سرویس: اقتصادی 08:00 - دوشنبه 04 اردیبهشت 1396

استاندار اصفهان:

نرخ بیکاری در استان اصفهان ۲ درصد از متوسط کشور بالاتر است/ کاهش نرخ بیکاری اولویت اول مدیریت استان در سال جدید

استاندار اصفهان گفت: هدف‌گذاری مدیریت استان در سال ۹۶ کاهش نرخ بیکاری و رساندن آن به نرخ متوسط کشوری است.

به گزارش اصفهان شرق، رسول زرگرپور در جلسه شورای اسلامی استان اصفهان اظهار داشت: استانداران سه وظیفه مهم برنامه‌ریزی کلان، هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و نظارت بر ایفای وظایف دستگاه‌ها را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه با نام‌گذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام «اقتصاد مقاومتی؛ تولید – اشتغال» متوجه اهمیت تولید و اشتغال از دیدگاه ایشان می‌شویم، افزود: این موضوع در استان اصفهان اهمیت بیشتری دارد چراکه 10 درصد کارخانجات بزرگ، صنایع نظامی، پالایشگاه‌ها و … و 10 درصد کارگران کشور در این استان واقع شده است و در شرایط رکود استان‌های صنعتی بیش از سایر استان‌ها با مشکل بیکاری و اقتصادی مواجه می‌شوند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه اصفهان دانشگاهی‌ترین استان پس از تهران است، گفت: دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی حجم وسیعی از تقاضای کار را به بازار ارائه می‌دهند.

وی افزود: با توجه به مجموع این شرایط نرخ بیکاری در استان اصفهان ۲ درصد از متوسط کشور بالاتر است.

زرگرپور با اشاره به اینکه در قالب برنامه‌های دولت، هدف اول استان جلوگیری از بیکار شدن کارگران بود، گفت: دو طرح در این زمینه اجرا شد که بر اساس نتایج آن‌ها تاکنون 65 هزار فرصت شغلی تثبیت شده است.

وی به تشریح این دو طرح پرداخت و اظهار داشت: با تشکیل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مشکلات واحدهای صنعتی در بخش‌های بیمه، کارگری، مالیات و … مورد بررسی قرار گرفت که با این برنامه‌ها 32 هزار فرصت شغلی تثبیت شد.

استاندار اصفهان به بسته حمایتی دولت از واحدهای کوچک و متوسط اشاره کرد و افزود: در این طرح ارائه تسهیلات ارزان قیمت به 600 واحد تولیدی با اعتبار هزار میلیارد تومان به اصفهان اختصاص یافت.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح نیز 4 هزار و 660 واحد در سامانه بهین یاب ثبت نام کردند که 2 هزار و 720 واحد از نظر دولت تأیید و هزار و 840 واحد نیز مورد تأیید نهایی سیستم بانکی قرار گرفتند.

استاندار اصفهان گفت: طی 6 ماه گذشته هزار و 110 واحد تسهیلات خود را با اعتبار 8 هزار و 720 میلیارد ریال دریافت کرده‌اند و سیستم بانکی نیز قراردادهای خود را با هزار و 214 واحد اصلاح کرد.

وی با بیان اینکه دولت ارائه تسهیلات به صنایع بزرگ را نیز در دستور کار خود قرار داد، اظهار داشت: بر این اساس 127 واحد بزرگ برای ارائه تسهیلات به تهران معرفی شدند که 77 واحد برای دریافت تسهیلات مورد تأیید دولت قرار گرفت که تا کنون بالغ بر 780 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار این واحدها قرار گرفته است و در این فاصله نیز حدود 25 هزار نفر به بیمه بیکاری معرفی شده‌اند و در کنار همه این‌ها، 60 هزار شغل نیز ایجاد شده است.

زرگرپور افزود: از ابتدای امسال طرح توسعه اشتغال پایدار برای مناطق محروم و کمتر برخوردار ابلاغ شد که یک و نیم میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص یافته است.

وی با اشاره به اینکه هدف‌گذاری امسال رساندن نرخ بیکاری استان به نرخ بیکاری کشور است، گفت: در این راستا سرمایه‌گذاری‌های جدید در حال انجام است.

