سرویس: اجتماعی 08:00 - پنجشنبه 31 فروردین 1396

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های محیط زیست اصفهان مطرح کرد

منشأ گرد و غبار در اصفهان کشف شد؛ کانون‏‌های انسان‌ساز در شرق اصفهان

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: کانون‌های انسان‌ساز در شرق اصفهان منشا گرد ‌و‌ غبار در این کلانشهر است.

به گزارش اصفهان شرق، با اشاره به وجود غبارهایی در آسمان اصفهان اظهار داشت: برخی از کانون‌های انسان‌ساز در شرق سبب تشدید غبار در هوای اصفهان می‌شود.

وی افزود: علت وجود غباری که هفته گذشته در شهر اصفهان دیده ‌شد، بادهای بهاری بود با افزایش سرعت آن فرسایش خاک‌ را هم بیشتر کرد.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه منشأ ایجاد ریزگردها از کانون‌های طبیعی است و وجود واحد‌های تولیدی و معدنی در شرق اصفهان هم سبب تشدید ورود ریزگردها به این شهر می‌شود، افزود: ریزگردها گاهی از برخی کشورهای همسایه از جمله عراق و سوریه با وزش بادها به استان و شهر اصفهان سرایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: دشت سگزی در شرق اصفهان یکی از کانون‌های موثر در این زمینه است اما وجود کوره‌های آجر، گچ و دیگر فعالیت‌های صنعتی سبب افزایش ریزگردها در شهر اصفهان شده است.

صادقیان همچنین گفت: با توجه به شرایط نیمه خشک اقلیم اصفهان و کاهش بارندگی در سال‌های مستمر که سبب ورود به دوره خشکسالی شده، مناطق مختلفی در اصفهان به کانون‌های فعال در این حوزه تبدیل است.

وی یکی از دلایل غبار موجود در هوای اصفهان را از دست دادن رطوبت در آب‌و‌هوای این شهر دانست و افزود: در صورت نبود رطوبت در آب‌و‌هوای اصفهان شرایط برای بروز و ظهور ریزگردها فراهم می‌شود که در ماه‌های نخست فصل بهار به دلیل وزش باد‌های شدید بیشتر قابل مشاهده شده است.

رئیس اداره امور آزمایشگاه‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: در چند سال گذشته دولت برنامه‌های مختلفی برای رفع مشکل ریزگردها در نظر گرفته و به استان‌ها ابلاغ کرده که از آن جمله می‌‌توان به موضوع تدوین برنامه جامعه مدیریت گرد‌و‌غبار و تولید ذرات معلق در سال 93 اشاره کرد که در منشاهای طبیعی و انسان‌ساز تکمیل و به دستگاه‌های مربوط ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه تلاش برای بهبود هوای استان اصفهان به طور جدی وجود دارد، گفت: در این برنامه که برای هر سازمان به صورت جداگانه توضیح داده شده است به صورت دوره‌ای جلساتی درباره عملکرد سازمان‌های مربوط برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.