اصفهان شرق

برخی با بیان مذاکره می خواهند کم کاری خود را توجیه کنند/ ادعای احتمال جنگ نظامی یک دروغ محض است

کدخبر: 131806
1396/02/08 در ساعت 14:46

به گزارش اصفهان شرق، امام جمعه شهر محمد آباد در خطبه های نماز جمعه این هفته، در ادامه مباحث ازدواج به گزینش در این امر مهم اشاره و گفت: یکی از مسائل مهمی که در ازدواج مطرح است، این نکته عنوان می شود که از چه راهی همسری را مطابق معیارها پیدا کنیم و تشخیص دهیم که معیار و مشخصات مورد نظر ما تأمین است؟ همانگونه که برای سپردن مسئولیت‌های گوناگون به افراد، معیارهایی را مطابق مسؤولیت معین می کند.

حجت  الاسلام سید حسین هاشمی اظهار کرد: دختر و پسر باید نسبت به فردی که میخواهند به همسری برگزینند، شناخت کامل و همه جانبه داشته باشند و به هیچ وجهی صلاح نیست که انسان نسبت به کسی که میخواهد یک عمر با او زندگی کند و او را در همه چیز خود شریک گرداند و سرنوشت را با او گره بزند، شناخت کافی نداشته باشد.

وی به اهمیت مشورت در اسلام اشاره کرد و افزود: ارزش و اهمیت مشورت برای عموم مردم روشن است و آنچه لازم است بیان شود چگونگی مشورت در انتخاب همسر خواهد بود، برای هر انسانی لازم است که یک راهنمای دانا برگزیند و در همه ی امور مهم زندگی‌اش با او مشورت کند؛

امام جمعه شهر محمدآباد گفت: با هرکسی نمی‌توان مشورت کرد زیرا اگر مشاور ویژگی‌های مشاوره را نداشته باشد، مشورت کننده را گمراه می‌کند. در نتیجه زیانش بیش از سودش می‌شود.

وی در فرازی دیگر از خطبه ها ضمن تبریک فرا رسیدن ماه شعبان به روایتی از ائمه اطهار اشاره و تصریح کرد: هر کس روزه بگیرد در ماه شعبان برای جلب محبت پیامبر اکرم(ص) و تقرب به سوی خدا، خداوند او را دوست می دارد و در روز قیامت کرامت خود را نصیب او می گرداند و بهشت را برای او واجب می‌کند.

حجت الاسلام هاشمی با اشاره به اینکه امروز مشکلات اقتصادی کشور با ایجاد اشتغال و رونق تولید داخلی قابل حل است، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب شعار سال را تولید و اشتغال قرار دادند تا با تکیه کردن بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت های بومی و برنامه ریزی صحیح و حساب شده می‌توان به تولید داخل رونق بخشیدن و برای جوانان جویای کار اشتغال ایجاد اشتغال کرد.

وی گفت: امروز در کشور ما تلاش برای سرمایه گذاری و ایجا اشتغال جهاد در راه خدا محسوب می شود و باید امید خود به خارج را قطع کرد و بر توان داخلی تکیه کرد.

امام جمعه شهر محمد آباد با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز مبعث، خاطرنشان کرد: کاندیداهای ریاست جمهوری به مردم قول بدهند که با توجه به توان داخلی به حل معضلات جامعه بپردازند و همین نکته یک معیار خوب برای انتخاب رئیس جمهور است که باید دید کسانی که نامزد ریاست جمهور می‌شوند آیا برنامه مدون و قابل اجرا با توجه به ظرفیت های داخلی، برای ایجاد اشتغال و رونق فضای کسب و کار دارند یا نه؟

وی افزود: در تبلیغاتی که شروع شده؛ چه مواردی از صدا و سیما پخش می‌شود؛ چه غیر آن، باید توجه داشت که نامزدها چه راه حل‌هایی برای حل مشکلات ارائه دهنده، آیا یک برنامه عملیاتی و قابل اجراء دارند یا به دنبال وعده دادن و ایجاد فضای دو قطبی هستند.

امام جمعه شهر محمد آباد با اشاره به اینکه برخی مذاکره را به معنای اتمام جنگ می دانند، بیان کرد: دشمنان ما سال هاست که از رویارویی مستقیم با کشور ایران منصرف شده‌اند و چنین جراتی ندارند و به درگیری‌های نیابتی به برخی از کشور های همراه ایران روی آورده اند و مردم باید متوجه باشند این ادعا یک فریب کاری است برای توجیه کم کاری و بی اثر بودن مذاکرات.

