سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 10:19 - دوشنبه 11 اردیبهشت 1396

رئیس صنف کشاورزان شرق اصفهان

کاهش 30 درصدی درآمد کشاورزان شرق اصفهان با تعلل انتخاباتی دولت/ با کاهش استحصال ناشی از وقفه، کشاورزان در مضیقه هستند

رئیس صنف کشاورزان شرق اصفهان گفت: به دلیل تأخیری که در بازگشایی آب در پاییز صورت گرفت، کشاورزان نتوانستند گندم پیشکار کشت کنند و به همین دلیل بین یک تا دو تن در هر هکتار افت تولید محصول را خواهیم داشت.

به گزارش اصفهان شرق، خشکی زاینده‌رود، عدم اجرای مصوبه 9 ماده‌ای شورای عالی آب و عدم تحقق وعده جریان دائمی رودخانه از سوی حسن روحانی، از جمله موضوعات مهمی است که زندگی مردم استان اصفهان را در این سال‌ها تحت شعاع قرار داده و مسائل محیط زیستی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فراوانی را با خود همراه کرده است.

در شرق اصفهان اما این مشکلات با شدت بیشتر در جریان است و با تضعیف کشاورزی، به‌ عنوان مهم‌ترین راه درآمد مردمان این منطقه، بحران اجتماعی مهاجرت، بیکاری و تبعات آن بیش‌ازپیش در این منطقه احساس می‌شود.

در طی سال‌های اخیر، بازگشایی آب رودخانه در زمان کشت اول و کشت دوم کشاورزان برای رفع نسبی مشکلات کشاورزان اصفهانی از سوی دولت مورد تأیید قرار گرفت اما ناهماهنگی در زمان بازگشایی با شائبه همراهی با ایام انتخابات و کاهش دوره جاری شدن آب از دیگر معضلاتی بود که کار را برای کشاورزان سخت‌تر کرد و در طی سال‌های اخیر، افزایش این ناهماهنگی‌ها و خلف وعده مسؤولان برشدت مشکلات افزوده است.

کاهش 15 الی 20 درصدی استحصال به دلیل بروز وقفه در جریان آب

در همین رابطه حسن محسنی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: در سال جدید، جریان آب برای چند روز در ایام عید متوقف شد و این توقف موجب شد که آب با پنج روز تأخیر به مزارع شرق اصفهان برسد.

وی در ادامه افزود: آبی که قرار بود در روز هشتم الی دهم فروردین تحویل کشاورزان شود؛ رسیدن آن تا چهاردهم و پانزدهم طول کشید و این وقفه، موجب خرابی 15 الی 20 درصد محصولات کشاورزی در شرق اصفهان شد.

رئیس صنف کشاورزان شرق اصفهان‌ همچنین اظهار داشت: مسؤولان در رابطه با علت این وقفه توضیحی ارائه نکرده و صرفاً اعلام کردند که به دلیل مشکلات این اتفاق افتاده است.

محسنی، انگیزه کشاورزان برای کشت را بالا توصیف کرد و گفت: کشاورزان در حال حاضر باانگیزه بالا به کشت می‌پردازند و مشغول مبارزه با آفات و علف‌های هرز هستند.

*احتمال جریان آب تا 20 خرداد

به گفته وی هنوز زمان بسته شدن آب مشخص نیست و این تصمیمات از سوی کمیته نظارت و بر اساس نظر کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی صورت می‌پذیرد.

رئیس صنف کشاورزان شرق اصفهان اظهار داشت: در آخرین تصمیم مقرر شده آب تا 20 خرداد باز باشد و بازگشایی آن بستگی به دمای هوا و وضعیت جوی دارد.

وی در پاسخ به سؤالی در رابطه با درصد زمین‌های آبیاری شده خاطرنشان کرد: در بالادست آبیاری بهتری صورت گرفت اما در پایین‌دست، سطح کمتری نسبت به سال‌های قبل زیر کشت رفت.

*کاهش 30 درصدی کشت گندم در شرق اصفهان به دلیل تعلل انتخاباتی دولت

محسنی یادآور شد: در سال گذشته 28 روز در پاییز و 22 روز در اسفند ماه آب در اختیار کشاورزان قرار گرفت اما امسال در کشت اول تنها 18 روز و آن‌هم در اسفند آب به کشاورزان داده شده است.

رئیس صنف کشاورزان شرق اصفهان با اشاره به کاهش محصولات در سال جاری اذعان کرد: به دلیل تأخیری که در بازگشایی آب در پاییز صورت گرفت و کشاورزان نتوانستند گندم پیشکار کشت کنند و به همین دلیل بین یک تا دو تن در هر هکتار افت تولید محصول را خواهیم داشت.

وی همچنین تصریح کرد: کشت گندم نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش‌یافته و به دلیل عدم امکان جایگزینی محصول، این 30 درصد از درآمد کشاورزان کم شده است.

*کشاورزان در مضیقه هستند

محسنی با تأکید بر مشکلات معیشتی کارگران اظهار داشت: با توجه به سنگینی بازار و گرانی عمومی، همه اقشار جامعه با مشکلاتی مواجه هستند اما کاهش شدید کشت و خشک‌سالی، مشکلات قشر کشاورز را بیش از سایرین کرده است.

رئیس صنف کشاورزان شرق اصفهان یادآور شد: پیش‌تر، تنوع کشت در شرق اصفهان بالا بود و زمین‌ها سالی دو بار زیر کشت می‌رفتند و محصولاتی کشت می‌شد که ارزش‌افزوده بیشتری داشت اما در حال حاضر کشاورزان محکوم به یک کشت هستند و دیگر خبری از کشت صیفی، علوفه، جالیز و پنبه‌کاری در شرق اصفهان نیست.

وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در رابطه با تغییر الگوی کشت نیز گفت: اقدامات و مطالعاتی برای احداث گلخانه‌ها صورت گرفت اما مسأله اصلی تأمین آب این گلخانه‌ها است و چاه‌های فعلی به دلیل شوری آب، امکان تأمین آب آن را ندارند و شیرین کردن آب نیز مقرون به صرفه نیست.

*دولت به فکر توسعه زیرساخت‌ها باشد

محسنی در رابطه با راه‌حل‌های موجود برای رفع معضلات کشاورزان شرق اذعان داشت: تنها راه‌حل موجود، تأمین زیرساخت‌های لازم برای آب‌رسانی به مزارع است و کانال‌های فعلی به دلیل پِرت بالای آب، کارایی لازم را ندارند.

وی همچنین افزود: پیشنهاد کردیم که لوله‌های آبیاری کم‌فشار در منطقه نصب شوند و جریان آب نیز با حجم نصف حجم فعلی، اما در دوره زمانی دو برابر آن جریان یابد تا با تنوع کشت، اشتغال‌زایی در منطقه صورت پذیرد و مشکلات فعلی رفع شوند.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.