سرویس: غیر تولیدی 11:11 - جمعه 01 اردیبهشت 1396

مرگ کیارستمی بازیچه سیاسی و انتخاباتی آقای وزیر

در حالی که رئیس دادگاه بدوی رسیدگی به پرونده مرحوم کیارستمی در نظام پزشکی می‌گوید ما به صورت دائم جزئیات پرونده کیارستمی را اعلام کرده‌ایم، وزیر بهداشت از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش اصفهان شرق، به نقل از فارس، 14 تیرماه سال گذشته بود که عباس کیارستمی به دلیل مشکلات ناشی از بیماری سرطان درگذشت اما مرگ این هنرمند  با حواشی زیادی همراه شد به طوری که در مدت زمان اندکی پس از فوت آن در فرانسه موضوع قصور پزشکی مطرح شد. در شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی مردم واکنش‌های زیادی در این زمینه اعلام کردند و پسر و وکیل خانواده آن نیز مصمم وارد پیگیری موضوع قصور پزشکی در این زمینه شدند.

جلسات زیادی در سازمان نظام پزشکی برگزار شد و پای مسئولان هم برای پیگیری و روشن شدن موضوع به این قضیه باز شد.  30 نفر از کارشناسان و اساتید زبده در رشته‌های مرتبط با این پرونده به میدان آمدند تا تکلیف را مشخص کنند. اعتراض جامعه نسبت به بی دقتی و کم کاری پزشکان بالا گرفت و موجی از نارضایتی ها از فعالیت پزشکان علیرغم دریافتی و حقوق بالا در میان مردم ایجاد شد.

چندی بعد خبری در رسانه‌های رسمی کشور منتشر شد که پزشکی در یکی از بیمارستان تهران قصور پزشکی داشته و سه ماه محرومیت از کار در همان بیمارستان برای آن اعلام شده است. حکمی که این‌بار برای برخی از مرگ مرحوم کیارستمی هم دردآورتر بود البته مدت کوتاهی بعد این خبر توسط مسئولان نظام پزشکی مورد تأئید نهایی قرار نگرفت؛ هرچند فرزند مرحوم کیارستمی این موضوع را تأئید کرده بود. ماه‌ها از فوت مرحوم کیارستمی گذشت و اخبار زیادی در این زمینه منتشر شد ولی با فوت عارف لرستانی بازیگر سینما و تلویزیون و احتمال قصور پزشکی در مورد مرگ وی و اظهار بی‌اطلاعی وزیر بهداشت از نتیجه پرونده مرحوم کیارستمی، مجدد این موضوع مورد توجه جدی عموم مردم، مسئولان و هنرمندان قرار گرفت.

سرنوشت پرونده عباس کیارستمی چه شد؟

 صحبت های رضا کیانیان چند روز پیش در اختتامیه جشنواره فرهنگی وزارت بهداشت در جای خود جای تأمل داشت و این موضوع سبب روشن شدن سیاسی‌کاری وزیر بهداشت در نزدیک ایام انتخابات شد. وی در این مراسم اظهار کرد: همیشه تلاش کرده‌ام برای تشویق مردم کار نکنم و کار کرده‌ام تا خودم از خودم راضی باشم چرا که اگر کسی از کار خود راضی باشد قطعا خدا نیز از او راضی است.

وی خطاب به دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی گفت: اطلاعات علوم پزشکی را در حال حاضر و در عصر اطلاعات می‌توان در همه شبکه‌های اجتماعی پیدا کرد اما زمانی این اطلاعات ارزشمند می‌شود که با خلاقیت همراه باشد و قطعا شما که با هنر آغشته شده‌اید این خلاقیت را ایجاد خواهید کرد.

کیانیان در ادامه این مراسم خطاب به وزیر بهداشت با بیان اینکه در ایران پزشکان بزرگ و مطرحی در سطح دنیا وجود دارند و سینما گران مطرح در سطح دنیا نیز وجود دارند گفت: کیارستمی به تنهایی در برابر سینمای آمریکا ایستاده بود و تا زمانیکه زنده بود توان مقابله با او را نداشتند.

