سرویس: سیاسی 15:05 - دوشنبه 11 اردیبهشت 1396

فرمانده قرارگاه سید الشهدا (ع) اصفهان مطرح کرد

ارتش و سپاه یکدیگر را پوشش می‌دهند/جوانان انقلابی ‌امروز هم در ‌دل دشمن می‌جنگند

فرمانده قرارگاه سید الشهدا (ع) اصفهان گفت: در به ثمر رسیدن این انقلاب خون ارتشی و پاسدار و بسیجی ممزوج شد و ما در ایران شاهد بهترین انقلاب در جهان هستیم که سبب سربلندی و افتخار مردم کشورمان است.

به گزارش اصفهان شرق، فرماندهان امروز همان جوانان کم تجربه دیروز بودند که در جبهه‌های حق علیه باطل و در نبرد با دشمن تا دندان مسلح به یک باره رشد کردند و با دفاع جانانه از مرز و بوم ایران اسلامی، پاسدار ارزش‌های ناب انقلاب شدند و در سربلندی هموطنانشان نقشی بی‌بدیل داشتند.

یکی از همین فرماندهان انقلابی که از دیروز تا امروز در مسند خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده فرمانده قرارگاه سیدالشهدا(ع) اصفهان است.

سردار جواد استکی به مناسبت گرامیداشت روز پاسداردر اصفهان پیرامون وظایف و نقش سپاه پاسداران از انقلاب تا امروز گفت‌وگو کرد.

*با توجه به تقارن نامگذاری روز پاسدار با میلاد سالار شهیدان امام حسین(ع) الگوی رفتاری پاسداران را تبیین بفرمایید.

سردار استکی: یکی از بهترین یا زیباترین ابتکارات حضرت امام (ره) نام نهادن روز پاسدار بود که متناسب با ولادت امام حسین (ع) انتخاب کردند که این خود بار زیادی را برای پاسداران به همراه داشت، چون حضرت امام (ره) انتظارشان از پاسداران این بود که اباعبدالله الحسین (ع) را الگوی خود و رفتار و کردار و گفتارشان را مطابق با شخصیت آن حضرت قرار دهند.

از جمله این الگوگیری خطرپذیری و استقامت در مسیر دفاع از اسلام، انقلاب، دین و ارزش‌ها بود که حضرت امام (ره) با انتخاب این روز به همه پاسداران گفتند تا ظهور امام زمان(عج) امام حسین (ع) را الگوی رفتاری و عملکردی خود قرار دهید، یعنی در رفتار شخصیتی و سازمانی و در جامعه داخلی و خارجی باید آزاده باشید، تکلیف‌گرا باشید، از ارزش‌ها دفاع و در سختترین شرایط استقامت کنید، در راه دین مثل آقا اباعبدالله (ع) ایثار و از خودگذشتگی نشان دهید؛ همچون پاسدارانی که از ابتدا تا به حال عضو سپاه شدند و قدم در این راه گذاشتند و این مشی را ادامه دادند.

امروز هم ما شاهد ایثار و شهادت بسیاری از پاسداران در مرزهای داخلی و خارجی کشورمان و جاهایی که  به دفاع از مردم نیاز  است بوده‌ایم و همچنان در صحنه هستیم.

در واقع پاسداران واقعی آنهایی بودند که در جنگ با دشمنان اسلام و نظام مقاومت کردند و به شهادت رسیدند و از بزرگ‌ترین سرمایه خود در راه اسلام و انقلاب و ولایت گذشتند و فداکاری کردند.

آن روحیاتی که ما از آن پاسداران عزیز سراغ داریم همه در حد اعلا بود؛ صداقتشان، اخلاصشان، اجتناب از غیبتشان، عمل به تکلیف، نشاط و امید در همه عملیات، و روحیه‌ای قوی حتی در سختترین شرایط از ویژگی‌های آنان بود که در شهدای پاسدار به وضوح قابل مشاهده بود و امیدواریم ما هم در سپاه بتوانیم همچون آنان پاسدارانی لایق باشیم.

