سرویس: اجتماعی 13:11 - پنجشنبه 14 اردیبهشت 1396

در اصفهان اجرا می‌شود

خرید آسان دوچرخه با طرح «بفرمائید دوچرخه»

اصفهان، شهری که از گذشته به شهر دوچرخه‌ها معروف بود اما اکنون گذر دوچرخه این روزها بسیار کم شده و آلودگی هوا و ترافیک بر شهر چیره شده است، شهرداری اصفهان برای بازگشت به آن روزها و تبدیل شدن مجدد اصفهان به شهر دوچرخه‌ها و همچنین بهبود هوای اصفهان با طرحی با نام «بفرمائید دوچرخه» وارد میدان شده است.

به گزارش اصفهان شرق، اصفهان، شهری است که از گذشته به شهر دوچرخه‌ها معروف بود اما اکنون گذر دوچرخه این روزها بسیار کم شده  و آلودگی هوا و ترافیک بر شهر چیره شده است.

شهرداری اصفهان برای بازگشت به آن روزها و تبدیل شدن مجدد اصفهان به شهر دوچرخه‌ها و همچنین بهبود هوای اصفهان با طرحی با نام «بفرمائید دوچرخه» وارد میدان شده است.

مهدی جمالی‌نژاد، شهردار اصفهان پیرامون شروع این طرح در اصفهان اظهار داشت: پویش مردمی ترافیک شهر اصفهان با رفع مشکلات مختلفی که در مسیر احیای فرهنگ دوچرخه‌سواری وجود دارد، زمینه را برای خرید نه ‌تنها دوچرخه، بلکه دیگر پاک‌روها فراهم می‌کند.

در این طرح مردم می‌توانند از فروشگاه‌های فروش دوچرخه که با شهرداری اصفهان قرارداد دارند، دوچرخه با شرایط ویژه و تسهیلات خریداری کنند؛ طرحی که با ارائه وام قرض‌الحسنه و مدت‌دار می‌تواند عده زیادی از مردم را صاحب دوچرخه کرده و آلودگی و ترافیک را از اصفهان دور کند.

سه‌شنبه‌های بدون خودرو بهترین فرصت برای شنیدن سخن شهروندانی است که معتقد هستند فرهنگ دوچرخه‌سواری باید به صورت ویژه گسترش پیدا کند تا از معضلات امروز زندگی شهرنشینی کمی فاصله بگیریم.

*مردم باید به دوچرخه‌سواری تشویق شوند

خانمی که به همراه دو فرزند و همسر خود به چهارباغ آمده بود درباره این طرح چنین گفت: امروز از چنین طرحی آگاه شدم و عقیده دارم طرح بسیار جالبی است چراکه مردم بیشتر تشویق به خرید دوچرخه و استفاده از آن می‌شوند؛ چند وقتی است که با شروع طرح سه‌شنبه‌های بدون خودرو و بهتر شدن هوا استفاده از دوچرخه بیشتر شده است عقیده دارم با این اتفاق اصفهان به زودی به لقب گذشته خود که شهر دوچرخه‌ها نام داشت، باز خواهد گشت.

*بفرمایید دوچرخه برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود

علیرضا صلواتی نیز پیرامون طرح «بفرمائید دوچرخه» اظهار داشت: از حدود یک سال پیش بنا شد که در کنار اینکه شهروندان را به استفاده از دوچرخه تشویق کرده و زیرساخت‌های استفاده از دوچرخه را فراهم می‌کنیم، تسهیلات خرید دوچرخه را نیز برای مردم فراهم کرده تا مردم بتوانند به سهولت دوچرخه خریداری کرده و از آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: بیش از 10 جلسه با اتحادیه فروشندگان دوچرخه و موتورسیکلت برقی داشتیم و توانستیم به تعاملاتی با اتحادیه دست پیدا کنیم تا طرح «بفرمائید دوچرخه» در اصفهان برای نخستین بار در کشور اجرائی شود.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری اصفهان افزود: هدفمان این است که مردم دوچرخه‌ای را که دوست دارند با تسهیلات خریداری کنند؛ تسهیلات این طرح شامل 5 تا 15 درصد تخفیف خرید نقدی و 3 تا 12 ماه خرید اقساطی به صورت قرض‌الحسنه است.

وی درباره مشارکت بالای فروشندگان دوچرخه در این طرح، گفت: بیش از 50 فروشگاه بزرگ دوچرخه به حمایت مدیریت شهری پرداخته‌اند و در کنار این فروشندگان بانک رسالت نیز یاری کننده این طرح شده است.

صلواتی در پایان گفت: امیدواریم با اجرای این طرح مردم به خرید دوچرخه، موتور برقی و اسکوتر تشویق بشوند و شاهد رونق استفاده بیش از پیش از دوچرخه در شهر باشیم و فکر می‌کنم تمامی بسترهای لازم نیز در شهر فراهم است.

*فرهنگ‌سازی برای موضوع دوچرخه، اولویت اصلی طرح

سعید ساکت درباره شروع طرح «بفرمائید دوچرخه» نیز اظهار داشت: یکی از دغدغه‌های جدی مدیریت شهری در کنار ایجاد مسیرهای دوچرخه و البته فرهنگ‌سازی برای استفاده از دوچرخه در راستای کاهش آلاینده‌های شهری، ایجاد ظرفیتی است تا مردم بتوانند به نحو احسن به انواع پارک روها، دوچرخه، دوچرخه برقی و موتور برقی دسترسی داشته باشند.

وی افزود: در برخوردهایی که با مردم داشتیم همیشه به این دغدغه اشاره می‌کردند که ما می‌خواهیم به دوچرخه با کیفیت و البته با قیمت مناسب دسترسی پیدا کنیم؛ در همین راستا زمینه‌ای فراهم شد تا طرح «بفرمائید دوچرخه» اجرائی شود و در این طرح بیش از 50 واحد صنفی با همکاری اتحادیه دوچرخه و موتور سیکلت شهرستان اصفهان شناسایی شدند و دوچرخه را با قیمت مناسب و با تسهیلات و اقساط قرض‌الحسنه ارائه می‌دهند.

مدیر پویش فرهنگ ترافیک شهر اصفهان در پایان گفت: ما یک منوی جذاب از انواع روش‌های خرید در اختیار شهروندان قرار داده‌ایم و شهروندان می‌توانند با مراجعه به ایستگاه‌های دوچرخه سطح شهرمان بروشور خدمات طرح «بفرمائید دوچرخه» را فراهم کنند و با مراجعه به فروشندگانی که آدرسشان در بروشور موجود است، دوچرخه با تسهیلات خوب خریداری کنند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.