سرویس: اقتصادی » نماینده مجلس 17:00 - شنبه 02 اردیبهشت 1396

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

نرخ بیکاری در استان اصفهان به ۳۰ درصد رسید/ ۴۰ هزار کارگر اصفهانی در سال ۹۵ تحت پوشش بیمه بیکاری رفتند

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نرخ بیکاری در استان اصفهان به ۳۰ درصد رسید، گفت: ۴۰ هزار کارگر اصفهانی در سال ۹۵ تحت پوشش بیکاری رفته‌اند.

به گزارش اصفهان شرق، حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی‌ لارگانی با اشاره به عدم همخوانی آمارهای اشتغال در کشور اظهار داشت: ارائه آمار ایجاد 700، 900 و یک میلیون و 200 هزار شغل توسط مسئولان دولتی پایه و اساس دقیق ندارد.

وی ادامه داد: در جلسات مختلف از مسئولان دولتی خواسته شده که بیان کنند که این آمارهای اشتغالزایی در کدام واحدها و شرکت‌ها ایجاد شده است، زیرا آمار و ارقام با رشد بیکاری در جامعه به هیچ عنوان همخوانی ندارد اما تاکنون پاسخی دریافت نشده است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مقام معظم رهبری پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 برای همه کاندیداهای انتخابات فرمودند قولی به مردم بدهید که در پایان دوره ریاست جمهوری به دلیل عدم تحقق آن شرمنده مردم نشوید.

وی اضافه کرد: چنانچه دولت فعلی پیام ایشان را سرلوحه کار خود قرار داده بود، هیچ مشکلی برایش پیش نمی‌آمد.

موسوی لارگانی مبحث بیکاری جوانان تحصیلکرده و از تحصیل مانده را از مهم‌ترین مشکلات کشور برشمرد و افزود: این مشکل آنقدر حاد است که رهبر معظم انقلاب فرمودند “خجالت بنده از جوانی که دست خالی شب به منزل می‌رود خیلی بیشتر است” و متذکر به اشتغال جوانان شدند.

وی تاکید کرد: یکی از مسائل که می‌تواند خواسته‌های رهبری و سیاست‌های ابلاغی سران قوا را تحقق دهد، ایجاد اشتغال واقعی برای جوانان کشور است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل کوتاهی شده و برای اقدامات هیچ‌گونه عمل نشده است، گفت: به دلیل آمار بالا و عدم رفع معضل بیکاری در دولت فعلی، ارائه گزارش‌ها مشاوران رهبری به ایشان و اطلاع کامل مقام معظم انقلاب، امسال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است.

وی یکی از وعده‌های پیش از انتخابات سال 92 دولت روحانی را رفع مشکل بیکاری برشمرد و اظهار داشت:  آمار بیکاری در اکثر استان‌های کشور نسبت به قبل انتخابات 4 سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

موسوی لارگانی با اشاره به اینکه استان اصفهان استانی صنعتی است که بعد از جدا شدن البرز از تهران می‌توان آن را نخستین استان صنعتی کشور دانست، افزود: چنانچه آمار بیکاری را با کشاورزان که در استان بیکار شدند، محاسبه کنیم  باید گفت در حال حاضر میانگین نرخ بیکاری در استان اصفهان به 30 درصد رسیده است.

وی پیرامون اینکه به دلیل کمبود آب و خشکسالی‌های متوالی قشر عظیمی از کشاورزان در استان اصفهان بیکار شده‌اند، ادامه داد: آمار بیکاری که استانداری و مسئولان استان اصفهان ارائه می‌دهند که نرخ بیکاری استان از میانگین کشوری 3 درصد بیشتر است، این آمارها نمی‌تواند دقیق باشد.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با تاکید بر اینکه در هیچ دوره‌ ریاست جمهوری در ایران به اندازه 4 سال اخیر تعدیل نیرو و تعطیلی کارخانه نبوده است، بیان کرد: در سال 94 و 95 بیشترین تعدیل نیرو را در کشور داشته‌ایم.

وی افزود: در نیمه نخست سال گذشته تعداد افراد تعدیل شده از کار در استان اصفهان که تحت پوشش بیمه بیکاری رفته‌اند در حدود 20 هزار نفر بوده‌ است.

موسوی لارگانی اضافه کرد: چنانچه این میزان را در 6 ماهه دوم سال گذشته حساب کنیم فقط در استان اصفهان 40 هزار نفر تحت پوشش بیمه بیکاری رفته‌اند.

وی افزود: این تعداد افراد تعدیل از کار می‌توانستند از بیمه بیکاری استفاده کنند، افرادی که در طول فقط یکسال در استان اصفهان بیکار شده‌اند بیش از این ارقام است، زیرا بیمه بیکاری شامل تمام افراد نمی‌شود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس یادآور شد: فقط در طول یکسال اخیر بسیاری از واحدهای تولید کوچک صنعتی، کاشی نیلو، کاشی اصفهان، پلی‌اکریل و شرکت ریسندگی و بافندگی زاینده‌رود در استان اصفهان با تعدیل نیروهای خود تعطیل شده‌اند.

وی اضافه کرد: البته آمار تعدیل نیروها در استان بیش از ارقامی است که بیان کردیم و به تبع ارقام کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی در استان اصفهان هم بیش از اینها است.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.