در بیان وظایف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کدام عرصه بیشتر مورد توجه است؟

سردار استکی: همانطور که از نام سپاه هم پیداست، پاسداری از انقلاب اسلامی وظیفه اصلی سپاه پاسداران است، انقلاب اسلامی ابعاد، سطوح و عرصه‌های مختلفی دارد که پرداختن به آنها فرصت زیادی می‌خواهد اما من به یکی از این عرصه‌ها اشاره می‌کنم که بحث امنیت داخلی است.

از روزی که انقلاب به پیروزی رسید ما در اصفهان در قالب دفاع شهری فعال بودیم و محلی که امروز به عنوان قرارگاه حضرت سیدالشهدا در آن مستقر هستیم به نام «کمیته دفاع شهری» بود و جوانان پاسدار از همین جا مسئولیت و وظیفه حفاظت و پاسداری از انقلاب را انجام می‌دادند؛ جوانانی که در حوزه‌ها و مشاغل مختلف جامعه از دانشجو تا پزشک و معلم و کارگر و همه آنهایی که همراه امام راحل بودند، آمدند و پایه اصلی سپاه را در اینجا بنا نهادند.

از همان اول هم مسئولیت امنیت و استقرار امنیت پایدار، برعهده سپاه بود چون ما اوایل انقلاب مشکلات زیادی در این زمینه در کشور داشتیم و مسئله امنیت برایمان خیلی مهم بود چون بسیاری از ساختارها دگرگون شده بود و از همان ابتدای راه سپاه در عرصه داخلی مسئولیت استقرار امنیت و مقابله با ضد انقلاب از جمله ساواک و منافقان و گروهک‌ها را برعهده داشت و شاهد این ادعا هم شهدای سپاه در همان اوایل انقلاب است.

در کنار این مسئولیت در بعد داخلی سپاه در بحث بازسازی و عمران و سازندگی در کنار دولت وارد عمل شد و تا امروز هم این مسئولیت ادامه دارد.

نقش سپاه پاسداران در بعد خارجی وظایف محوله چیست؟

سردار استکی: یکی از مصداق‌های انجام وظایف سپاه پاسداران در بعد خارجی، هجوم رژیم بعثی عراق به کشورمان بود که با تجهیزات کامل و حمایت مالی و نیروی انسانی حدود 30 کشور جهان به ایران حمله کردند و بیش از 15 هزار از خاک کشور ما را اشغال و شهرهای ما را نابود کردند، مردم ما شکنجه و اسیرشدند و آنان را در گروه‌های دسته جمعی کشتند و قتل عام کردند و به جنایاتی دست زدند که قابل وصف نیست.

با رهبری و هدایت و فرماندهی حضرت امام (ره) و با کمک ارتش و سپاه و بسیج، دفاع مقدس در مقابل هجوم دشمن شکل گرفت تا همه با هم از ارزش‌های انقلاب اسلامی دفاع کنیم و 8 سال در مقابل دشمنی که می‌خواست سه روزه و 7 روزه کشور ما را اشغال و نظام ما را ساقط کند با شکست از ایران خارج، و نیروها و مردم ما با سربلندی استقلال مان را حفظ کردیم.

بعد از آن هم تا امروز در هر عرصه‌ای که به دفاع از نظام، مردم و کشورمان نیاز بوده چه در داخل و خارج و چه در جبهه مقاومت، سپاه وظیفه خود را انجام داده و مأموریت خود را با اخلاص پاسداران متعهد به سرانجام می‌رساند.

