سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 13:07 - پنجشنبه 31 فروردین 1396

متخصص ارتودنسی خبر داد:

ممنوعیت استفاده از خمیر دندان برای کودکان زیر دو سال

دکتر جمیلیان ضمن هشدار به مادران گفت: استفاده از خمیر دندان برای مسواک زدن کودکان زیر دو سال می تواند خطر آفرین باشد.

متخصص ارتودنسی در گفت و گو با خبرنگار اصفهان شرق، با تاکید بر خطرناک بودن استفاده از خمیر دندان برای کودکان، تا سن دو سالگی گفت: برای کودکان بعد از سنین سه سالگی نیز لازم است از خمیردندان‌های مخصوص اطفال استفاده شود.

دکتر عبدالرضا جمیلیان افزود: تمیز کردن دندان‌ها در سنین کودکی بسیار مهم است و والدین باید از شش ماهگی تا سه سالگی فضای دندانی کودک را پس از هر بار شیر خوردن یا غذا خوردن با پنبه خیس تمیز کنند.

وی در مورد خمیر دندان مناسب برای کودکان اظهار کرد: اجزای خمیردندان های کودکان متناسب با سن آن‌ها تعدیل شده‌اند و هدف این است که با کاربرد آن‌ها، هم دندان های کودک تمیز شوند و سالم باقی بمانند و هم عارضه خاصی برای کودک نداشته باشد. همچنین نوع بسته بندی و طعم خمیردندان های کودکان، عموما به صورتی است که برای آن‌ها جذاب باشد.

این متخصص داندانپزشکی تصریح کرد: از آنجا که بلع ناخواسته خمیردندان در کودکان حین مسواک زدن خطرناک بوده و می‌تواند منجر به ایجاد مسمومیت حاد (از عوارض گوارشی مثل استفراغ تا عوارض قلبی) یا مزمن فلوراید شود، بهتر است برای بچه‌های زیر سه سال، دندان‌ها بدون کاربرد خمیردندان مسواک زده شوند یا از خمیردندان های بدون فلوراید مخصوص کودکان زیر سه سال استفاده گردد.

وی افزود: برای بچه‌های بزرگ‌تر بهتر است ازخمیردندان های مخصوص کودکان که هم سایندگی کمتری دارند و هم میزان فلورایدشان مناسب سن کودک است، آن هم به مقدار کم استفاده شود. ضمنا باید کودک را تشویق کرد حین مسواک زدن، مکررا کف خمیردندان را از دهان خارج کند.

جمیلیان در ادامه پیرامون برخی عادات اشتباه در افراد گفت: عادت به جویدن و خردکردن تکه های سخت یخ میتواند باعث ترک خوردن هاي ريز یا لب پرشدن دندان ها شود و اگر این عادت عجیب و مضر ادامه یابد می تواند باعث تحریک عصب دندان شده و به دندان درد منتهی شود.

وی افزود: ورزش بدون حفاظ دندان نیزاز جمله عادات غلط میباشد که می تواند موجب صدمات دنداني و آسيب های فک شود و این نکته ای است که بسیاری از ورزشکاران نسبت به آن بی توجه هستند.

دکتر جمالیان تاکید کرد: در ورزش های رزمی یا ورزش هایی که در آن تماس فیزیکی بالایی وجود دارد مثل بسکتبال، فوتبال و هاکی باید حتما از یک حفاظ دندانی استفاده شود و جنس این حفاظ چیزی شبیه پلاستیک نرم است و دندانهای جلویی فک بالا را در برابر ضربه محافظت می کند.

وی جویدن و خردکردن تکه های سخت یخ رانیز باعث ترک خوردن هاي ريز یا لب پرشدن دندان ها برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر این عادت عجیب و مضر ادامه یابد می تواند موجب آسیب به دندان و فک شود.

انتهای پیام/ فرشته وکیلی

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.