سرویس: سیاسی 18:07 - سه شنبه 12 اردیبهشت 1396

مناظره اقتصادی دو تن از نمایندگان اصفهان؛

موسوی: مردم نتیجه برداشته شدن تحریم‌ها را احساس نکردند/ عابدی: نتیجه برجام لغو تحریم‌ها بود نه برداشتن سایه جنگ

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در مناظره زنده اقتصادی گفت: مردم نتیجه عملی برداشته شدن تحریم‌ها را احساس نکردند و سفر این همه هیأت‌های اقتصادی از خارج، کوچکترین گشایشی را در اقتصاد کشور به وجود نیاورد.

به گزارش اصفهان شرق،  حجت‌الاسلام ناصر موسوی لارگانی و حیدرعلی عابدی دو تن از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز برای حضور در یک مناظره اقتصادی در استان اصفهان حاضر شدند.که متن مشروح آن در ادامه آمده است:

موسوی لارگانی:

* در بحث تورم بر اساس مرکز آمار و بانک مرکزی دولت موفق عمل کرده، البته این با آنچه که در سفره مردم است متفاوت است و شاید قیمت برخی اقلام تا چندین برابر افزایش یافته و این در حالی است که درآمد مردم افزایش پیدا نکرده و آمار بانک مرکزی در خصوص تورم چندان برای مردم محسوس نیست؛ بنابراین تورمی که در سفره مردم است تغییر زیادی پیدا نکرده است.

* عده‌ای از مردم بسیار پایین‌تر از خط فقر هستند و فقط با پول یارانه‌ زندگی می‌کنند، آن‌ها زندگی نمی‌کنند بلکه فقط تلاش می‌کنند تا زنده بمانند.

* کسی که درآمدش از 1.5 میلیون کمتر باشد زیر خط فقر است که 30 میلیون نفر از مردم کشور ما جزو این گروه هستند، همچنین 30 میلیون دیگر درآمدی ندارند که بتواند کفاف زندگی‌شان را تأمین کند.

* در مباحث اقتصادی دولت یازدهم در مواردی مثل کنترل نرخ ارز و طلا موفق عمل کرده است و این موضوع در دولت قبلی نوسانات بسیار زیادی داشت.

* رئیس جمهور از سال 93 تاکنون چند بار اعلام کرد که رکود را پشت سر گذاشتیم و این در حالی است که رکود اقتصاد کشور را فلج کرده و سرمایه‌گذاران به هیچ عنوان انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارند.

* جلوی واردات بی‌رویه باید گرفته شود و رهبر معظم انقلاب این امر را حرام شرعی دانستند، این در حالی است که همچنان واردات بیداد می‌کند؛ کمر بسیاری از سرمایه‌گذاران با واردات بی‌رویه و قاچاق کالا شکست، اگر جلوی قاچاق کالا گرفته شود حداقل 1.5 میلیون شغل در کشور ایجاد خواهد شد.

* من آمار ارائه شده توسط بانک‌ها در زمینه سوئیفت را قبول ندارم چراکه هیچ یک از بانک‌های بزرگ جهانی حاضر به همکاری با ایران نشده‌اند؛ در همین استان اصفهان در بحث طرح رونق آمارهایی داده می‌شود که انسان تعجب می‌کند؛ اگر 16 هزار میلیارد تومان برای رونق اختصاص داده شده در حال حاضر نباید چنین رکودی وجود داشته باشد.

*این ایراد به وزیر صنعت وارد است که چرا که با تعرفه ترجیحی واردات صورت می‌گیرد؟ کلیه کارخانجات تولید لوازم خانگی به همین دلیل رو به تعطیلی است اما همچنان لوازم خانگی از ترکیه وارد کشور می‌شود.

* از طرفی می‌گویند پول فروش نفت در دولت قبل کجا رفته و از طرف دیگر می‌گویند اگر تحریم باشیم نمی‌توانیم نفت کشور را به فروش برسانیم پس اگر فروش نفت نبوده چرا به دنبال پول نفت 100 دلاری هستند، چرا الآن نمی‌گویند پول نفت کجا رفته است؟ تعطیلی این همه بنگاه اقتصادی و اخراج کارگران اگر اسمش رکود اقتصادی نیست پس چیست؟

* دولت قبلی و دولت فعلی در اجرای قانون هدف‌مندی یارانه‌ها خلاف کردند، دولت پیشین قرار بود یارانه را نسبت به دهک‌های مختلف جامعه متفاوت توزیع کند که این کار را نکرد و دولت فعلی همان رویه را ادامه داد.

