اصفهان شرق

روز ملی اصفهان با برگزاری جشن‌های فصلی متفاوت است

کدخبر: 130948
1396/01/27 در ساعت 16:04

به گزارش اصفهان شرق، رسول زرگرپور در جلسه‌ تعیین تکلیف نام‌گذاری روز اصفهان، اظهار داشت: مدیریت شهری هفته‌ای را در اردیبهشت ماه به ‌عنوان هفته‌ نکوداشت اصفهان برگزار می‌کند که با انتقاد کارشناسان و اساتید دانشگاه مواجه شده است.

وی با بیان اینکه برخی از اساتید دانشگاه اول آذرماه را به‌ عنوان روز اصفهان نام‌گذاری می‌کنند، افزود: در سال گذشته نکوداشت اصفهان در هر دو زمان برگزار شد که باید با هم‌افزایی بهتر و بیشتر زمان مشخصی برای این روز معین شود.

استاندار اصفهان با اشاره به جلسات متعدد کارشناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اساتید، خبرگان و تاریخ‌دانان ابراز داشت: نظرات کارشناسی این جلسات اعلام شده است و باید بخش مدیریت شهری و کارشناسی روی یک تاریخ تفاهم بیشتری داشته باشند تا این دوگانگی از بین برود.

زرگرپور در ادامه گفت: اصفهان از ابعاد مختلف از جمله میراثی و اساطیری، ادوار مختلف تاریخی، شخصیت‌های بین‌المللی، ایثار و شهادت و زیبایی‌های طبیعی و گردشگری آن‌قدر عظمت دارد که می‌تواند به مناسبت‌های مختلف مورد نکوداشت قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم روز ارزشی را برای اصفهان انتخاب کنیم هیچ روزی بهتر از 25 آبان نیست چرا که این روز، روز حماسه و ایثار اصفهان است و اگر به مباحث اساطیری روی آوریم می‌توان زایچه را یعنی اول آذر ماه را مد نظر قرار دهیم و با تلفیق این دو می‌توان از 25 آبان ماه تا اول آذرماه را به عنوان هفته‌ نکوداشت واقعی اصفهان نیز در نظر گرفت.

استاندار اصفهان با بیان اینکه تاریخ دقیق این روز باید در شورای فرهنگ عمومی استان تصویب شود، عنوان کرد: پس از تصویب در شورای فرهنگ عمومی استان در صورتی که در نظر داشته باشیم این روز و این هفته به ثبت ملی برسد باید در شورای فرهنگ عمومی کشور نیز مصوب شود.

زرگرپور با بیان اینکه روز ملی اصفهان با برگزاری جشن‌های فصلی متفاوت است، اذعان کرد: این روز باید یک مبنای علمی داشته باشد و وجه تسمیه‌ آن کاملاً مشخص و یا به ثبت ملی رسیده باشد.

وی اضافه کرد: مدیریت استان اعتقاد دارد که جشن‌های فصلی به مناسبت‌های مختلف باید برگزار شود چرا که شور و نشاط به جامعه پمپاژ می‌کند و بر همین اساس جشن‌های شهرداری برگزار شود ولی نباید این جشن‌ها به عنوان روز ملی یا هفته ملی اصفهان شود.

فریدون اللهیاری نیز در این جلسه با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی در این رابطه تصریح کرد: سوم اردیبهشت ماه با توجه به ولادت شیخ بهایی به عنوان روز اصفهان نام‌گذاری شده بود که بعداً مشخص شد اردیبهشت با شیخ بهایی ارتباطی ندارد بلکه آب و هوا و اقلیم اصفهان در این نام‌گذاری مؤثر بوده است.

وی با بیان اینکه از منظر گردشگری اردیبهشت ماه زمان مناسبی برای گردشگری در این شهر است، اظهار داشت: معمولاً در همه‌ دنیا روز شهرها را زمانی تعیین می‌کنند که فصل اوج گردشگری نباشد تا جذب بیشتر گردشگر داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان خاطرنشان کرد: نماد زایچه اصفهان که سردر قیصریه هست برای این شهر همواره استفاده می‌شده است و به همین اعتبار بعضاً معتقدند باید ابتدای آذرماه برای نام‌گذاری روز اصفهان انتخاب شود و به دلیل اینکه از نظر گردشگری هم این ماه فصل اوج گردشگری نیست می‌تواند به بهانه‌ روز اصفهان مقوله گردشگری را نیز تقویت کند.

اللهیاری یادآور شد: بر فرض اینکه اردیبهشت ماه ارتباطی با شیخ بهایی داشته باشد آیا واقعاً اصفهان با این تاریخ کهن، تنها منحصر به شیخ بهایی بوده است؟

رئیس دانشگاه اصفهان هم تأکید کرد: باید برای برگزاری هفته‌ نکوداشت اصفهان نیم نگاهی هم به رخدادهای بین‌المللی و خواهرخواندگی اصفهان داشته باشیم، تا با هیچ یک از این برنامه‌ها تداخل به وجود نیاید.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان