سرویس: اجتماعی 14:12 - جمعه 08 اردیبهشت 1396

یک استاد جامعه‌شناس مطرح کرد

هزینه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی در شبکه‌های اجتماعی بسیار کم است

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان گفت: علت اصلی تمایل طرفین رقابت سیاسی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی سهولت دسترسی به این شبکه‌ها است.

به گزارش اصفهان شرق، حمید دهقانی در خصوص تأثیر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در انتخابات اظهار کرد: رسانه‌ها را باید از چند منظر مخاطبان، زمان‌بندی و نوع رسانه‌ها نگاه کنیم که این موارد هر کدام برای خود مباحثی را به دنبال دارند.

وی با بیان اینکه به لحاظ نوع رسانه‌ای، رسانه‌های جدید تأثیر بسیار زیادی در انتخابات به ویژه روی مخاطبان و رأی‌دهندگان دارد، افزود: اگر تلویزیون را یکی از مهم‌ترین ابزار سیاستمداران برای تأثیرگذاری رأی‌دهندگان بدانیم می‌بینیم که مردم به شبکه‌های اجتماعی هم گرایش‌های زیادی پیدا کرده‌اند.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان با اشاره به تاریخچه تأثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی در انتخابات‌ در سراسر جهان، تصریح کرد: از انتخابات 2008 در آمریکا به بعد، کم کم شبکه‌های اجتماعی بسیار در نظر رأی‌دهندگان نه فقط در آمریکا بلکه در کل جهان تأثیر گذاشت.

وی تأکید کرد: در انتخابات اخیر کشور ایران مشاهده می‌شد که شبکه‌های اجتماعی تأثیرگذاری زیادی دارند که تأثیرگذاری آن هم روز به روز بیشتر می‌شود که علت اصلی آن هم میل استفاده هم از طرف نامزدها و هم از سوی رأی‌دهندگان و سهولت دسترسی به این شبکه‌ها است.

دهقانی با بیان اینکه در حال حاضر شیوه‌های سنتی تبلیغات انتخاباتی کم کم جای خود را به شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات می‌دهند، عنوان کرد: شبکه‌های اجتماعی دو سویه است چرا که مانند تلویزیون مخاطب فقط مصرف‌کننده نیست و در این شبکه‌ها خود مخاطبان هم نقش ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها در شبکه‌هایی اجتماعی ادامه داد: به دلیل اینکه کنترل در شبکه‌های اجتماعی پائین می‌آید و حضور مخاطب می‌تواند تأثیر داشته باشد، اعتبار و تحلیل اخباری که منتشر می‌شوند پائین و امکان شکل‌گیری شایعه در این مواقع بسیار بالا است.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان در رابطه با تأثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی در سنین مختلف، خاطرنشان کرد: شبکه‌های اجتماعی بیشترین تأثیرگذاری را در بین سنین 15 تا 25 سال دارند چرا که بیشترین آمار کاربران در ایران مربوط به این رده سنی است.

وی با بیان اینکه ممکن است که در سنین بالاتر گرایش‌های نسبت به شبکه‌های اجتماعی در نوسان باشند، تصریح کرد: به لحاظ جنسیتی تفاوت زیادی بین زنان و مردان نیست و شبکه‌های اجتماعی در هر دو قشر به ویژه در جوانان یکسان است.

دهقانی اضافه کرد: نامزدهای انتخاباتی که هزینه‌های کمتری برای تبلیغات خود دارند، میل بیشتری به تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی دارند چرا که تبلیغ در این شبکه‌ها به مراتب و بسیار کمتر از تبلیغات سنتی به هزینه نیاز دارند.

وی اظهار کرد: آن نسلی که در نامزدهای انتخاباتی دچار تغییر هستند تمایل بیشتری برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات خود دارند، چرا که جوانان مخاطب آن هستند و همین قشر هم میل به تغییر اوضاع جامعه را دارند.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه بخش‌های دیگری از نامزدهای انتخاباتی میل به شیوه تبلیغات کاغذی در ایام انتخابات دارند، گفت: در حال حاضر تنها ابزاری که بیشترین جذابیت را در چند سال اخیر در بین برنامه‌های تلویزیونی در انتخابات پیدا کرده‌اند، مناظره‌ها هستند.

وی در پایان در رابطه با برنامه‌های رسانه ملی در انتخابات ابراز کرد: دیگر برنامه‌های رادیو و تلویزیون در ایام انتخابات رنگ و بوی زیادی در بین مردم ندارند که این برنامه‌ها هم عمدتاً به تدریج جای خود را به شبکه‌های اجتماعی خواهند داد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.