استاندار اصفهان به برخی مشکلات در این زمینه اشاره کرد و افزود: در استان اصفهان قانون با سختگیری زیاد از سوی مدیران اجرا می‌شود و سمت و سوی قوانین به شکلی است که سرمایه‌گذاران را به سمت مناطق کمتر برخوردار هدایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به سمت رونق اقتصادی در حرکت هستیم، گفت: در سال 92 بیش از 35 هزار میلیارد تومان منابع در بانک‌های استان بود در استان مصرف می‌شد ولی امروز این عدد به 60 هزار میلیارد تومان رسیده است که حدود 90 درصد آن در استان مصرف می‌شود.

زرگرپور با بیان اینکه برجام دستاورد بزرگی برای استان اصفهان داشته است، گفت: طی یک سال گذشته 3.5 میلیارد یورو در استان سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته است که عمدتاً در انرژی‌های نو و خدمات فنی و مهندسی بوده است.

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات استان این است که صادرات اصفهان از غیر گمرک اصفهان صادر می‌شود که باعث کاهش آمار صادرات شده است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: ما نمی‌گوییم که مشکلات حل شده و اصفهان بهشت است ولی همان‌گونه که قبلاً هم گفته‌ام جهنمی که برخی ترسیم می‌کنند نیست.

وی افزود: در خصوص مشکلات استان آسیب‌شناسی صورت گرفته است و امکانات به کار گرفته شده که امیدواریم ضمن اینکه جلوی روند بیکاری گرفته می‌شود اشتغال جدید نیز ایجاد شود.

استاندار اصفهان تصریح کرد: طی 3.5 سال گذشته علیرغم همه محدودیت‌ها، 12 هزار و 700 پروژه با 105 هزار میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده که 45 درصد مربوط به بخش خصوصی و 25 درصد شهرداری‌ها و 20 درصد مربوط به بخش دولتی بوده است.

وی افزود: در بخش هتل و تخت‌های اقامتی در سال 92، 12 هزار و 500 تخت اقامتی در استان بوده که امسال به 20 هزار تخت رسیده و 39 هتل نیز توسط بخش خصوصی در حال ساخت است.

زرگرپور اظهار داشت: در استان اصفهان تا سال 92، 6 هزار تخت بیمارستانی وجود داشت که امسال حدود هزار و 200 تخت بیمارستانی اضافه شد و تعداد صندلی‌های سینماها نیز 2.5 برابر افزایش یافت و تا پایان دولت به 12 هزار صندلی خواهد رسید.

وی به کاهش آلودگی هوا در اصفهان اشاره کرد و افزود: در سال 92؛ در اصفهان 75 روز هوای سالم گزارش شده بود که در سال 95 به 268 روز هوای سالم رسید.

استاندار اصفهان تصریح کرد: در سال 92 یک روز هوای پاک وجود داشت که در سال 95 به هفت روز رسید و همچنین در سال 92، روزانه 500 تن گوگرد از پالایشگاه به هوای اصفهان پمپاژ می‌شد که با تلاش زیاد پلمب شد و در شهریور 92 هم موفق به تبدیل بنزین به یورو 4 شدیم.

وی اظهار داشت: مدیریت استان یک سال قبل از دولت، موضوع گرد و غبار را به عنوان یک معضل در نظر گرفت و 6 هزار هکتار از کانون‌های ایجاد گرد و غبار نهال‌کاری و تثبیت شد؛ این‌ها دستاوردهای دولت نیست بلکه دستاوردهای نظام است و نباید نادیده گرفت و انکار کرد.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: دولت در حد مقدورات خود کارآمد بوده است و در اصفهان نه تنها ناکارآمد نبودیم بلکه کارآمد و مؤثر عمل کردیم گرچه شأن مردم بالاتر از این است.

زرگرپور افزود: بی‌انصافی است که به خاطر مسائل سیاسی، دستاوردها و اقدامات را انکار کنیم و مردم را از آینده ناامید کنیم و اگر مردم ناامید باشند در انتخابات حضور گسترده نخواهند داشت.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.