*امروز همکاری و همدلی سپاه و ارتش در ادامه همکاری در دفاع مقدس چه قدر در دستیابی به اهداف نظام کمک می‌کند؟

سردار استکی: من در این زمینه خاطره‌ای از ستاد مشترکی که در آن روزها در سال 58 با ارتش تشکیل دادیم اشاره می‌کنم. این ستاد در سنندج و قبل از آغاز جنگ در مقابله با ضد انقلاب تشکیل شد که شهید بزرگوار صیادشیرازی رحمت الله علیه  و سردار صفوی و خیلی از دوستان دیگر در آن، وحدت ارتش و سپاه را با تدابیر و تأکیدات امام (ره) عملی کردند و این ستاد مشترک را تشکیل دادند، از همان جا نیروهای ارتش و سپاه و انتظامی در کنار هم با کمک جهاد سازندگی برای کارهای عمرانی و مهندسی فعالیت‌ها را شروع کردند و به واقع این همکاری و همدلی برکات زیادی را به همراه داشت.

ما در عملیات بیت المقدس، فتح المبین، طریق القدس، ثامن الائمه و خیلی از عملیات دیگر  دوران دفاع مقدس شاهد برکات این وحدت بودیم. امروز هم این وحدت و همدلی زیر چتر ولایت پذیری از فرمانده معظم کل قوا برقرار است.

نیروی مسلح در کشور چگونه در انجام وظایف هم پوشانی دارند؟

سردار استکی: درست است که ما چندین نیروی مسلح در کشورمان داریم اما هر کدام از آنها  وظایفی مشخص دارند و در مجموع وظیفه اصلی و مأموریت همه ما دفاع از نظام و پاسداری از انقلاب، مردم و جمهوری اسلامی است. این نیروهای مسلح هم‌افزایی دارند، یعنی همه تسلیحات و تجهیزات ارتش و سپاه یکدیگر را پوشش می‌دهد و همه اینها بنیه نظام را قوی‌تر می‌کند و هر مأموریتی که باشد در داخل یا در مرزها با حضور ارتش، سپاه و نیروهای انتظامی کشورمان و هماهنگی آنان انجام می‌شود.

در بقیه عرصه‌ها از جمله تحقیق، پژوهش و ساخت تجهیزات نظامی هم امروز ارتش و سپاه و بقیه نیروها در کنار هم فعالیت می‌کنند.

در به ثمر رسیدن این انقلاب خون ارتشی و پاسدار و بسیجی ممزوج شد و ما در ایران شاهد بهترین انقلاب در جهان هستیم که باعث سربلندی و افتخار مردم کشورمان است.

کدام جنبه اخلاقی رزمندگان دوران دفاع مقدس برای شما قابل توجه بود؟

سردار استکی: همه جوانانی که می‌آمدند جبهه دوست داشتند بروند خط مقدم، از سن 13 سال داشتیم به بالا همه خواهان خط مقدم  بودند و می‌خواستند با دشمن مستقم بجنگند، این  روحیه‌ای که جوانان ما در جنگ تحمیلی داشتند در هیچ ارتش و نیروی مسلحی پیدا نمی‌شد. البته همین امر سبب شده بود ما در دفاع مقدس در بخش پشتیبانی و پشتیبانی رزمی با مشکل نیرو مواجه شویم.

امروز خیلی‌ها از دور می‌جنگند که نمونه آن در جنگ سوریه و در جبهه دشمن هم قابل مشاهده بود، مثل ما در جنگ تحمیلی به آب و آتش نمی‌زنند؛ اما جوانان انقلابی ما در دفاع مقدس همه می‌خواستند در دل دشمن بجنگند.

امیدواریم جوانان امروز ما هم در جبهه جنگ نرم و در مقابله با استکبار جهانی در خط مقدم باشند و بتوانند این توطئه‌ها را خنثی کنند؛ چون دشمن همه نقشه‌هایش را با هدف آسیب پذیرکردن و تخریب فرهنگ ایثار و شهادت در کشورما به کار گرفته و جوانان ما باید ادامه دهنده راه شهدا و رزمندگان دلیر دفاع مقدس باشند.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.