سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 18:00 - دوشنبه 28 فروردین 1396

بررسی و درمان آلرژی و حساسیت‌های مربوط به فصل بهار/ راه‌های درمان آلرژی چیست؟

بهار با همه زیبایی‌های دل‌انگیز خود مشكلاتی را نیز برای برخی به همراه دارد كه بارزترین آن حساسیت فصلی است و با شروع فصل بهار، بسیاری از افراد از عطسه و آب‌ریزش بینی رنج می‌برند و گله دارند.

به گزارش اصفهان شرق، بهار با همه زیبایی‌های دل‌انگیز خود مشکلاتی را نیز برای برخی به همراه دارد که بارزترین آن حساسیت فصلی به گرده گیاهان و  شرایط آب و هوا است که با شروع فصل بهار، بسیاری از افراد از عطسه و سرفه‌های مکرر، خارش چشم و آب‌ریزش بینی رنج می‌برند و گله دارند.

*آلرژی چیست؟

افرادی که از آلرژی رنج می‌برند، برخی از اوقات می‌گویند که ما در فصل بهار به دلیل حساسیت به گرده گیاهان و هوای این فصل نمی‌توانیم از منزل خود خارج شویم چرا که در زمان خروج با آبریزش چشم، بینی و عطسه‌های مکرر روبه‌رو می‌شویم.

 

آلرژی، واکنش افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل مختلف است، کسانی که دچار حساسیت هستند، دارای سیستم ایمنی فوق هوشیار بوده که نسبت به مواد ظاهراً بی‌آزار موجود در محل زندگی‌شان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می‌دهند. برای مثال گرده گیاهان، می‌تواند سیستم ایمنی شخص آلرژیک را طوری تحریک کند که گویی با یک خطر جدی روبرو شده است.

حساسیت یک مشکل بسیار شایع است و تقریباً از هر ده نفر، دو نفر به نوعی از آن مبتلا هستند و از آن رنج می‌برند.

*افراد مبتلا به حساسیت فصلی و آلرژی از خود مراقبت کنند

 صبا عرشی، فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی در این رابطه اظهار کرد: افرادی که دچار آلرژی‌های فصلی هستند، زمینه ارثی آلرژی را دارند و در یک فصل خاص که می‌تواند بهار، تابستان یا پاییز باشد، وقتی در معرض عوامل آلرژی‌زای محیطی که این‌ها اغلب گرده گیاهان هستند، قرار می‌گیرند واکنشی در بدنشان اتفاق می‌افتد که منجر به ایجاد علائمی در بدن می‌شود.

وی افزود: علائمی مانند آب‌ریزش بینی، عطسه‌های  پشت سرهم، خارش شدید بینی و یا ممکن است که در یک عکس‌العمل به صورت سرفه، خس‌خس و حتی حمله‌های تنگی نفس خود را نشان بدهد.

فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی تصریح کرد: افرادی که دچار این مشکل هستند، باید در این فصل‌ها از خودشان مراقبت کنند و سعی کنند که در معرض این عوامل قرار نگیرند؛ باید ماسک داشته باشند و سعی کنند ساعاتی که باد شدیدی می‌وزد از خانه خارج نشوند و اگر مجبور هستند به بیرون بروند حتماً از ماسک استفاده کنند.

*مواد حساسیت‌زا به خود را پیدا و از آن پرهیز کنید

وی در پایان اضافه کرد: از همه مهم‌تر این است که باید به متخصص آلرژی، کسی که فوق تخصص آلرژی دارد مراجعه کنند و متوجه شوند به چه ماده آلرژی‌زایی حساسیت دارند که اگر می‌توانند آن را حذف کنند و اگر نمی‌توانند، خود فوق تخصص آلرژی تصمیم می‌گیرد که آیا باید فرد واکسن آلرژی بزند یا خیر.