* دولت نباید یارانه را مثل یک چوب به سر مردم بزند چراکه این حق واقعی مردم و از جیب آن‌هاست؛ قیمت انرژی از سال 89 تا الان 15 برابر افزایش پیدا کرده، در صورتی که یارانه‌ها همچنان 45 هزار تومان است؛ هر دولتی روی کار می‌آید باید یارانه را نسبت به نرخ انرژی افزایش دهد.

* وقتی دولتمردان می‌گویند باید مدیر وارد کشور کنیم هیچ اعتقادی به تکیه بر توانمندی‌های داخلی نیست.

* بنا به گفته دولت، تورم از 45 درصد به 8 درصد رسیده و رشد اقتصادی از منفی 6.8 به مثبت 8 رسیده است اما در حال حاضر نسبت به همان 45 درصد تورم با نظرسنجی از مردم می‌توان فهمید که قدرت خرید مردم بالاتر بوده و زندگی آسوده‌تری داشته‌اند.

* تورم با 350 قلم جنس محاسبه شده و نرخ آن اعلام می‌شود، بنابراین آماری که از تورم اعلام می‌شود با حقیقت زندگی و سفره مردم متفاوت است و حق دارند کاهش تورم را باور نکنند؛ اکثریت مردم تورم همراه با رونق را به رکود بدون تورم ترجیح می‌دهند.

* در بحث قطع یارانه دولت اعلام کرد که 10 میلیون نفر استحقاق گرفتن یارانه را ندارند ولی بعد از تصویب قانون از طرف مجلس قرار شد یارانه کسانی که بالای 3.5 میلیون درآمد دارند، قطع شود؛ نهایتاً دولت در این طرح شکست خورد و اعلام کرد که ما نمی‌توانیم یارانه این افراد را قطع کنیم و در حقیقت قانون مصوب مجلس را زیر پا گذاشت.

* حاضر اثبات کنم که انتقادات من به دولت گذشته نسبت به دولت کنونی به مراتب بیشتر بوده است اما در حال حاضر باید به فکر مردم بود چرا که اوضاع سختی است.

* 38 سال است که آمریکا کشور ما را تهدید نظامی کرده و همواره گفته که همه گزینه‌ها روی میز است، اما هیچ غلطی نتوانسته بکند، حضور یکپارچه مردم در راهپیمایی‌ها و انتخابات آمریکا را وادار به کرده است.

* دولت در برجام از هول حلیم در دیگ افتاد، ایران در برجام به همه تعهدات خود عمل کرده است ولی طرف مقابل به تعهدات خود در برجام عمل نکرد، تحریم‌ها افزایش یافته و وضع بدتر شده است؛ باید مشخص شود که برجام چه نتیجه‌ای برای مردم داشته است؟

* مردم نتیجه عملی برداشته شدن تحریم‌ها را احساس نکردند و سفر این همه هیأت‌های اقتصادی از خارج کوچکترین گشایشی را در اقتصاد کشور به وجود نیاورد؛ قرار بود در برجام در مقابل داده‌ها امتیازاتی را دریافت کنیم ولی این اتفاق نیفتاد.

حیدرعلی عابدی:

*در بحث اقتصادی باید کلان‌نگری کرد و خردنگری باعث رکود اقتصادی و ورشکستگی کارخانجات است، باید تورم کلان کشور در نظر گرفته شود و نوسان قیمت‌ها منجر به کندی چرخه اقتصادی نشود.

*دولت یازدهم در کنترل نرخ ارز و تورم بسیار خوب عمل کرده ولی برخی امور در دست دولت نیست؛ دولت بعدی باید تلاش کند تا علی‌رغم کنترل تورم قدرت خرید مردم را افزایش دهد.

*آمار تورمی کنونی این نیست که مردم فقط در خرید گوشت و نان کاهش قیمت را احساس کنند، بلکه در خرید دیگر اقلام نیز کاهش نرخ تورم را احساس می‌کنند.

*ما باید به مردم واقعیت را بگوییم و تورم کاهش پیدا کرده‌ است، دولت یازدهم از طرق دیگری هزینه‌های معیشت مردم را کاهش داده است؛ برای آنکه از رکود اقتصادی خارج شویم باید با کنترل تورم و نقدینگی برنامه‌های کوتاه‌مدت و اصلاح قوانین داشته باشیم.

*نباید یک سرمایه‌دار را برای برگشت یک چک به زندان انداخت، چراکه دیگر سرمایه‌گذاری نیست تا چرخه تولید را به حرکت در آورد.

*برای خروج از رکود اقتصادی نباید شعار داد و در کنار توسعه اقتصادی باید به قشر محروم توجه شود؛ ملاک قدرت خرید مردم قیمت نان نیست، وقتی از سال 93 تا کنون قیمت نان بالا نرفته، نانوایان چگونه باید هزینه‌های خود را تأمین کنند، دولت باید برای قشر آسیب‌پذیر برنامه داشته باشد.

