سرویس: اجتماعی 14:00 - پنجشنبه 31 فروردین 1396

پاول دوروف مدیرعامل تلگرام:

تلگرام در ایران 40 میلیون کاربر فعال دارد/واتس‌اپ و گوگل چت مکالمات صوتی کاربران را شنود می‌کنند

پس از مسدود شدن تلگرام صوتی در ایران، پاول دوروف در پیامی تلگرامی، درباره مکالمه صوتی و تأمین امنیت در آن توضیحاتی ارائه داد. ر

به گزارش اصفهان شرق، بیش از سه سال است از عمر تلگرام می‌گذرد؛ سرویس پیام‌رسانی که طبق گفته مدیرعامل آن، تنها در ایران 40 میلیون کاربر دارد که به‌طور فعال از آن استفاده می‌کنند.

پاول دوروف می گوید این پیام‌رسان در کشورهایی مانند عربستان، چین و عمان به طور کامل فیلتر است و امکان دسترسی کاربران به آن کاملاً مسدود می‌باشد.
دوروف در پیامی که به‌تازگی در کانال تلگرام خود منتشر کرده به همین موضوع اشاره داشته و ضمن مقایسه تأمین امنیت در پیام‌رسان واتس‌اپ و تلگرام اظهار کرده است که اکثر سرویس‌های ارائه‌دهنده خدمات این‌ چنینی، علی‌رغم آنچه که ادعا می‌کنند، ناقض حریم خصوصی کاربران هستند.
تشخیص اینکه آیا تلگرام آنگونه که مدیر آن می‌گوید تأمین‌کننده امنیت و حافظ حریم خصوصی کاربران هست یا نه برعهده نهادهای مربوطه است اما شنیدن این سخن از زبان پاول دوروف جالب است که “رقبای ما با ادعای داشتن امنیت، در واقع شاید وارد بزرگترین پرونده کلاهبرداری و تقلب در تاریخ بشریت شده باشند.”.
دوروف در پیام خود اینگونه آورده است که:
“همانگونه که شنیده‌اید، ما به‌تازگی تماس صوتی کدگذاری‌شده را در تلگرام فعال کردیم. استفاده از تماس صوتی بسیار ساده است و با بهره‌گیری از یادگیری ماشینی به مرور زمان بهبود می‌یابد.

شخصاً، به‌ندرت با تلفن صحبت می‌کنم. زمانی که در روسیه زندگی می‌کردم، شروع کردم به ترک عادت مکالمات تلفنی. این عادت از سالها پیش که مسکو را ترک کردم با من ماند.

اما الآن شاید دوباره بخواهم از طریق تماس امن تلگرام، مکالمات صوتی با تیم کاری و اعضای خانواده‌ام را از سر بگیرم. متاسفانه، در حال حاضر همه مردم جهان نمی‌توانند از تلگرام استفاده کنند، در کشورهایی مثل عربستان سعودی، ترافیک تلگرام به منظور منع استفاده از آن، محدود می‌شود. در کشورهای دیگر مثل چین و عمان، تلگرام کاملاً مسدود شده است.

در ایران، کشوری که 40 میلیون کاربر فعال دارد. در سه سال و نیمی که از عمر تلگرام می‌گذرد ذره‌ای از اطلاعات کاربران به شخص ثالثی ارائه نشده است.

از طرف دیگر سرویس‌هایی مانند واتس اپ در کشورهایی مثل ایران، چین و عربستان سعودی یا کشورهایی با تاریخچه سانسور، با مشکل فیلتر مواجه نیستند. موضوع این است که واتس اپ و شرکت مادر آن یعنی فیس بوک با اعتماد کاربر تجارت می‌کنند تا سهم‌شان را در بازار افزایش دهند.

این ادعا که واتس اپ و اشخاص ثالث پیام‌های شما را نمی‌خوانند یا به مکالمات‌تان گوش نمی‌کنند، کاملاً دروغ است. واقعیت این است که واتس‌اپ، هم می‌تواند به مکالمات‌تان گوش کند و هم پیام‌هایتان را بخواند چون قادر است به طور نامحسوس کلیدهای کدگذاری را در 99.99% از کاربرانش تغییر دهد.

علاوه بر این اشخاص ثالثی همچون گوگل  یا اپل به chat history اکثر کاربران واتس اپ دسترسی مستقیم دارند و از آنجا که این اشخاص ثالث با  همه کشورها سروکار دارند اطلاعات کاربران می‌تواند به همه جای دنیا سرازیر شود.

رقبای ما با ادعای داشتن امنیت، در واقع شاید وارد بزرگترین پرونده کلاهبرداری و تقلب در تاریخ بشریت شده باشند.

در مقابل، تلگرام از طریق کدگذاری دوطرفه (end-to-end encryption) امنیت این پیام‌رسان‌ را به‌طور کامل تأمین کرده و کلیدهای کدگذاری مناسب، در بخش‌های مختلف توزیع شده است. این ساختار کمک می‌کند تا دیتای ابری شما  در هنگام ذخیره شدن در گوگل، فیسبوک و اپل، صد برابر بیشتر پشتیبانی شود و امن‌تر باشد.

عجیب نیست اگردولت‌ها یا رگولاتورها از  وجود تلگرام خوشحال نباشند. این را می‌دانم  که محدود بودن  دسترسی به تلگرام یا بخش‌هایی از آن اصلا خوب نیست اما گاهی اوقات بهتر است یک سرویس ارتباطی را به طور کامل کنار بگذارید تا اینکه بخواهی با تردید در مورد امنیتش [اشاره به واتس اپ و استفاده از دیتای کاربران برای داده کاوی] از آن استفاده کنید”.
انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.