وی خاطرنشان کرد: قبلا تبلغ می شد که مذاکرات و توافق برای رفع تحریم ها و مشکلات اقتصادی است ولی چون این مطلب به نحو مطلوبی تحقق پیدا نکرده است، الان ادعا می‌شود که مذاکرات برای کنار زدن سایه جنگ نظامی از سر کشور بود. ادعای احتمال جنگ نظامی یک دروغ محض است.

مشروح کامل خطبه ها
حجت الاسلام و المسلمین هاشمی، امام جمعه شهر محمدآباد در خطبه اول پس از دعوت نمازگزاران به تقوای الهی در ادامه مباحث ازدواج به گزینش در ازدواج پرداختند و بیان داشتند، یکی از مسائل مهمی که در ازدواج مطرح است این است که از چه راهی همسری را مطابق معیارها بیابیم و تشخیص دهیم که معیار و مشخصات مورد نظر ما تأمین است؟ همانگونه که برای سپردن مسئولیت‌های گوناگون به افراد، معیارهایی را مطابق مسؤولیت معین می کنند، آنگاه افرادی را برابر آن معیارها و ملاک‌ها گزینش می نمایند؛ برای رسیدن مسئولیت همسری به افراد نیز باید آنان را مطابق این مسئولیت بزرگ، با معیارهای مخصوص آن گزینش کرد. این گزینش نقشی بسیار مهمی در زندگی آینده هر دو خواهد داشت.
هاشمی افزود: دختر و پسر باید نسبت به فردی که میخواهند به همسری برگزینند، شناخت کامل و همه جانبه داشته باشند. تحصیل این شناخت از ضروریات حتمی است. به هیچ وجهی صلاح نیست که انسان نسبت به کسی که میخواهد یک عمر با او زندگی کند و او را در همه چیز خود شریک گرداند و سرنوشت را با او گره بزند و او را محرمترین و نزدیکترین فرد به خود قرار دهد شناخت کافی نداشته باشد.
خطیب جمعه شهر محمدآباد در ادامه بیان داشت: یکی از راه‌های شناخت همسر مشورت است. ارزش و اهمیت مشورت برای عموم مردم روشن است، آنچه لازم است بیان شود چگونگی مشورت در انتخاب همسر است. برای هر انسانی لازم است که یک راهنمای دانا برگزیند و در همه ی امور مهم زندگی‌اش با او مشورت کند؛ هرچند که برای یافتن چنین راهنمایی لازم باشد زحمتهایی را تحمل کند. تکیه به رأی و مشورت نکردن برای نوجوان خطرناک است؛ خصوصا در مسأله انتخاب همسر و ممکن است پشیمانی‌های غیر قابل جبران به بار آورد.
هاشمی در ادامه افزود: با هرکسی نمی‌توان مشورت کرد؛ زیرا اگر مشاور ویژگی‌های مشاوره را نداشته باشد، مشورت کننده را گمراه می‌کند. در نتیجه زیانش بیش از سودش می‌شود.
از ویژگی‌هایی که می‌توان برای مشاوره بیان کرد؛ یکی تدین است. به انسان بی دین نمی‌شود اعتماد کرد. انسان متدین علاوه بر اینکه مورد اعتماد است، فضایا را از نگاه اسلام می‌نگرد و مطابق با معیارهای اسلامی نظر می‌دهد. از دیگر ویژگیها می توان به داشتن عقل و فهم و داشتن آگاهی کافی نسبت به مسائل انتخاب همسر و ازدواج، دلسوز و خیر خواه و امین و راز دار بودن، اشاره کرد. یکی از ویژگیهای مشاور حریت رأی است: یعنی مشاور رأی و عقیده خود را آزادانه و بدون ترس و مصلحت اندیشی غلط بیان کند. انسانی که آزادی رأی نداشته باشد، ممکن است مصلحت‌هایی را در نظر بگیرد که به زیان مشورت کننده تمام شود.
خطیب جمعه شهر محمدآباد ادامه داد: پدران و مادران، می‌توانند نقش مهمی در این باره داشته باشند و مشاوران دلسوز و خیر خواهی برای جوانان باشند و نظرات و تجربیات خود را در اختیار فرزندشان قرار دهند؛ اما نظراتشان را بر آنان تحمیل نکنند.
البته باید توجه داشت که، جوانان پس از مشورت و گرفتن نظرات و تجربه های دیگران تصمیم نهایی را خودشان باید بگیرند. خداوند در این باره به پیامبر اسلام می‌فرماید: «و شاورهم فی الامر» با مسلمانان درباره امور مشورت کن، آنگاه تصمیم بگیر و با توکل به خدا عمل کن «فاذا عرمت فتو کل عی الله».

