سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 17:06 - جمعه 08 اردیبهشت 1396

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان مطرح کرد

مبتلا شدن انسان به سرطان‌ها در گرو سبک زندگی/ بررسی سرطان‌های شایع در ایران

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه دوسوم علل سرطان‌ها ناشی از نوع سبک زندگی است و کمترین نقش را در بروز سرطان‌ها عوامل ژنتیکی دارند، گفت: نوع زندگی 70 درصد احتمال بروز سرطان‌ها را می‌توانند افزایش دهد.

به گزارش اصفهان شرق، رضا خدیوی در خصوص افزایش میزان سرطان در ایران اظهار کرد: امروزه سومین عامل مرگ در بزرگ‌سالان ایرانی، بیماری سرطان‌ است.

وی با بیان اینکه تحقیقات نشان می‌دهند دوسوم علل سرطان‌ها ناشی از نوع سبک زندگی است و کمترین نقش را در بروز سرطان‌ها عوامل ژنتیکی دارند، افزود:نوع زندگی 70 درصد احتمال بروز سرطان‌ها را می‌توانند افزایش دهند و یا در صورت مراعات کاهش دهند.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: بیشترین سرطانی که در ایران در کل بروز می‌کند اول سرطان پوست است که در فلات مرکزی ایران شامل استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و استان‌های هم‌جوار، بیشترین بروز سرطان پوست را دارند که بیشترین عامل بروز این نوع سرطان، تماس مکرر و فراوان پوست بدون محافظت شده در برابر نور خورشید است.

وی تأکید کرد: بیشترین اقشاری که دچار سرطان پوشت شده‌اند، کارگران ساختمانی و کشاورزان هستند که سطح پوستشان مانند دست، صورت و پیشانی باز هستند و به صورت مستمر در مقابل نور خورشید قرار می‌گیرند.

خدیوی ادامه داد: دو نوع اول سرطان پوست که بیشتر شایع هستند، بدخیم نیستند که با خود تشخیص و جراحی سرپایی این بیماری هم تشخیص و هم درمان می‌شود.

وی با بیان اینکه دومین سرطان شایع در کشور ایران در آقایان سرطان معده و بانوان سرطان سینه است که متأسفانه این دو نوع سرطان مرگ‌آور هستند، گفت: سرطان معده قابل غربالگری نیست اما سرطان سینه در بانوان قابل غربالگری است که برنامه غربالگری از نظر علمی با انجام تست‌های خودآزمایی بعد از 20 سالگی آغاز می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: حداقل اقدامی که بانوان باید برای پیشگیری از سرطان سینه انجام دهند، در 40 سالگی حتماً ماموگرافی را انجام دهند و طبق دستور پزشک بر اساس عوامل خطر زمینه‌ای به صورت متداول دو سال یک‌بار این موارد را تکرار کنند.

وی ادامه داد: بعد از سرطان معده، سرطان شایع دیگری که در کشور ایران است، سرطان روده بزرگ، سرطان مثانه و سیستم ادراری است که عمده سرطان معده در نوع تغذیه نقش دارند که تماس با عامل نوع غذاها مانند شوری غذا، غذاهای دودی شده و کنسرو شده در بروز سرطان معده نقش بسیار زیادی را ایفا می‌کنند.

خدیوی افزود: در سرطان سینه بانوان، عدم حاملگی و شیردهی، ازدواج در سن بالا و ندادن شیر از مهم‌ترین عوامل بروز سرطان سینه در بانوان هستند؛ بنابراین بانوانی که در سنین پایین تر ازدواج می‌کنند و بچه‌دار می‌شوند، دارای یک نقش محافظتی برای پیشگیری از سرطان سینه را دارند.

وی با تأکید بر اینکه در پشت این قضایا یکی دیگر از عواملی که در سرطان سینه و معده نقش دارند، مصرف زیاد چربی‌ها هستند، اعلام کرد: چاقی، استفاده از غذاهای سرخ‌شده در سرطان‌های سینه، معده، کبد و تخمدان خانم‌ها بسیار نقش دارند.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: امروزه ثابت شده است که اگر سرطان‌ها بتوانند به موقع کشف شوند می‌توانند امید به زندگی را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه بیشترین برنامه غربالگری برای سرطان‌های بانوان مانند سرطان‌های سینه و دهانه رحم در حال حاضر در کشور ایران در مراکز خدماتی و درمانی قابل انجام است، اظهار کرد: هم‌چنین برای آقایان بعد از 50 سالگی برای پیشگیری و یا زودرس سرطان روده بزرگ در مراکز خدمات جامع سلامت تست تشخیصی خون مخفی در مدفوع به صورت رایگان انجام می‌شود.

خدیوی ابراز کرد: غربالگری سرطان‌های سینه، دهانه رحم بانوان و غربالگری تست تشخیصی خون مخفی در مدفوع به صورت رایگان در مراکز خدمات جامع سلامت در سراسر کشور در حال انجام هستند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.