*دولت به تنهایی نمی‌تواند جلوی قاچاق کالا را بگیرد و بدنه جامعه هم باید در این خصوص کمک کنند، قاچاق پدیده عجیبی است که در همه جا ریشه دوانده و دولت توانسته تا 40 درصد قاچاق را کنترل کند.

*در سال 93 کشور ما تحریم کامل بود و پس از برجام شاهد تعلیق 15 قطعنامه بودیم؛ در 10 ماهه سال 95 اعلام کرد 785 میلیون یورو گشایش سوئیفت داشته و می‌توانیم وارد بازار جهانی شویم.

*همه‌روزه در چند استان کشور افتتاح و بهره‌برداری از پروژه‌های جدید داریم، افزایش فروش نفت یعنی پشت سر گذاشتن رکود اقتصادی.

*در جلوگیری از قاچاق کالا قدم‌های خوبی برداشته شده ولی کافی نیست؛ تا اشتغال حل نشود وضع اقتصادی مردم بهبود نخواهد یافت و بسیاری از گره‌های اقتصادی کشور ایجاد اشتغال است.

*تنها راه کنونی دولت توجه به سرمایه‌گذاری خارجی است و لازمه آن امنیت و ثبات سیاسی در کشور است و اقتصاد کلان کشور بستگی به ما دارد تا تابلوی ناامنی از کشور نشان ندهیم؛ امنیت سیاسی داخلی و امنیت اقتصادی موجب جذب سرمایه‌گذاران خارجی است.

*اگر به جایی برسیم که سهم بودجه عمرانی بیشتر از سهم بودجه جاری شود آن موقع می‌توانیم به قشر محروم برسیم چراکه در حال حاضر هیچ منبعی برای افزایش یارانه و دیگر اقدامات وجود ندارد؛ امیدوارم دولت آینده بتواند روی اشتغال و تولید داخل توفیقاتی داشته باشد.

*بازگشت یک سرمایه‌گذار ورشکسته به شرایط اولیه خود کار آسانی نیست.

*هر کاندیدای ریاست جمهوری که وعده افزایش یارانه را می‌دهد خلاف قانون عمل کرده چراکه این افزایش باید توسط مجلس تصویب شود.

*به هیچ عنوان نمی‌توان فهمید چه کسانی بالاتر از 3.5 میلیون حقوق می‌گیرند و اگر قرار باشد بر این اساس یارانه دهک‌هایی حذف شود قطعاً کارمندان دولتی متضرر می‌شوند چراکه شاغلان در مشاغل آزاد به هیچ عنوان میزان درآمد خود را اعلام نمی‌کنند.

*ارزش پول ایران از دولت قبلی کاهش یافته و در این دولت ارزش پول کاهش پیدا نکرده است؛ باید توجه داشت که اگر برجام رخ نداده بود وضعیت تورم در کشور بدتر از حالت فعلی بود.

*رونق در صنعت هواپیمایی، تسهیلات شغلی و مسافرتی ایجاد خواهد کرد؛ اگر بخواهیم به صنعت هواپیمایی توجه کنیم قسمتی از درآمد ارزی کشور نیز تأمین خواهد شد؛ اگر فرودگاه‌های کشور توسعه پیدا کند اشتغال زیادی را به وجود خواهد آورد، کشور برای صنعت هوایی و مسافرتی موقعیت بسیار مساعدی دارد.

* هیچ یک از ما معتقد به کنار آمدن با استکبار جهانی نیستیم، بنابراین آمریکا را قابل اعتماد نمی‌دانیم؛ دلیل ندارد اگر آمریکا خوی جنگ‌طلبانه داشته باشد ما آن خوی را تحریک کنیم.

* مصلحت کشور در آن زمان تصویب برجام توسط مردم بود و در دولت قبل هم مذاکرات زیادی با گروه 5+1 کرده بود؛ تحریم‌های آمریکا را می‌توان دور زد ولی تحریم‌های بین‌المللی فلج‌کننده است.

* صف متحد اروپا و آمریکا در دشمنی با ایران توسط برجام شکسته شد و در حال حاضر فقط آمریکا با کشور ما دشمنی دارد؛ نباید مباحث برجام را خرج مسائل سیاسی و جناحی داخلی کنیم.

* سایه جنگ را قبول ندارم و بدون شک پس از جنگ تحمیلی هیچ کسی نمی‌تواند ایران را از نظر نظامی تهدید کند؛ رفع تحریم‌ها بسیاری از مسائل کشور را حل کرد و این نتیجه برجام بود.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.