سرویس: اجتماعی 10:37 - یکشنبه 10 اردیبهشت 1396

آخرین وضعیت آنفلوآنزای حاد پرندگان در اصفهان؛

کنترل آنفلوآنزا برابر با ریشه کنی آن نیست/ مراقب نباشیم هشدارها تبدیل به تهدید می‌شود

مدیرکل دامپزشکی استان می‌گوید: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان به‌شدت کنترل‌شده است، اما این کنترل به معنای ریشه‌کن شدن آن نیست.

به گزارش اصفهان شرق، بهمن‌ماه سال 95 بود که خبر رسیدن ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به استان اصفهان از زبان مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان در رسانه‌ها منتشر شد و صحبت از آن به میان آمد.

این ویروس برای اولین بار دریکی از روستاهای شرق اصفهان گزارش‌شده بود که بلافاصله اقدامات لازم برای قرنطینه، پاک‌سازی و معدوم‌سازی طیور آلوده انجام شد و پس از نمونه‌گیری و تائید، 70 قطعه از طیور بومی آلوده معدوم شدند.

با توجه به اینکه استان اصفهان با بیش از 2 هزار واحد پرورش مرغ صنعتی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مرغ و طیور در کشور، پس از مطرح‌شدن این بیماری در کشور، کمیته مقابله با آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان تشکیل و اقدامات لازم برای پیشگیری و مقابله با این ویروس بر اساس پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی دام و پروتکل‌های سازمان دامپزشکی کشور به‌طور جد اجرایی شد.

29 فروردین‌ماه امسال بود که استاندار اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: بیشترین تلفات در حوزه آنفولانزای فوق حاد پرندگان متعلق به استان اصفهان است چراکه بیشترین میزان تولید مرغ یعنی 24.5 میلیون قطعه مرغ مربوط به استان ما است.

مدیر ارشد اجرایی استان اصفهان با اظهار اینکه شیوع این بیماری از پرندگان بومی و مهاجر صورت گرفته بود، اظهار کرد: بیش از 200 هزار قطعه مرغ بومی و 570 تن تخم‌مرغ معدوم‌سازی شد و امروز می‌توان گفت که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان مهارشده است.

پنجشنبه هفته گذشته یکی از پایگاه خبری از شهرستان‌های اصفهان با تیتر «آنفولانزای مرغی این بار در روستاهای شرقی فریدونشهر» از مشاهده این بیماری براثر بی‌توجهی اهالی دو روستای شهرستان فریدونشهر به تذکرات و هشدارهای مقابله با این بیماری، خبر داد.

ازاین‌رو، خبرنگار رسانه ما برای پیگیری این موضوع با مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفتگویی انجام داد.

شهرام موحدی بابیان اینکه تعداد کانون‌های آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان اصفهان در بهمن‌ماه سال گذشته به عدد 44 رسیده بود، گفت: امروز باید این نوید را به مردم بدهیم که با مجموع تلاش‌ها و اقدام‌های پیشگیرانه‌ای که انجام‌گرفته، از این تعداد تنها دو کانون باقی‌مانده است.

وی با اظهار اینکه این دو کانون در شهرستان‌های فریدون‌شهر و برخوار قرار دارند، تأکید کرد: موضوعی که در شهرستان فریدونشهر اتفاق افتاده به‌عنوان یک رخداد شناخته می‌شود و برای آن نمی‌توان از تعبیر شیوع استفاده کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان بابیان اینکه حوزه دامپزشکی در برابر آنفولانزای فوق حاد پرندگان حساسیت ویژه‌ای را قائل است، اظهار کرد: اگر در یک شهرستانی همچون فریدونشهر در یک‌خانه روستایی فردی بگوید از 10 مرغی که داشته، دو عدد از آن‌ها تلف‌شده‌اند، به دلیل حساسیتی که اشاره شد بلافاصله اکیپ‌های دامپزشکی به محل اعزام‌شده و نمونه‌گیری‌ها انجام می‌گیرد، چون‌که احتمال مثبت بودن وجود دارد، این عکس‌العمل سریع در برابر یک رخداد است.

موحدی با تأکید بر اینکه امروز آنفولانزا به‌شدت تحت کنترل درآمده است، گفت: اقدام‌های بسیار خوبی انجام‌شده اما به طور قطع به‌عنوان ریشه‌کنی نیست.

وی تصریح کرد: روستاییان عزیز و مرغداران استان درصورتی‌که تهدید آنفولانزای فوق حاد پرندگان را فراموش کنند، به طور قطع ضربه‌ای بزرگ خواهیم خورد، بنابراین باید اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای توسط همه روستاییان و پرورش دهندگان در بالاترین سطح انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: این سازمان با همکاری دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستا اطلاع‌رسانی‌ها را انجام داده و در صورت بروز بیماری در یک محل، نسبت به معدوم‌سازی بر اساس پروتکل‌های موجود اقدام می‌شود.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.