدهی سنگین 6 هزار میلیارد تومانی روبه‌رو می‌شود و نارضایتی زیادی بین کارگران صنعت فولاد و ذوب‌آهن فراهم خواهد شد.

وی با انتقاد از اینکه سال‌ها است ریل از کشورهای مختلف وارد ایران می‌شود، اظهار داشت: با وجود تولید ریل ملی با بالاترین استاندادرهای جهانی طی 2 سال در ذوب‌آهن اصفهان، همچنان واردات ریل ادامه داد و حتی وزارت راه و شهرسازی حاضر نیست هیچ‌گونه قراردادی با ذوب‌آهن منعقد کند.

موسوی لارگانی پیرامون اینکه علت عدم‌ حمایت از طرح تولید ریل ملی و واردات ریلی با وجود تولید داخلی عمده سوالاتم از مجلس و وزیر راه و شهرسازی بوده است، گفت: وزیر راه می‌گوید ذوب‌آهن نتوانسته نیازهای ما را تامین کند.

وی با اشاره به بازدید شخصی خود و همچنین تعداد بسیاری از اعضای مجمع نمایندگان از روند تولیدات کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، اظهار داشت: تولیدات این کارخانه کاملا به روز و مطابق استانداردهای جهانی است و حتی ذوب‌آهن تمام خواسته‌های وزارت راه را بدون هیچ‌گونه کاستی اجرایی کرده، اما وزارتخانه و دولت حاضر به خرید محصولات آن نیست.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس ادامه داد: با وجود پرسش سئوالات گوناگون، هنوز دولت تا این لحظه که اطلاع دارم حاضر به قبول این مسئله که ریل را وارد می‌کنند، نرفته و متاسفانه سئوال بنده در دستور کار مجلس قرار نگرفته و بسیار کوتاهی می‌شود.

وی بیان کرد: با واردات بی‌رویه آهن‌آلات مشابه داخلی از خارج، نبود خریدار و انباشت تولیدات ذوب‌آهن در کارخانه اکنون ذوب‌آهن اصفهان 6 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها، سازمان تامین اجتماعی، سازمان مالیاتی و کارکنان خود بدهکار است.

موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه اگر به داد کارخانه ذوب‌آهن اصفهان نرسند، این کارخانه در آینده نه چندان دور ورشکست خواهد شد، افزود: چنانچه از کالای داخل خریداری شود دیگر آقایان نمی‌توانند برای واردات به خارج از کشور بروند و از کنار واردات درآمدهای هنگفت کسب کنند.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.