وی تاکید کرد:تا زمانیکه کیارستمی زنده بود قدر او را ندانستند در حالیکه سینمای آمریکا یک طرف بود و کیارستمی در طرف دیگر با آن برابری می کرد و در حال حاضر از وزیر بهداشت می‌خواهم پاسخ دهد سرنوشت پرونده عباس کیارستمی چه شد.

چرا در قوانینی که داریم اینقدر ناتوان هستیم

در ادامه این مراسم هاشمی وزیر بهداشت در پاسخ به پرسش رضا کیانیان اظهار کرد: در خصوص عباس کیارستمی غصه‌ای در دل همه ما هست و در رابطه با اینکه چه اتفاقی افتاد در یک جمله نمی‌شود به آن پاسخ داد.

وزیر بهداشت گفت: برای پاسخ به این سوال که چرا پرونده مرحوم کیارستمی تا کنون اعلام نشده باید به تمام پرونده‌های بلاتکلیفی که تا کنون اعلام رای نشده نگاه کنیم و در این رابطه هیچ چیز بهتر از راستی و درستی نیست.

وی ادامه داد: اگرچه من هم اکنون مسئولم و باید پاسخگو باشم می‌خواهم بپرسم تکلیف پرونده آقای کیارستمی چه شد و چرا در قوانینی که داریم اینقدر ناتوان هستیم و در یک سلسله باطلی گرفتار می شویم.

هاشمی افزود: در پرونده کیارستمی نیز مانند پرونده کوی دانشگاه و کهریزک این سوال مطرح است که نتیجه رسیدگی به این پرونده‌ها چه شد؟

بهره‌برداری سیاسی از پرونده مرحوم کیارستمی

صحبت‌های وزیر بهداشت از جانب فرزند مرحوم کیارستمی بدون پاسخ نماند و بهمن کیارستمی بیان کرد: صحبت‌های آقای هاشمی برایم تعجب‌برانگیز بود و فکر می‌کنم پیش از انتخابات ریاست جمهوری طرح چنین مسئله‌ای دو هدف دارد. اول اینکه این پرونده هم به شکل آشنای پرونده‌های مشابه، مورد بهره‌برداری سیاسی جناح ها قرار گرفته و بعد از یک سال سکوت، شنیدن چنین اظهارنظر هایی چند هفته مانده به انتخابات چندان دلگرم کننده و جدی نیست.

وی افزود: نکته دوم این است که به نظر می‌رسد آقای هاشمی (وزیر بهداشت) به جای اینکه خود را در مقام مسئول ببینند، ترجیح داده است که در مقام یک منتقد قرار گیرد، این در حالی است که در مراسمی که ایشان روز 28 فروردین‌ماه اظهار نظر خود را مطرح کردند، در کنارشان آقای حریرچی، معاون وزارت بهداشت ایستاده است. ایشان در بیشتر جلسات پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی برای بررسی پرونده پدرم تشکیل شد، حضور داشتند و عضوی از کمیسیون‌های تخصصی بودند و نه تنها از جزئیات پرونده مطلع هستند، بلکه در مقام کارشناس در پرونده اظهارنظر کرده‌اند، اما حالا ترجیح داده شده که توپ به زمین دیگری انداخته شود و مقامات وزارت بهداشت، از مسئولیت درباره بررسی پرونده شانه خالی کنند.»

کیارستمی ادامه داد: در تمام ماه‌هایی که پرونده پزشکی پدرم پیگیری می‌شد، هیچ اظهار نظری یا اقدام جدی از طرف مقامات مسئول در حوزه‌های فرهنگی هم نشنیدیم و ندیدیم. اما حالا باز موسم انتخابات رسیده، بزرگداشت‌های متعدد ترتیب داده شده و حرف‌های مسئولان هم تند و جسورانه شده است. به هرحال معتقدم هر صحبتی را که در این برهه زمانی درباره پرونده پزشکی عباس کیارستمی گفته شود، نباید جدی گرفت و درعین حال نباید اجازه داد از این پرونده بهره‌برداری سیاسی شود.