*ژنتیک دخیل در به وجود آمدن آلرژی

عامل ژنتیک نیز یکی از عمده‌ترین دلایل ابتلا به این حساسیت است، به طوری که بر اساس تحقیقات علمی اگر پدر و مادری هر دو مبتلا به آلرژی باشند، به احتمال ۶۶ درصد، فرزندانشان به آلرژی فصلی گرفتار می‌شوند و اگر تنها یکی از والدین مبتلا باشد این احتمال به زیر ۶۰ درصد می‌رسد.

با ارزیابی علائم و نشانه‌های بیمار و انجام معاینات فیزیکی، پزشکان می‌تواند تشخیص دهند که بیمار دارای حساسیت فصلی هست یا خیر. پس از تشخیص، پزشک قادر به شناسایی عامل اصلی آلرژیک است و می‌تواند درمان را شروع کند.

*پیشگیری از مواد حساسیت‌زا مقدم بر کل درمان‌ها در حوزه آلرژی

مسعود سلطانی نیز در خصوص درمان آلرژی در فصل بهار اظهار کرد: مراحل اول درمان آلرژی فصلی پیشگیری است که بیمار باید از موادی که احساس می‌کند به آن‌ها حساسیت دارد، دوری و پرهیز کند.

 

وی با بیان اینکه بعضی از غذاها مانند کنسروها که مواد نگه‌دارنده دارند، باعث حساسیت و یا آلرژی می‌شوند، افزود: در صورتی که آلرژی بیمار با پرهیز از این موارد بهتر نشد باید دارو درمانی‌های خود را زیر نظر یک پزشک آغاز کند.

متخصص و جراح گوش، حلق و بینی با بیان اینکه داروها در زمینه حساسیت به چند دسته تقسیم می‌شوند که آنتی هیستامین‌ها و اسپری‌های موضعی از این موارد هستند، تصریح کرد: درمان‌های دیگری برای آلرژی و حساسیت وجود دارد که در مراحل پیشرفته‌تر از آن‌ها استفاده می‌شود درمان برونشیت مزمن و یا پلیپ از جمله درمان‌هایی پیشرفته در این خصوص هستند.

*حساسیت‌زدایی قدم اول برای درمان آلرژی نیست!

وی تأکید کرد: زمانی که هیچ کدام از این درمان‌ها برای بیمار پاسخ نمی‌دهد، می‌توان بیمار را حساسیت‌زدایی کرد و در کلینیک‌های آسم و آلرژی آن تست‌های مخصوص انجام شود که بیمار در طول چند سال نسبت به موارد حساس، حساسیت‌زدا شود.

سلطانی در پایان با تأکید بر اینکه حساسیت‌زدایی قدم اول درمان آلرژی نیست، گفت: توصیه می‌کنیم که بیماران مبتلا به آلرژی قبل از هر درمانی از موادی که به آن‌ها حساسیت دارد، دوری کند.

*20 درصد مردم به آلرژی مبتلا هستند

حساسیت‌های مختلفی در کل جهان وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به حساسیت پوستی و آلرژی اشاره کرد، طبق آمار به دست آمده حدود 20 درصد مردم دچار بیماری آلرژی هستند که بیشتر در فصل بهار با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

طبق نظر برخی از متخصصان و صاحب نظران در این حوزه، آلرژی درمان قطعی ندارد. آلرژی را می‌توان با اجتناب از مواجهه با عوامل آلرژیک و حساسیت‌زا و عدم مصرف مواد غذایی آلرژی‌زا (غذاهایی‌ که‌ بیشتر باعث‌ این‌ حالت‌ می‌شوند، عبارت‌اند از: شیر گاو، تخم‌مرغ‌، گندم‌، سویا، بادام‌زمینی، ماهی ‌، آجیل مثل‌ گردو و فندق، خربزه، کنجد، تخمه آفتاب‌گردان‌ و شکلات) در طول مدت ایجاد آلرژیکنترل کرد.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.