سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 08:00 - جمعه 15 اردیبهشت 1396

معاون آب منطقه‌ای استان اصفهان:

احیای زاینده‌رود نیازمند فعالیت‌های فرهنگی است/ ملاحظات سیاسی موجب ایجاد مشکلات آبی شد

معاون آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: مسائل سیاسی و امنیتی در چند دهه اخیر باعث افزایش بارگذاری بر رودخانه شده و احداث صنایعی که تأمین‌کننده منابع اولیه موردنیاز کشور هستند، بر مشکلات آب حوضه زاینده‌رود افزود.

به گزارش اصفهان شرق، علی بصیرپور در کارگاه تهیه راهبرد کشوری برنامه کمک‌های کوچک تسهیلات محیط‌زیست جهانی در فاز عملیاتی ششم در رابطه با بحران آبی کشور اظهار داشت: در دهه اخیر بحران آبی که گریبان‌گیر کشور و به‌ خصوص استان اصفهان شده؛ بی‌سابقه بوده است.

وی افزود: در ابتدا نظر جمعی بر آن بوده که این بحران گذراست و چندان پایدار نیست اما در ادامه با تداوم این بحران، جدیت آن بیش‌ از پیش احساس شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان اصفهان خاطرنشان کرد: در همین زمینه نظریه‌های مختلفی از جمله تغییر اقلیم برای خشکی زاینده‌رود مطرح می‌شد و نظریه عدم توجه به توسعه پایدار در حوضه آبریز یکی از مهم‌ترین این نظریه‌ها بود.

بصیرپور خاطرنشان کرد: حوضه زاینده‌رود بزرگ‌ترین حوضه آبریز فلات مرکزی ایران است و در حال حاضر بارندگی خوبی ندارد؛ رودخانه زاینده‌رود نقش مهمی در تأمین آب مرکز ایران را دارد و آب شرب حدود 5 میلیون نفر از این محل تأمین می‌شود.

وی اظهار داشت: زاینده‌رود از ابتدا حق آبه دار داشته و قدمت برخی از این اسناد به 2 هزار سال می‌رسد اما مسائل سیاسی و امنیتی در چند دهه اخیر باعث افزایش بارگذاری بر رودخانه شده و احداث صنایعی مانند فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، نیروگاه‌های برق، پلی اکریل و کارخانه‌های بزرگ و کوچک که تأمین‌کننده منابع اولیه موردنیاز کشور هستند؛ بر مشکلات آب حوضه زاینده‌رود افزود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان اصفهان اذعان کرد: زاینده‌رود به لحاظ تاریخی و فرهنگی تاریخچه گران‌بهایی دارد و در فصل بهار، جذب گردشگر زیادی داشته و همه تورهای بین‌المللی بر بازدید از زاینده‌رود تأکید دارند.

وی یادآور شد: از مهم‌ترین مشکلاتی که به‌ واسطه بحران آبی گریبان‌گیر اصفهان شده است می‌توان به خشک شدن زاینده‌رود، تبعات زیست‌محیطی، فرهنگی و اجتماعی خشک شدن آن، عدم تأمین حق آبه کشاورزان، خشکی تالاب گاوخونی، ریز گردهای ناشی خشک شدن تالاب، مشکلات استفاده از پساب برای تولیدات کشاورزی اشاره کرد.

بصیرپور تصریح کرد: تا به‌ حال، راهکارهای متعددی برای مبارزه با این مشکلات پیش‌بینی‌ شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به منع بارگذاری جدید، تعادل بخشی آب زیرزمینی که 10 پروژه مجزا را شامل می‌شود؛ تعدیل پروانه‌ها و پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی که با همکاری وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان صورت گرفته، مطالعات مدیریت به‌ هم‌ پیوسته حوضه زاینده‌رود، طرح‌های ساماندهی حوضه زاینده‌رود اشاره کرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان اصفهان در خاتمه تأکید کرد: اجرای این طرح‌ها و برنامه‌ها بیشتر از اینکه به تزریق پول نیاز داشته باشد؛ مستلزم اقدامات فرهنگی و اجتماعی است و این امر زمان‌بر بوده و حضور مؤثر تشکل‌های مردمی و غیردولتی را بیش‌ از پیش نیاز دارد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.