سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 12:12 - جمعه 01 اردیبهشت 1396

امانی؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی مطرح کرد:

غذاهای فست فود عامل پرخاشگری و ناآرامی می‌شود/ کمبود ویتامین D در پرخاشگری و افسردگی افراد تاثیرگذار است

مصرف کربوهیدرات ها باعث می شوند بهتر بخوابیم و خوش اخلاق باشیم. در واقع باید اعلام کرد که مواد غذایی تاثیر مستقیمی بر روی خلق و خوی ما دارند

به گزارش اصفهان شرق، با توجه به اهمیت تغذیه در خلق و خو گفتگویی را با “دکتر رضا امانی – متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان” انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:

تغذیه در خلق و خوی افراد چقدر تأثیر گذار است؟
بررسی مقوله خُلق یا رفتارهای ذهنی که در نهایت در روابط ما تأثیر می گذارد، بسیار پیچیده است.
بدن انسان تنظیم کننده هایی در مغز داردکه به آنها ناقل های شیمیایی گفته می شود اما اینکه ما نگاه می کنیم، صحبت می کنیم، می خوابیم و غذا می خوریم، تحت تأثیر ناقل های شیمیایی مغز کار می کند که پیام های عصبی را بین سلول های عصبی جا به جا می کند.
نکته مهم این است که پیش زمینه این مواد شیمیایی همان غذاهایی است که ما می خوریم.
اما بدن ما نمی تواند موادی مثل آهن، روی و مس را تولید کند و این مواد باید حتماً از طریق مواد خوراکی وارد بدن شود. مواد شیمیایی هم باعث می شوند کارها و رفتارهای تحت تاثیر الگوی غذایی قرار می گیرند.

آیا با تغییر در مواد غذایی می توان بر روی جنبه های مهم و کلیدی رفتارمان اثر بگذاریم؟
15 سال است که بر روی این موضوع مهم تحقیقاتی در حال انجام است و خوشبختانه در حال به نتیجه رسیدن هستیم.

مکانیسم تأثیر مواد غذایی را چگونه می توان تحلیل کرد؟
یک تئوری علمی در این باره با عنوان” تئوری غذا و خلق” وجود دارد که بخشی از آن به اثبات رسیده و بخشی دیگر در حال بررسی است ؛ این تئوری می گوید یک ارتباط دو سویه بین غذا و رفتار ما وجود دارد و از سوی دیگر انتخاب غذاها بر روی خلق افراد تاثیر می گذارد.
در دنیا محققان به این نتیجه رسیده اند که تأثیر خُلق بر روی غذا کمتر از تأثیر غذا بر روی خلق است.

انتخاب های بهتر برای داشتن خلق  وخو و روابط اجتماعی بهتر چگونه باید اتفاق افتد؟
بر اساس شرایط و سابقه فرد و اینکه چه نیازهایی دارد، انتخاب ها انجام می شود زیرا هیچ کدام از افراد شبیه هم نیستند.
گاهی افراد به خصوص خانم های جوان دچار پُر خوری عصبی می شوند. افرادی که رژیم های گوشت خواری دارند بیشتر از افرادی که رژیم گیاه خواری دارند، عصبی می شوند.
یکی از کاربردهای مکمل های غذایی برای افرادی که دچار خلق و خوی تند هستند، استفاده از منابع غذایی دریایی است که به خاطر وجود امگا 3 باعث ایجاد آرامش در آنها می شود.

به نظر شما بهتر است افراد چه غذاهایی بخورند که خُلق خوبی داشته باشیم؟
علیرغم اینکه مهمترین عامل پرخاشگری و افسردگی در افراد کمبود ویتامین Dاست، طبق آمار وزارت بهداشت در سال 1394 حدود60 تا 70 درصد افراد جامعه دچار کمبود ویتامین D هستند.
شاید در گذشته این مباحث کمتر مطرح می شد اما در حال حاضر این واقعیات به اثبات رسیده است.
80 درصد ویتامین D مورد نیاز بدن را می توانیم از تابش نور خورشید تأمین کنیم، به شرطی که تابش مستقیم باشد به طوری که بر روی سطح وست از کرم های ضد آفتاب استفاده نشده باشد.
در خانم ها کمبود ویتامین Dشایع تر از آقایان است، خانم های باردار 85 درصد کمبود ویتامین D دارند که رقم بالایی است اما اگر این ویتامین مهم از طریق آفتاب تامین نشود بناچار به سمت مکمل های خوراکی با نظر پزشکان متخصص روی می آورند.
غذاهای فست فود در پرخاشگری و ناآرامی افراد تاثیر زیادی دارند، بنابراین باید از نظریات مشاوران تغذیه استفاده کنیم تا مجبور به استفاده داروهای شیمیایی نباشیم.

ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.