خطبه دوم

خطیب جمعه شهر محمدآباد در خطبه دوم پس از دعوت نمازگزاران به تقوای الهی، به فرارسیدن ماه شعبان اشاره کردند و بیان داشتند، شعبان ماه بسیار شریفی است و به پیامبر عظیم الشأن اسلام منسوب است و آن حضرت این ماه را روزه می‌گرفت و ماه رمضان را وصل می‌کرد و می فرمود: شعبان ماه من است هر‌ که یک روز از ماه مرا روزه بگیرد، بهشت بر او واجب می‌شود. وقتی ماه شعبان فرا می‌رسید امام سجاد علیه السلام اصحاب خود را جمع می‌کرد و می‌فرمود: ای اصحاب من می‌دانید این چه ماهی است؟ این ماه شعبان است. از امرالمومنین نقل شده که هر کس روزه بگیرد در ماه شعبان برای جلب محبت پیامبر اکرم و تقرب به سوی خدا، خداوند اورا دوست می دارد و در روز قیامت کرامت خود را نصیب او می گرداند و بهشت را برای او واجب می‌کند.
هاشمی در ادامه به روز کار و کارگر اشاره کردند و این روز را به همه کارگران و کار آفرینان تبریک گفتند و از حضور مسئولین و کارمندان و کارگران شرکت قارچ یکتای سپاهان در نماز جمعه تشکر کردند و بیان داشتند: با تلاش و سرمایه گذاری که در شرکت قارچ در منطقه انجام شده و اشتغالی که به وجود آمده، بسیاری از مشکلات شده است.

هاشمی ادامه داد: امروز مشکلات اقتصادی کشور با ایجاد اشتغال و رونق تولید داخلی قابل حل است، بر همین اساس رهبر معظم انقلاب شعار سال را تولید و استغال قراردادند. با تکیه کردن بر توان داخلی و استفاده از ظرفیتهای بومی و برنامه ریزی صحیح و حساب شده می‌توان به تولید داخل رونق بخشیدن و برای جوانان جویای کار اشتغال ایجاد اشتغال کرد. امروز در کشورما تلاش برای سرمایه گذاری و ایجا اشتغال جهاد در راه خدا محسوب می شود. باید امید خود به خارج را قطع کرد و بر توان داخلی تکیه کرد. هاشمی افزود: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود در روز مبعث فرمودند: کاندیداهای ریاست جمهوری به مردم قول بدهند که با توجه به توان داخلی به حل معضلات جامعه بپردازند. همین نکته یک معیار خوبی است برای انتخاب رئیس جمهور. باید دید کسانی که نامزد ریاست جمهور می‌شوند آیا برنامه مدون و قابل اجرا با توجه به ظرفیتهای داخلی، برای ایجاد اشتغال و رونق فضای کسب و کار دارند یا نه؟
هاشمی افزود: در تبلیغاتی که شروع شده؛ چه مواردی از صدا و سیما پخش می‌شود؛ چه غیر آن، باید توجه داشت که نامزدها چه راه حل‌هایی برای حل مشکلات ارائه دهنده، آیا یک برنامه عملیاتی و قابل اجراء دارند یا به دنبال وعده دادن و ایجاد فضای دو قطبی هستند.
خطیب جمعه شهر محمدآباد ادامه داد: متأسفانه برخی تمام کار آرایی آنها در ایجاد فضاهای دو قطبی است. یکی از این دو قطبی‌ها که بر آن اصرار می‌شود، دو قطبی بین طرفداران جنگ و مخالفان جنگ است. مدعی هستند قبل از مذاکرات سایه جنگ بر سر کشور کشیده شده بود و با مذاکرات و توافق هسته‌ای از بین رفت. اگر در دولت بعد همین رویه ادامه پیدا کند کشور از خطر جنگ محفوظ خواهد بود و در غیر این صورت احتمال جنگ زیاد خواهد بود، با توجه به اینکه در امریکا گروه تندرو و جنگ طلب بر سر کار آمده است. مردم باید توجه داشته باشند این ادعا یک غلط زیادی است. دشمنان ما سالهاست که از رویارویی مستقیم با کشور ایران منصرف شده‌اند و چنین جرئتی ندارند و به درگیری‌های نیابتی به برخی از کشور های همراه ایران روی آورده اند. مردم باید متوجه باشند این ادعا یک فریب کاری است برای توجیه کم کاری و بی اثر بودن مذاکرات. چرا که قبلا تبلیغ می‌شد مذاکرات و توافق برای رفع تحریم ها و مشکلات اقتصادی است ولی چون این مطلب به نحو مطلوبی تحقق پیدا نکرده است، الان ادعا می‌شود که مذاکرات برای کنار زدن سایه جنگ نظامی از سر کشور بود. ادعای احتمال جنگ نظامی یک دروغ محض است.