همه دنیا با خبرند و آقای وزیر بی‌خبر

ایرج خسرونیا، رئیس دادگاه بدوی رسیدگی به پرونده مرحوم کیارستمی در گفت‌وگو با فارس، در ارتباط با آخرین جزئیات پرونده مرحوم کیارستمی و اظهار بی اطلاعی وزیر بهداشت در این زمینه اظهار داشت: پرونده مرحوم کیارستمی در حال گذراندن سیر طبیعی است و برای ما در سازمان نظام پزشکی فرقی ندارد که چه کسی صاحب پرونده باشد و چه موقعیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وجود داشته باشد.

وی افزود: برای پرونده مرحوم کیارستمی یکبار در نظام پزشکی کار کارشناسی انجام گرفت و از طرف دادسرا کیفرخواست اعلام شد و به هیأت بدوی رفت که پس از آن هیأت بدوی حکم داد ولی وکیل و فرزند کیارستمی نسبت به آن اعتراض داشتند.

رییس دادگاه بدوی رسیدگی به پرونده مرحوم کیارستمی تصریح کرد: وکیل و فرزند مرحوم کیارستمی اعتراض کردند که باید برای دو نفر دیگر از جمله متخصص عفونی و رئیس بیمارستان تشکیل پرونده شود لذا مجدد پرونده در مسیر بررسی قرار گرفت و به دادسرا ارسال و کار کارشناسی صورت گرفت، البته هر چند که وکلا اعتراض بر روی شکایت دوم نداشتند و پرنده برائت خورد ولی مجدد به همین دلیل پرونده اول دوباره برای تجدید نظر بررسی شد.

خسرونیا تصریح کرد: اگر مشکلی در کار نباشد و پرونده به طور طبیعی سیر خود را طی کند حدود 6 تا 8 ماه طول می‌کشد که نتیجه شکایت بررسی شود و به صورت قطعی اعلام شود.

وی ادامه داد: قصور پزشکی در ارتباط با پزشک مربوطه اعلام شد ولی به دلیل اینکه میان رسیدگی به این موضوع مجدد شکایت انجام شد پرونده بررسی آن به تعویق افتاد از طرفی این پرونده دو حکم نهایی دارد یکی حکم سازمان نظام پزشکی و دیگر دادسرای جرایم پزشکی دادگستری و اگر وکیل و فرزند مرحوم کیارستمی اعتراض نمی‌کردند حکم پزشکی که قصور انجام داده اجرا شده بود.

وی گفت: باید توجه داشت حکمی که ما در ارتباط با این قصور عمل کرده بودیم بسیار سنگین‌تر از حکم دادگستری بود ولی به هر حال اعتراض خانواده وی هنوز این حکم اجرا نشده است.

رئیس دادگاه بدوی رسیدگی به پرونده مرحوم کیارستمی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر اساس گفته‌های وزیر بهداشت گویی ایشان در جریان جزئیات و حکم‌های مطرح شده نیستند و علت این مسئله چیست، گفت: ما به صورت دائم در این زمینه مصاحبه کردیم و همه دنیا از مجموع اقدامات صورت گرفته با خبر هستند و اینکه چرا برخی مسئولین خبر ندارند را نمی‌دانم!

حال باید دید پرونده مرگ کیارستمی که این روزهای قربانی بازی سیاسی وزیر بهداشت شده است به سرانجام مناسبی خواهد رسید یا اینکه گره زدن نادرست و نا به حق این پرونده با ماجراهایی همچون کوی دانشگاه و کهریزک باعث به حاشیه رانده شدن این پرونده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.